Allerheiligen 2022

Als je jouw vraag ergens anders op het forum niet kwijt kunt, stel het gerust hier.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Allerheiligen 2022

Bericht door Lech » do okt 27, 2022 5:02 am

Allerheiligen 2022. De prijzen van kaarsen schoten de pan uit. Wij weten waar we het goedkoopst kunnen kopen
Afbeelding
Allerheiligen komt snel dichterbij. Daarom kijken we waar je kaarsen kunt kopen en welke acties er in supermarkten gelden. Hoe ziet onder andere het aanbod eruit in Lidl, Biedronka of Kaufland?

Begin november is een tijd van bezinning op het verstrijken van de tijd. We bezoeken familieleden die zijn overleden en herinneren ons de momenten die we samen hebben doorgebracht, en het vuur dat we op de grafsteen aansteken is een symbool van onze herinnering. Polen slaan meestal kaarsen in voor de komende feestdagen van de doden, omdat ze respect willen tonen aan alle mensen die belangrijk voor hen waren. Het is dus goed om te weten welke winkels "lampen" aanbieden voordat we gaan winkelen.

Promoties voor kaarsen voor Allerheiligen en Allerzielen in 2022
Hoewel het lijkt alsof goedkopere producten er veel slechter uit kunnen zien dan duurdere, verkopen sommige winkels elegante kaarsen voor een spotprijs. Het aanbod van Lidl , dat geldig is tot woensdag (26 oktober), gaat uit van 69 procent. een korting voor het derde stuk spectaculaire "lampen" in het frame (PLN 29,97 voor een three-pack). Een soortgelijke actie geldt voor glazen, slanke kaarsen (- 60% voor het derde product - allemaal voor PLN 72,97) en kleine, ronde "lampen" (-20% voor allemaal bij aankoop van een sixpack - PLN 23,94).

Lidl biedt ook kaarsen aan, waarvan de prijzen variëren van PLN 3,99 (de eenvoudigste, overstroomde versies) tot PLN 26,99 (hoog, kruisvormig). Paraffine-inzetstukken kosten van 2,49 tot 5,49 PLN.

We weten ook welke promoties van donderdag tot en met zaterdag (27-29 oktober) in Biedronka van toepassing zijn. De discountwinkel presenteerde een koopje voor kaart- of applicatiehouders - 5 + 2 gratis. Wanneer je zeven "lampen" koopt, betaal je er maar vijf, en de twee goedkoopste zijn gratis. De dagelijkse limiet is 35 producten, wat een maximum is van 10 "weggeefacties".

Kaufland verlaagde de prijzen van kaarsen tot 2 november (Allerzielen). De promotie is vanaf -13 procent. tot -25% op geselecteerde producten. We kopen bijvoorbeeld een elegante glazen "lamp" voor PLN 5,99 in plaats van PLN 7,99. De supermarkt biedt ook LED-inzetstukken, die slechts PLN 4,99 kosten tegen 16 procent. reductie en olie bijvullen voor PLN 11,99, 20 procent per stuk druppel. Bovendien, door vier glazen kaarsen te nemen, betaal je er maar voor drie. Het laatste, goedkoopste product is "gratis". Acties kunnen echter niet worden gecombineerd.

Ook bij Intermarche is een interessant aanbod geldig. Kaarsen in het 3 + 1-pakket zijn elegante "lampen" met een brandtijd van 30 uur, die PLN 5,24 kosten bij aankoop van een vierpakket (de prijs van het stuk buiten de promotie is PLN 6,99). Het is echter vermeldenswaard dat u zich naar de winkel moet haasten, want de aanbieding is slechts geldig tot woensdag (26 oktober). De supermarkt biedt kortingen op sommige modellen tot 2 november, en kaarsen kosten van 5,99 PLN tot zelfs 34,99 PLN.

