Eten en drinken in Polen

Als je jouw vraag ergens anders op het forum niet kwijt kunt, stel het gerust hier.
Plaats reactie
lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Eten en drinken in Polen

Bericht door lief milieu » zo dec 04, 2011 1:27 pm

Tijdens ons eerste reis door zuidelijk Polen rond de eeuwwisseling, hebben we cultuur en gebruiken in Polen een beetje leren kennen. De koffie was er op de meeste plaatsen niet te drinken! Een beetje gemalen koffie met wat water erop.

Ik denk dat het nuttig is de toerist kennis te laten maken met heerlijke poolse menu's, die in restaurants, enz. te krijgen zijn. Er zullen ook wel maaltijden zijn, die wij als west-europeanen echt niet lusten.

Wie helpt mee? De poolse benaming van het gerecht met een beetje uitleg?

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door Giorgino » zo dec 04, 2011 1:35 pm

Golabki is in ieder geval heel lekker. Het zijn Poolse gevulde koolbladeren:

Afbeelding

Een recept: http://www.smulweb.nl/recepten/1057676/ ... st-golabki

Heel goed te eten is eveneens Barszcz, de beroemde rode bietensoep:

Afbeelding

Vooral met de pierogi (een soort ravioli) erin, is dat héél lekker!

Een recept: http://www.bigos.nl/culinair/barszcz/barszcz-recept-3

Pierogi bestaat bovendien als voorgerecht of hoofdgerecht op zich:

Afbeelding

Ook heel lekker, al is Italiaanse pasta toch minder vettig! Al hangt het er natuurlijk wel vanaf hoe je het zelf klaar wenst te maken!

Een recept: http://www.kookjij.nl/recept-poolse-pierogie

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door lief milieu » zo dec 04, 2011 4:26 pm

De Golabki maakten ik vroeger regelmatig thuis. Ik wist zefls niet dat het Pools was. Het is inderdaad een gerecht dat erg lekker is, maar met de voorbereiding hiervan heb je het gehele aanrecht nodig + tafel.
Van dit recept wijk ik een beetje af. Ik zet de koolbladeren niet in de oven, maar doe ze in een kookpot, ondergedompeld in tomatensaus. Op een laag vuur laat ik het vlees in de koolrolletjes garen. Ze drijven nog al eens graag boven. Om dit te vermijden leg ik een plat bord bovenop de koolrolletjes zodat ze steeds ondergedompeld blijven in de tomatensaus. De tomatensaus neemt de jus op van het vlees. Heerlijk!
Ik serveer deze bij rijst.

De rodebietensoep kregen we vroeger in Zakopane geserveerd met een gekookt ei. Ik herinner me ook nog dat we in Zakopane melk bij de frieten kregen. Er was geen andere keuze, enkel melk.

Ook op sommige plaatsen vond ik de soep heel eigenaardig: een heldere boeillon werd geserveerd met daarin een soort brood-aardappelmengsel in. Ik kon die mengeling niet thuis wijzen.
Laatst gewijzigd door lief milieu op zo dec 04, 2011 4:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lech
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door Lech » zo dec 04, 2011 4:27 pm

En hier de Golabki recepten van mij 12qq

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door Kees1221 » zo dec 04, 2011 8:46 pm

Vandaag bigos gegeten, wat ben ik blij met de Poolse vrouw van mijn loopmaat 5qw

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door lief milieu » ma dec 05, 2011 12:37 pm

Bigos is de Poolse jachtschotel.
Hier bestaan ook heel wat variaties op. Hoe komt je vrouw die klaar?

Lech
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door Lech » ma dec 05, 2011 4:40 pm

lief milieu schreef:Bigos is de Poolse jachtschotel.
Hier bestaan ook heel wat variaties op. Hoe komt je vrouw die klaar?

Hier heb je enkele recepten: viewtopic.php?f=21&t=20
Afbeelding
Afbeelding

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door Giorgino » ma dec 05, 2011 5:02 pm

Het ziet er eigenlijk gewoon walgelijk uit. En wat is er de bedoeling van dat te eten nadat je gejogd hebt? Dat je wis en zeker elke verloren calorie terug aanvult? :mrgreen:

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door Kees1221 » ma dec 05, 2011 5:41 pm

Giorgino schreef:Het ziet er eigenlijk gewoon walgelijk uit. En wat is er de bedoeling van dat te eten nadat je gejogd hebt? Dat je wis en zeker elke verloren calorie terug aanvult? :mrgreen:

Zeker errrrrrg lekker, voor neus en smaakpappillen. 1qq

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door lief milieu » ma dec 05, 2011 7:06 pm

De combinatie van zuurkool met tomatenpuree vind ik iets eigenaardigs. We lusten wel graag zuurkool, maar met deze combinaite willen we wel eens kennis maken. Ik vind het ook eigenaardig dat hier de dure varkensmedaillon voor word gebruikt. Is dat niet te vervagen door varkenssstoofvlees?

