Kerst 2019

Als je jouw vraag ergens anders op het forum niet kwijt kunt, stel het gerust hier.
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Kerst 2019

Bericht door Lech » di okt 01, 2019 4:43 am

Afbeelding

Kerst vieren in Polen – Dit kun je verwachten + tips

In Polen is kerstavond (Wigilia) de belangrijkste dag van het jaar, kerst in Polen vieren is een onvergetelijke beleving. Tijdens deze feestdagen staat samenzijn met familie centraal en geniet je met elkaar van heerlijke maaltijden. Je spreekt de kerstwensen naar elkaar uit, geniet van kerstcadeautjes onder de kerstboom en iedereen ziet er heel mooi uit. Het huis is van top tot teen gepoetst en de koelkast puilt uit van de verrukkelijke gerechten en gangen die op tafel worden gezet. Rond middernacht gaan veel Polen naar de kerk om de dienst bij te wonen. Ook de eerste en tweede kerstdag zijn belangrijke feestdagen, er zijn dan ook veel tradities en gewoontes rondom het vieren van kerst. Mocht je de kans krijgen om in Polen te zijn in de kerstperiode dan kan je veel eten, gezelligheid, warmte en hartelijkheid verwachten.
Beleef een Poolse kerst en magische winter

Jaren heb ik de feestdagen in Polen gevierd en ik kijk terug op een onvergetelijke kerst. Het was altijd een feestje om er te kunnen zijn, omdat de kerstsfeer op elke hoek van de straat te proeven was. Met marktkraampjes, veel sneeuw en kou, mooie verlichting en alle lekkernijen… Iedereen slooft zich helemaal uit rondom de feestdagen om er echt een geweldige tijd van te maken met elkaar. Liefde voor elkaar en deze verbondenheid staat centraal. De tijd nemen om samen te zijn, zorgen en verplichtingen even weggestopt om te genieten met en van elkaar. Ik vierde kerst altijd in Kraków, het was heerlijk om daar weer te zijn. Vooral de markt is dan prachtig versierd met kraampjes en een mooie kerstmarkt. Ook gingen we met kerstavond naar Kathedraal Wawel, deze plek blijft mij raken. Het maakte altijd veel indruk op mij om hier te luisteren naar de liederen en de dienst. Ben je in deze periode ook in Kraków, dan is een kijkje in de Mariakerk zeker een aanrader net zoals een winterse wandeling over de Grote Markt richting Kathedraal Wawel. Het kasteel is prachtig om te zien, zeker wanneer het bedekt is met sneeuw en die kans is groot met de feestdagen.

Wigilia in Polen en kersttradities

Wanneer je kerst (Wigilia) in Polen viert, dan kan je een rijkelijk gevulde tafel verwachten met de allerlekkerste gerechten. Iedereen slooft zich helemaal uit om het beste van het beste te kunnen eten in een schoon en opgeruimd huis en met mooie kleding aan. Met kerstavond zit je er op je mooist bij en neemt iedereen de tijd en moeite voor elkaar. Je spreekt onder andere de kerstwensen uit zoals ik deze heb beschreven in dit artikel, waar ik schreef over de kersttradities in Polen. Ik vind het erg mooi om deze wensen naar elkaar uit te spreken en het samen te kunnen delen. Vaak willen we wel zoiets vertellen, maar is daar niet echt een passende gelegenheid voor. Wel tijdens kerstavond, waar bij ons thuis dan flink wat traantjes worden weggepinkt op die momenten haha. Lekker emotioneel!

Erg koude kerstdagen

Als je met de feestdagen of in de kerstperiode naar Polen gaat (bijvoorbeeld voor een stedentrip naar Kraków), dan is het handig om met het weer rekening te houden (neem warme boots, handschoenen, muts en een dikke jas mee). Polen heeft een landklimaat, waardoor de winters koud en de zomers warm zijn. Kans op sneeuw is groot in deze periode. Rond de feestdagen is alles prachtig en sfeervol versierd, maar kunnen wel enkele bezienswaardigheden en winkels eerder dicht of zelfs gesloten zijn. Iedereen probeert immers bij familie te zijn. Hou je hier rekening mee als je je travelwishlist samenstelt? Geniet van deze magische tijd, kerst in Polen beleven maakt de feestdagen onvergetelijk.

Mijn herinneringen aan de Poolse kerst (in Kraków)

Ik denk met veel plezier terug aan al die mooie herinneringen die ik heb met kerst bij familie. Een mooie jurk aan, de wensen naar elkaar uitspreken, de lekkerste gerechten eten, niet knoeien op het mooie tafelkleed (haha!), de kerstboom mooi versierd met lampjes en balletjes, alle cadeautjes onder de kerstboom en samen alles uitpakken, uitbuiken en dan door de sneeuw naar de dienst in Kathedraal Wawel… Ik hoop dat je het leuk vond om meer over de feestdagen in Polen te lezen. Waar je het ook viert dit jaar, geniet van elkaar!


https://www.bydagmarvalerie.nl/travel-3 ... hten-tips/

Plaats reactie