Prijslijst voor grafversieringen in 2022. Hoeveel moet u betalen?
De meest populaire grafsteenversieringen zijn bloemen, meer bepaald - chrysanten . Ze zijn ook verkrijgbaar in supermarkten. Er gelden o.a. aantrekkelijke prijzen en acties in Lidl (3 voor de prijs van 2), Biedronka (van PLN 8,99 tot PLN 14,99), Kaufland (15 PLN 15,99 voor een struikachtige en PLN 19,99 voor een meerbloemige) of Intermarche (van PLN 5,99 tot PLN 22,99) zloty ). Carrefour biedt 20 procent. korting op composities van kunstbloemen.


https://biznes.wprost.pl/handel/1092133 ... ansze.html

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door Lech » ma okt 31, 2022 6:40 am

Polen reizen "naar de graven". Dit is hoeveel we uitgeven aan Allerheiligen
Afbeelding
Het bezoeken van de graven van dierbaren op Allerheiligen is niet goedkoop. Als we naar een andere stad gaan, zullen de brandstofkosten hoog zijn. Decoraties boren ook een gat in onze portemonnee. Hier is hoeveel Polen zullen besteden aan de reis "op graven".

In een recente verklaring bracht het hoofd van het Burgerplatform, Donald Tusk, het onderwerp van dure expedities door Polen naar de graven aan de orde.

- Een bescheiden bosje chrysanten bij Beata's, en het is niet haar schuld, kost 40 zloty, een grote kaars 62 zloty. Ruwe olie is meer dan 8 PLN. Zoals ik mezelf telde, kost zo'n reis naar de graven van Gdansk naar Kielce duizend zloty - zei de politicus.

Is het echt zo? Journalisten hebben het berekend.

Hoeveel kost een reis naar de graven?
De redactie van Money.pl besloot te tellen hoeveel er daadwerkelijk zou worden uitgegeven aan een bezoek en het eren van dierbaren op Allerheiligen. Ze deden de boekhouding voor een gezin van vier personen dat van Tricity naar Kielce reisde en terug.

Allereerst - toegang. Uit berekeningen van experts blijkt dat auto's bij het rijden op snelwegen tussen de 8 en 12 litas per 100 kilometer verbruiken bij de maximaal toegestane snelheid. We gaan hier uit van het gemiddelde, namelijk 10 liter brandstof per 100 km.

De afstand van Gdansk naar Kielce is 471 kilometer. Dit betekent dat de totale brandstofkosten tegen de huidige prijzen:

Eenvoudige en handige tips die u zullen helpen uw elektriciteitskosten te verlagen
GEKENMERKT DOOR
van PLN 628,86 tot PLN 716,28 in het geval van benzine;
van PLN 751,06 tot PLN 763,28 voor diesel;
van PLN 375,53 tot PLN 381,64 in het geval van autogas.
Hieraan moet u kaartjes voor de snelweg A1 toevoegen , dat is in totaal PLN 60 retour.

De kosten van het versieren van het graf voor Allerheiligen
De meest economische manier om het graf te versieren zijn kleine potjes met chrysanten en kaarsen . Rekenmachines gaan hierbij uit van een bescheiden budget. Vier graven om te versieren - na chrysant en twee kaarsen op elk (de goedkoopste). De totale kosten bedragen dan ongeveer PLN 50. Zoals we weten, zijn de graven vaak veel weelderiger versierd.

Andere kosten van naar de graven gaan
Brandstof en kaarsen zijn natuurlijk niet alles. Een gezin dat niet kan rekenen op gastvrijheid van hun familieleden, moet onder meer rekening houden met over eten. Een tweegangenmenu in een restaurant voor 4 personen kost minimaal PLN 112, terwijl je in een pizzeria ongeveer PLN 60 kunt eten.

Andere maaltijden kunnen op het station worden gegeten - hotdogs, koffie en thee moeten onderweg voldoende zijn. De totale kosten van voedsel zijn daarom van 148 tot 200 PLN.

De totale kosten van een dergelijke reis bedragen daarom 886 PLN tot 1026 PLN voor een benzineauto en 1009 PLN tot 1103 PLN voor diesel. Het lijkt er dus op dat de berekeningen van Donald Tusk dicht bij de waarheid liggen.



https://biznes.wprost.pl/poradnik/twoj- ... etych.html

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door JanTorun » ma okt 31, 2022 10:52 am

Allerheiligen in Polen weet wat, vooral als het om milieu gaat. Half Polen staat vanaf vandaag in brand door al die kaarsen, de luchtvervuiling is niet gering. Men zal toch echt naar een andere manier moeten zoeken om nabestaanden te gedenken, zo doorgaan is echt geen optie. Mensen komen uit heel Polen naar de begraafplaatsen en slapen doorgaans bij familie.