Il wil het gerecht wel eens uitprobreren. 7qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door pietje Bell » ma dec 05, 2011 7:31 pm

Heeft er iemand onderons al eens flaki gegeten.
Ik wel,wist eerst niet wat het was,en vond de reuk alleen een beetje typisch[strondlucht],
Maar dit wordt verbloemd door flink peper,later kwam ik tehoren,dat het een soep was samen met varkenspens.
De pens is fijn gesneden en lijken net stukjes kip,maar als je het goed bekijkt,zie je de ribbels er op zitten van de binnenkant van de pens.
Zo had ik eens een collega mee naar polen,een echte bourgondieer.
Flinke stukken vlees en veel,maar ik zei Kees heb je ook trek in kippensoep,Kees natuurlijk ja heerlijk.
Zijn bordje werdt voor gezet,en Kees begint te smikkellen.
Smaakt goed zei onze beste Kees,alleen die lucht he!En het kippenvlees ziet er anders uit als bij ons zei de beste Kees,waarop ik brood serieus zei,ja poolse kippen he.
Ik vertelde dat de lucht van al de kruiden kwam,die er in zaten,Kees accepteerde dit,en ging lekker door met eten,waarbij het zweet op zijn voorhoofd stond,ik liet hem lekker zijn gang gaan tot zijn bordje met soep half op was.
En hem vertelde wat hij werkelijk zat te eten,de beste Kees had net een hap soep in zijn mond laten zakken,toen ik het zei dat het vlees geen kip was,maar varkenspens,dacht ik dat zijn ogen uit hun kassen sprongen,hij slikte wel een paar keer,als een zeehond zonder lucht,legde zijn lepel neer,trok wit weg,en schoof direkt zijn bordje weg.
Ik heb daar wel een half uur werk gehad om bij tekomen van het lachen.
Dit waren van die komische momenten,van mensen die de eerste keer mee gingen naar Polen.
Deze dachten dat ze op een andere planeet terecht kwamen.
Heel wat jongens wilden ook absoluut niet mee voor een rit naar Polen,zelf heb ik daar nooit geen last van gehad,heb er alles gegeten,alleen was ik wel eens misselijk van de saslyk,daar zaten vierkanten stukken spek tussen.
Deze lagen dan wel eens zwaar op de maag,en als ik daar last van had,dan even een paar vingers achter in de keel,en klaar is kees.En dan moest je die gasten zien kijken,ha,ha.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma dec 05, 2011 9:22 pm

Wij eten alleen flaki bij 2 familie`s uit onze toch zeer uitgebreide kennissen kring en dan is het prima te pruimen,in restaurants en bij andere gelegenheden zeg ik altijd dat ik last van mijn żołądek heb. 9qq

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door lief milieu » ma dec 05, 2011 9:49 pm

Flakisoep? Bwèèèèèkes! 4qq
Ja, het woord ken ik nog zeer goed, als is het al meer dan 12 jaar geleden. Mijn man heeft het gegeten op een Poolse markt en had me gelukkig gezegd dat er in de soep magen zaten (kippemagen?). Dit is nu een soep, die ze aan mij niet verkocht krijgen, terwijl mijn man hier voor naar de kermis gaat.

Ik lust geen ingewanden. Paté heb ik dan gelukkig nog leren eten. Daar zit lever in, maar daar denk ik op dat moment niet aan als de paté verorberd wordt.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Eten en drinken in Polen

Bericht door Przyrodnik » ma dec 05, 2011 10:30 pm

Nee, tegen ganzenleverpate (pate du foie gras) heb ik getekend en bioindustriele kip eet ik in verband met het zeer zeer gebrekkige dierenwelzijn en de totaal verstoorde hormoonhuishouding zeer, zeer zelden. Flacki vind ik daarentegen smakelijk, maar eerlijk gezegd geldt dat voor de meeste gerechten. Alleen houd ik niet van zure room, kwark en zure witte smeerkaas. En ik eet wel pate in Polen, veel beter dan die Unox-pateetjes hier, maar eigenlijk ook liever niet. Paprikarz Szczecinski, daar was ik van de eerste keer al gek op, en ik geloof dat het een vegetarisch product is of althans dan zit er zeer weinig vlees of vis in toch of niet? En het paste natuurlijk ook goed bij het studentenbudget, en wat smaakt, dat smaakt.

Plaats reactie