Kerst 2023

Als je jouw vraag ergens anders op het forum niet kwijt kunt, stel het gerust hier.
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2023

Bericht door Lech » di dec 19, 2023 3:21 pm

Youtubers controleerden prijzen op beurzen. "Festival van afval en dure dingen"
Een sneetje brood met reuzel voor 30 PLN, een sjasliek voor 55 PLN en dumplings voor meer dan 30 PLN. Dit is de uitsplitsing van de prijzen op de populairste kerstmarkten. Dit werd gecontroleerd door YouTubers Książo en Wojak, die officiële kerstmarkten in Polen bezoeken. Ze noemden een van hun films "festival van onzin en dure dingen".

Afbeelding

Kerstmarkten zijn een traditioneel onderdeel van het pre-kerstlandschap. We vinden ze in veel steden in ons land, waar ze een permanente toeristische trekpleister worden. Op de kerstmarkten kunnen we niet alleen handwerk en kerstversiering kopen of spelletjes spelen, maar bovenal kunnen we eten. Welk eten en welke prijzen gelden er op kerstmarkten? Dit werd gecontroleerd door YouTubers Książo en Wojek, die dit jaar op tournee gingen langs officiële beurzen. Vanaf elke plek publiceren ze een video waarin ze zich vooral richten op voedsel en prijzen. Tot nu toe zijn ze verschenen op beurzen in Gdańsk, Toruń, Poznań en Wrocław. Het blijkt dat het eten van een klassiek stuk brood of gegrilde worst op deze plekken ons echt veel kan kosten.

Kerstmarkt in Wrocław, welke prijzen?
- Ik ben geschokt - zegt Wojek als hij hoort hoeveel je op de Wrocław-kermis moet betalen voor een stuk gegrilde varkensnek, een sjasliek met ui en brood en een worst: PLN 166.

- Ik lach, maar het is helemaal niet grappig - voegt Książulo toe en laat zien wat hij voor deze prijs heeft gekregen. Op drie borden hebben we een stukje varkensnek met een kleine ingelegde komkommer, een middelgrote worst en een sjasliek. De laatste twee items worden geserveerd met twee kleine zakjes ketchup en mosterd en brood.
Afbeelding
De YouTuber geeft aan dat hij 5 PLN heeft betaald voor de komkommer zelf, die wordt behandeld als toevoeging aan het gerecht. Hetzelfde geldt voor twee zakjes sauzen: met mosterd en ketchup. Een sjasliek, d.w.z. vlees met laagjes ui, met een gewicht van 330 gram, kostte PLN 66.


Als we een klassieke taart met reuzel wilden eten, betaalden we PLN 22 voor de eenvoudigste versie. Als u echter om extra's vraagt, moet u extra betalen. PLN 4 voor een komkommer of ui, en PLN 5 voor een gesneden worst. Dus als we de rijkste versie van de taart met reuzel willen nemen, kost dat ons PLN 35.

Drozyzna op de beurs in Poznań
Soortgelijke prijzen gelden ook in Poznań. Hier betaalden mannen 55 PLN voor een sjasliek met kip en ui, geserveerd met brood. Een gegrilde worst met brood en mosterd kostte hen op hun beurt 32 PLN. Voor een sneetje brood met reuzel, gesneden worst en komkommer betaalden ze twee zloty minder.

Kerstmarkt in Gdansk
In Gdańsk is de situatie niet beter, al lijkt het erop dat sommige gerechten hier het goedkoopst zijn.

We betalen PLN 49 voor een varkenssjasliek met "een klodder mosterd en ketchup", zoals Książo het uitdrukte, een kleine ingelegde komkommer en twee sneetjes brood. Een kom bigos kost je 25 PLN, en 10 dumplings met kool en champignons kosten je 32 PLN.


https://www.onet.pl/styl-zycia/onetkobi ... 3,2b83378a

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2023

Bericht door Lech » wo dec 20, 2023 7:07 am

Plotselinge prijsstijgingen in winkels vóór Kerstmis. Wat zal het meest in prijs stijgen?