Dit jaar is het aantal bekeuringen voor alcohol in het verkeer alweer aanzienlijk ondanks men niet zuinig is met opleggen van bekeuringen, enigste wat nog ontbreekt is schieten met een kanon op de auto! Mensen zijn hardleers terwijl ze weten dat er op deze dagen bij de politie alles uit de kast wordt getrokken om zoveel als mogelijk te kunnen controleren.

Vanmorgen naar de begraafplaats van mijn schoonouders geweest, hou met twee handen mijn hart vast want het is behoorlijk mistig. Naar het zich laat aanzien zal dit de gehele dag het geval zijn! Morgen barst de gekte uit en loopt het storm op de begraafplaatsen, daarom gaan we altijd een dag eerder in alle vroegte.

Ik denk altijd tijdens Allerheiligen: Vrede zij met u, en probeer bovengronds te blijven!!

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door JanTorun » ma okt 31, 2022 10:52 am

Allerheiligen in Polen weet wat, vooral als het om milieu gaat. Half Polen staat vanaf vandaag in brand door al die kaarsen, de luchtvervuiling is niet gering. Men zal toch echt naar een andere manier moeten zoeken om nabestaanden te gedenken, zo doorgaan is echt geen optie. Mensen komen uit heel Polen naar de begraafplaatsen en slapen doorgaans bij familie.

Dit jaar is het aantal bekeuringen voor alcohol in het verkeer alweer aanzienlijk ondanks men niet zuinig is met opleggen van bekeuringen, enigste wat nog ontbreekt is schieten met een kanon op de auto! Mensen zijn hardleers terwijl ze weten dat er op deze dagen bij de politie alles uit de kast wordt getrokken om zoveel als mogelijk te kunnen controleren.

Vanmorgen naar de begraafplaats van mijn schoonouders geweest, hou met twee handen mijn hart vast want het is behoorlijk mistig. Naar het zich laat aanzien zal dit de gehele dag het geval zijn! Morgen barst de gekte uit en loopt het storm op de begraafplaatsen, daarom gaan we altijd een dag eerder in alle vroegte.

Ik denk altijd tijdens Allerheiligen: Vrede zij met u, en probeer bovengronds te blijven!!

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door Plievo » ma okt 31, 2022 1:42 pm

Wij waren een paar week geleden in Polen en hadden kunstbloemen meegenomen voor het graf van oma.
Helaas was mijn schoonmoeder niet eens dat deze bloemen geplaatst werden met allerheiligen, volgens haar mogen alleen witte bloemen geplaatst worden en de onze hadden kleur....

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door JanTorun » ma okt 31, 2022 2:06 pm

Op de foto hierboven is toch duidelijk te zien dat het veelal kleur is, en wat ik waarneem is dit meestal zo. Vanmorgen op de grootste begraafplaats van Torun was het een en al chrysanten in kleur en zeer weinig wit. Denk dat het regionaal bepaald is!!

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door Plievo » di nov 01, 2022 8:20 am

JanTorun schreef:
ma okt 31, 2022 2:06 pm
Op de foto hierboven is toch duidelijk te zien dat het veelal kleur is, en wat ik waarneem is dit meestal zo. Vanmorgen op de grootste begraafplaats van Torun was het een en al chrysanten in kleur en zeer weinig wit. Denk dat het regionaal bepaald is!!
Ik denk in dit geval dat het specifiek mijn schoonmoeder is die denkt alles te kunnen redigeren zoals het haar bevalt.
Ik ben wel eens meegeweest naar het kerkhof en commentaar dat ze soms had op de bloemen bij andere graven 5qw

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door JanTorun » di nov 01, 2022 11:12 am

Het kan regionaal verschillen maar geheel wit ben ik in 40 jr. nergens in Polen tegen gekomen. Wel ben ik van oordeel dat de graven in de regio vaak beter worden onderhouden. Ieder kan zelf op internet zien welke bloemen bij de graven geplaatst zijn, laatste jaren ook veel boeketten van kunststof.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door Lech » di nov 01, 2022 11:32 am