Uit de ‘Prijsindex in winkels’ blijkt dat het tempo van de prijsstijgingen is versneld en dat de meest gekochte producten in december met gemiddeld 8,1% in prijs zijn gestegen, wat meer is dan in de hele maand november. Helaas kunnen er, zoals de auteurs van het rapport aangeven, deze maand zelfs stijgingen met dubbele cijfers plaatsvinden. Dit is verschrikkelijk nieuws voor degenen die hun kerstinkopen tot het laatste moment hebben laten liggen.
Afbeelding
In december moeten we zelfs rekening houden met een stijging met dubbele cijfers in de prijzen van producten die in ons kerstmandje gaan. Foto: Aleksander Majdański / newspix.pl

Vreselijke gegevens uit winkels. De prijzen stijgen gevaarlijk en in december kunnen er zelfs stijgingen met dubbele cijfers plaatsvinden. Auteurs van het maandrapport getiteld "Retail Store Price Index" controleerde hoe de prijzen zich begin december in de winkels gedroegen.

De auteurs van het rapport van UCE RESEARCH verklaren dit met een toename van de vraag vóór Kerstmis. Tegelijkertijd voorspellen zij dat in december de al maanden durende neerwaartse trend wellicht zal worden omgebogen en de prijsgroei met dubbele cijfers weer zal terugkeren.

Uit de voorlopige schatting blijkt dat het tempo van de prijsstijgingen versnelde en dat de meest gekochte producten jaar-op-jaar gemiddeld met 8,1% in prijs stegen, wat meer is dan in de hele maand november (6,7%).

— December is vanwege Kerstmis een bijzondere maand voor retail. Winkelketens zijn zich terdege bewust van de gevolgen van de vakantiesfeer voor klanten en proberen in deze periode hun winst te maximaliseren, niet alleen door hogere verkopen, maar ook door prijsstijgingen. Dit is vooral zichtbaar wanneer het consumentenvertrouwen verbetert, zegt dr. Artur Fiks van WSB Merito University.

In december kan de neerwaartse trend in het tempo van de prijsstijgingen in de winkels omkeren. Snoepjes, desserts en genotsmiddelen, die traditioneel vóór Kerstmis worden gekocht, kunnen duurder worden.

Afgelopen maand stonden snoep en desserts net achter de TOP 5 van duurste categorieën, maar lieten tegelijkertijd een prijsstijging met dubbele cijfers zien van 11,5%. De stijging bij genotsmiddelen was ruim de helft zo groot, namelijk met 4,9%.

– Artikelen in beide categorieën worden als zeer goede cadeaus beschouwd en de vraag ernaar neemt meestal vóór Kerstmis toe. Zij maken dus kans om in de TOP5 van de ranglijst van december te staan. Dit geldt vooral voor snoep en desserts, die worden beschouwd als symbolen van de feestdagen. Diverse soorten speciale gelegenheidsproducten hebben doorgaans veel hogere prijzen dan in andere periodes. Direct na de feestdagen kunnen we echter veel promoties voor onverkochte kerstsnoepjes verwachten, verzekert Dr. Fiks.

Prijzen van cosmetica, vis en vlees gaan omhoog
Als u naar de geanalyseerde categorieën voor potentiële geschenken kijkt, kunt u ook cosmetica toevoegen. Producten voor persoonlijke verzorging lieten in november de hoogste eencijferige groei zien, een stijging van 9,6%.

Bij het analyseren van de categorieën producten die traditioneel niet mogen ontbreken op een typische kerstavondtafel, moet vooral vis genoemd worden. In november stegen ze met slechts 1,6%. Maar nu schatten analisten dat de groei in december wel 8 tot 10 procent kan bedragen.

Ook artikelen lopen risico op prijsstijgingen. loszittend. Bovendien bevatten veel Poolse kersttafels vleeswaren en vlees. Afgelopen maand stegen de prijzen in deze categorieën met respectievelijk 4,8 en 2,4 procent. In december zal het echter twee keer zoveel zijn.

Additieven, dranken, chemicaliën en kinderproducten
De afgelopen drie maanden zijn de duurste levensmiddelenadditieven gestegen, waaronder ketchups, mayonaises, mosterd en specerijen. In november stegen hun prijzen gemiddeld met 21,3%.

– Dit is een van de categorieën die vooral populair is in de periode vóór Kerstmis. Producenten en verkopers zien misschien geen reden om hun prijzen te verlagen of zelfs maar het tempo van de prijsstijgingen te vertragen, betoogt Dr. Artur Fiks.

De op een na duurste categorie in november waren niet-alcoholische dranken met een gemiddelde stijging van 15,5%. Volgens de auteurs van de Index zou de opwaartse trend in de prijzen van deze producten zich ook in december moeten voortzetten. Huishoudelijke chemicaliën stonden op hun beurt op de derde plaats in de ranglijst van november, met een stijging van 13,8%. en deze situatie zou niet moeten veranderen tijdens de schoonmaakperiode vóór Kerstmis.

Additieven, dranken, chemicaliën en kinderproducten
De afgelopen drie maanden zijn de duurste levensmiddelenadditieven gestegen, waaronder ketchups, mayonaises, mosterd en specerijen. In november stegen hun prijzen gemiddeld met 21,3%.

– Dit is een van de categorieën die vooral populair is in de periode vóór Kerstmis. Producenten en verkopers zien misschien geen reden om hun prijzen te verlagen of zelfs maar het tempo van de prijsstijgingen te vertragen, betoogt Dr. Artur Fiks.

De op een na duurste categorie in november waren niet-alcoholische dranken met een gemiddelde stijging van 15,5%. Volgens de auteurs van de Index zou de opwaartse trend in de prijzen van deze producten zich ook in december moeten voortzetten. Huishoudelijke chemicaliën stonden op hun beurt op de derde plaats in de ranglijst van november, met een stijging van 13,8%. en deze situatie zou niet moeten veranderen tijdens de schoonmaakperiode vóór Kerstmis.



https://www.fakt.pl/pieniadze/oszczedza ... em/c9q2l8v

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2023

Bericht door Lech » do dec 21, 2023 6:43 am

De beste memes over kerstbomen. Degenen met katten zullen je aan het lachen maken totdat je huilt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2023

Bericht door Lech » vr dec 22, 2023 6:16 am

Kerstmis 2023. Middernachtmis altijd om middernacht? Niet noodzakelijk

Na het kerstavondmaal bereiden veel Poolse gezinnen zich voor op een speciale mis die om middernacht begint. Waar cultiveren de Polen deze traditie en voor hoe lang? Hoe ziet de middernachtmis eruit? Het blijkt dat de aanvangstijd van de dienst niet altijd hetzelfde hoeft te zijn. Wij leggen het uit.
Afbeelding
De middernachtmis vond feitelijk plaats in de 4e eeuw, in Rome. In die tijd werd de basiliek van Santa Maria Maggiore gebouwd, waarin de gelovigen, naar het voorbeeld van Bethlehem, een crèche en een kerststal plaatsten. Uit Romeinse archieven leren we dat er vanaf de 5e eeuw op eerste kerstdag drie missen werden gehouden . Elk van de drie massa’s symboliseerde iets anders. De nacht moest verwijzen naar herders, de ochtend symboliseerde engelen, terwijl de dag verwees naar de wijzen uit het oosten.