JanTorun schreef:
di nov 01, 2022 11:12 am
Het kan regionaal verschillen maar geheel wit ben ik in 40 jr. nergens in Polen tegen gekomen. Wel ben ik van oordeel dat de graven in de regio vaak beter worden onderhouden. Ieder kan zelf op internet zien welke bloemen bij de graven geplaatst zijn, laatste jaren ook veel boeketten van kunststof.
Zowel in Frankrijk als in Polen zie ik goed onderhouden kerkhoven met veel bloemen (al dan niet van kunststof) en lampen.
In Nederland zie ik goed onderhouden kerkhoven met nauwelijks bloemen, soms met bloemen die al maanden geleden overleden zijn.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door JanTorun » di nov 01, 2022 5:01 pm

Zowel in Frankrijk als in Polen zie ik goed onderhouden kerkhoven met veel bloemen (al dan niet van kunststof) en lampen.
In Nederland zie ik goed onderhouden kerkhoven met nauwelijks bloemen, soms met bloemen die al maanden geleden overleden zijn.
Kwestie van traditie, in Nederland staan ze er anders in dan de omringende landen. In Nederland is het meer 'het leven gaat door en werken aan de toekomst'. In de overige landen blijft men meer in verdriet om de overledene 'hangen', waarbij mij opvalt dat kindergraven in Nederland in het algemeen beter worden onderhouden dan in Polen!!

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Allerheiligen 2022 - Bewaarlink alcohol!

Bericht door JanTorun » wo nov 02, 2022 10:35 am

Met de vakanties weer op komst 3qq wil ik graag deze link met u delen, vertalen via Google Translate.

https://i.pl/akcja-znicz-na-wszystkich- ... 1-17000895

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Allerheiligen 2022 - Bewaarlink alcohol!

Bericht door Plievo » wo nov 02, 2022 2:50 pm

JanTorun schreef:
wo nov 02, 2022 10:35 am
Met de vakanties weer op komst 3qq wil ik graag deze link met u delen, vertalen via Google Translate.

https://i.pl/akcja-znicz-na-wszystkich- ... 1-17000895
Als je Chrome als browser hebt, dan kan deze browser het voor je vertalen op de pagina.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door ron » do nov 03, 2022 6:22 am

JanTorun schreef:
wo nov 02, 2022 10:35 am
Met de vakanties weer op komst 3qq wil ik graag deze link met u delen, vertalen via Google Translate.

https://i.pl/akcja-znicz-na-wszystkich- ... 1-17000895
Hartelijk dank, maar ik drink al vele jaren geen alcohol meer :D

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door JanTorun » do nov 03, 2022 7:33 am

Hallo Ron,
Was ook meer geplaatst als geheugensteuntje voor de komende feestdagen in zicht, de gevolgen zijn groot in Polen en een gewaarschuwd mens telt voor twee!!! Overnachten in een hotel/pension is ook waar steeds meer gebruik van wordt gemaakt bij festiviteiten als een bruiloft. zz1

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door ron » vr nov 04, 2022 3:50 pm

JanTorun schreef:
do nov 03, 2022 7:33 am
Overnachten in een hotel/pension is ook waar steeds meer gebruik van wordt gemaakt bij festiviteiten als een bruiloft.
Ja, dat hoor ik ook steeds vaker. Goede zaak :)

Blijkbaar wordt het 1 november iets rustiger wordt op de begraafplaatsen. Veel mensen kiezen ervoor om bijvoorbeeld de dag ervoor te gaan, of nog iets eerder, om de grote drukte te omzeilen.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door JanTorun » vr nov 04, 2022 4:33 pm

Hoi Ron,
Wat me wel opviel was dat ik minder jongeren op de begraafplaatsen zag, opvallend. Kreeg wel een hand van de burgemeester van Torun, voor onze bijdrage voor herstel oude graven waar ook hij als collectant aan deelnam. In Amsterdam kon ik de burgemeester alleen van zijn van brieven: Uit naam van de burgemeester festivdd

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Allerheiligen 2022

Bericht door ron » za nov 05, 2022 5:33 pm

JanTorun schreef:
vr nov 04, 2022 4:33 pm
In Amsterdam kon ik de burgemeester alleen van zijn van brieven: Uit naam van de burgemeester festivdd
Zeker alleen van brieven waar belastingverhoging werd aangekondigd :D

Plaats reactie