Kerstmis 2023. Middernachtmis - een souvenir van de toekijkende herders
De naam ‘middernachtmis’ komt van de middernachtmis, die gevierd wordt ter nagedachtenis aan de herderskinderen die over de pasgeboren Jezus waakte.Zodra de Engel naar de herders kwam met het vreugdevolle nieuws over de komst van de Messias, "rennen" ze vol vertrouwen en vreugde - terwijl we het kerstlied zingen - richting de stal. De houding van de herders van tweeduizend jaar geleden is bedoeld om de gelovigen te inspireren tot oprechte vreugde, om het goede nieuws te delen en de glorie te geven die voortkomt uit het gebed.Met het einde van de advent begint de vreugdevolle viering van Kerstmis . Volgens de traditie is de middernachtmis de eerste plechtige mis waarmee de feestdag begint. Daarom zingen de gelovigen tijdens de middernachtmis voor het eerst kerstliederen. De ceremonie begint met een processie waarbij de hele kerk "Midnight Silence" zingt . De Heilige Mis verschilt echter niet veel van de traditionele zondagsmis. De gelovigen luisteren naar een fragment uit het evangelie waarin Kerstmis wordt beschreven. Meestal zingen een koor en een orkest tijdens de middernachtmis.

Afhankelijk van de plaats kunnen we verschillende regionale inzetstukken zien om de middernachtmis te vieren. In Podhale komen de gelovigen bijvoorbeeld in traditionele hooglanderkostuums, en in plaats van een orkest worden tijdens de mis kerstliederen gespeeld door een band, en is de tempel gevuld met krachtig wit gezang, typisch voor de hooglanders.

Middernachtmis 2023. Hoe laat?
Vanwege het feit dat de middernachtmis om middernacht wordt gevierd, noemen de gelovigen het soms  "middernacht" . Het blijkt dat dit geen regel is! In sommige parochies in Polen vindt  de middernachtmis  eerder plaats, meestal om 22.00 uur. De optie van twee middernachtmissen is mogelijk: de eerdere voor kinderen en tieners, en die om middernacht voor volwassenen. Als u dit jaar voor het eerst naar deze Heilige Mis gaat, is het de moeite waard om eens te kijken hoe deze er in uw parochie uitziet.Middernachtmis is een plechtige mis die traditioneel om middernacht wordt gevierd ter herdenking van  Kerstmis . De setting van de mis wordt verrijkt met talrijke kerstliederen. Afhankelijk van de grootte van de parochie duurt de nachtmis 1,5 uur tot maximaal drie uur. Het hangt onder meer af van de regio en de parochie waarin het gevierd wordt.

Als de middernachtmis zo lang kan duren, wat maakt het dan dat zoveel gelovigen elk jaar om middernacht Kerstmis in de kerk komen vieren? Allereerst een unieke en unieke sfeer waar je vreugde en gemeenschapsgevoel voelt. Belangrijk is dat als je naar de middernachtmis gaat, je op eerste kerstdag niet meer naar de kerk hoeft, omdat het de eerste mis is die de komst van Christus viert.




https://wydarzenia.interia.pl/ciekawost ... Id,7216859

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2023

Bericht door Lech » di dec 26, 2023 6:26 pm

Buitenlanders over vakanties in Polen. "Het is fascinerend, maar ook een beetje eng."
Ze lijken ons vanzelfsprekend. Iedere kleuter weet immers hoeveel gerechten er op de kerstavondtafel moeten staan, wat we onder het tafelkleed leggen en wanneer we aanschuiven voor het kerstavondmaal. Voor anderen wekken onze tradities echter verbazing. Welke Poolse vakantiegewoonten verrassen buitenlanders?
Afbeelding
Joost De Waal wijst erop dat de Poolse kerst vol zit met jaarlijks terugkerende gebruiken


Julian Segerros Grandez komt uit Zweden. Hij is vaak in Polen geweest en dit jaar besloot hij hier voor het eerst Kerstmis door te brengen. Hij kwam op bezoek bij zijn vrienden, niet voor de rijkelijk versierde kerstversiering, waar hij altijd versteld van staat.

Kerstmis in Polen: "Het is te veel"
- Aan de ene kant is het fascinerend en heeft het iets magisch, maar aan de andere kant - het maakt me een beetje bang - zegt hij een paar dagen voor Kerstmis. - Ik help met de voorbereidingen, maar ik ben blij dat ik niet degene ben die al deze regels die voortkomen uit de traditie moet onthouden, want dan zou ik zeker falen. Al die eerste sterren, hooi onder het tafelkleed, twaalf schalen met specifieke ingrediënten, één lege plek, het delen van de wafel voor het eten – vermeldt hij in één adem. - Ik weet dat er veel meer achter zit. maar ik kan me niet alles herinneren, hoewel we het nu nog steeds met vrienden bespreken - lacht de Zweed.

De Nederlander Joost De Waal wijst er ook op dat Poolse kerst, en vooral kerstavond, vol zit met jaarlijks terugkerende gebruiken . - Ik begrijp dat dit elementen zijn die de sfeer bepalen en geworteld zijn in een lange traditie. Voor mij is dit absoluut geweldig, want in Nederland vieren we Kerstmis anders. Het is eerder een tijd van ontspanning en leuke ontmoetingen met familie en vrienden. We besteden minimale aandacht aan de vorm en we hebben eigenlijk geen ‘heilige gebruiken’ die zich elk jaar herhalen, zegt hij. - Soms ontmoeten we elkaar thuis, of gaan we naar een Chinees restaurant of naar de bioscoop. Buitenvakanties zijn ook populair. Sterker nog, deze tijd kan elk jaar anders zijn. Ik vind deze Poolse ceremonie erg interessant, maar ik denk niet dat ik het elke keer op dezelfde manier zou willen vieren - voegt Joost De Waal toe.


Culinaire waanzin
Net als de veelheid aan gebruiken verbaast de rijkdom van de Poolse tafel buitenlanders. - 12 gerechten op één tafel - het is echt indrukwekkend - zegt Joost. - Nog groter is de gedachte dat iemand dit allemaal op één avond moet voorbereiden. Ik hoop echt dat iedereen betrokken is bij de voorbereiding van kerstavond, inclusief mannen, want als de vrouw des huizes zelf zo'n diner maakt - alle vis, knoedels, kool, salades, soepen, cakes en dan ook vlees en paté voor Kerstmis - dan zal ik de hare maken. Ik leef oprecht met je mee en het is echt moeilijk voor mij om te geloven dat hij na een week in de keuken de kracht heeft om van de vakantie te genieten - zegt hij.

Hoewel het erop lijkt dat een dergelijke rijkdom aan kerstvoedsel iedereen tevreden zou stellen, heeft Julian Segerros Grandez één belangrijke opmerking. - Ik wist niet dat er geen vlees op de kerstavondtafel stond. Drama. Kerstavond zonder ham en mosterd op knäckebröd is geen Kerstmis - zegt hij met gespeelde afschuw en voegt eraan toe dat hij het direct na middernacht zal goedmaken. - Zodra de datum verandert naar 25 december, ga ik aan tafel zitten om mijn kerstham te eten - zegt hij glimlachend.
Afbeelding

Kerstavond? Herderin? Twee kerstmannen?
Hoewel het kerstavonddiner voor niemand in Zweden een verrassing is, is het voor Nederlanders iets ongewoons. - In Polen krijgt u misschien de indruk dat 24 december de belangrijkste feestdag is. In Nederland vieren we het helemaal niet . We vieren het op 25 en 26 december – dan ontmoeten we onze dierbaren en geven we cadeautjes, als dat in een bepaalde familie de gewoonte is – vult Joost aan.

Het blijkt dat het onderwerp geschenken en de Kerstman voor een nieuwe golf van verrassingen zorgt. - In Nederland heeft Sinterklaas niets met Kerstmis te maken . Sinterklaas vieren wij echter met veel pracht en praal. Nicolaas op 6 december. We vieren het bijna een maand lang - vanaf het eerste midden na St. Patrick's Day. Martinus (11 november) tot St. Lucia (13 december). Er zijn verschillende shows, optochten, er gebeurt veel - zegt Joost en voegt eraan toe dat de Nederlandse Kerstman heel anders is dan degene die in Polen aanwezig is. - We gingen naar kerstmarkten in Polen, ik zie versieringen in huizen en winkels en ik ben echt verrast dat in Polen deze Amerikaanse kerstman - een bebaarde man met een dikke buik - alomtegenwoordig is . Sinterklaas komt naar ons toe, of beter gezegd, arriveert per boot vanuit Spanje, d.w.z. Nicolaas in bisschopsgewaad vergezeld van zijn zogenaamde helpers. Zwarte Pieten en het witte paard Schimmel – zegt hij.

Voor de Nederlander is het tweemaal geven van cadeautjes aan kinderen ook verrassend . - Toen ik klein was, bracht de Kerstman op 6 december cadeautjes. Momenteel is het een beetje verwarrend: sommige gezinnen houden zich aan deze gewoonte, anderen geven cadeaus voor de feestdagen. Ik denk dat het vandaag min of meer half om half is, maar het is onwaarschijnlijk dat er cadeaus zijn voor zowel Sinterklaas als Kerstmis, wat in ons geval niets met Sinterklaas te maken heeft - vult Joost aan.
Afbeelding
Julian uit Zweden wordt verrast door de Poolse herderin
Bron: particulier archief


Julian, die uit Zweden komt, is meer verrast door de herderin dan door cadeautjes en de kerstman . - De middernachtmis is waarschijnlijk de grootste verrassing voor mij als het om Poolse feestdagen gaat. Ik kan me niet voorstellen dat er in Zweden veel mensen bereid zijn om het te doen, maar ik weet dat het hier erg populair is. Het uur lijkt mij zo absurd dat ik nieuwsgierig ben naar deze nachtmis, voegt hij eraan toe.






https://turystyka.wp.pl/obcokrajowcy-o- ... 524638208a

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2023

Bericht door Lech » vr feb 02, 2024 6:14 am

Tot wanneer kunnen kerstliederen in de kerk worden gezongen? De regels zijn duidelijk

De kerstperiode is ongetwijfeld de meest charmante tijd in de liturgie. Het is dan dat de klanken van kerstliederen en pastoralen weerklinken in kerken tijdens de middernachtmis. Tot wanneer kunnen we kerstliederen zingen in de kerk? Wij leggen het uit.
Afbeelding
Met de mededeling dat we tijdens de Middernachtmis , dus op 25 december, voor het eerst kerstliederen kunnen horen, zullen we niemand verrassen  . Volgens de leer van de katholieke kerk eindigt deze liturgische periode op de zondag  van de doop van de Heer , dat wil zeggen de zondag die volgt op het feest van Driekoningen, of  Driekoningen . Volgens de Poolse traditie  kunnen kerstliederen echter tot 2 februari worden gezongen , dat wil zeggen tot het feest van de Presentatie van de Heer, ook wel bekend als het feest van  Onze Lieve Vrouw van Lichtmis . In dit geval moet er echter aan worden herinnerd dat de verzen van kerstliederen die destijds in de kerk werden gezongen, op passende wijze aan de liturgie moesten worden aangepast. Deze regel geldt echter niet buiten de Heilige Mis.


Kerstlied - oorsprong
Het woord "carol" komt van het Latijnse woord "calendae", wat de eerste dag van de maand betekende. In voorchristelijke tijden in Rome was dit de term voor wederzijdse bezoeken ter gelegenheid van het nieuwe jaar, waarbij men elkaar voorspoed wenste. Pas in latere eeuwen namen christenen dit gebruik over en schreven het na verloop van tijd rechtstreeks toe aan Kerstmis .Deze gewoonte bestond ook in Polen, waar het kerstlied aanvankelijk een vorm van dank was voor de zorg en beloning van de werkgever voor wie een bepaald gezin diende. Dankzij dit konden kerstzangers hun werkgevers plezieren, die vaak geld aan hun gasten gaven. Interessant genoeg wordt deze vorm van kerstliederen in sommige delen van Polen nog steeds gecultiveerd. Helaas komen dergelijke groepen in de loop der jaren steeds minder vaak voor.Dus hoe heeft het kerstlied de vorm aangenomen die we vandaag de dag kennen? Welnu, na verloop van tijd ging deze term het lied beschrijven waarmee het nieuwe jaar werd verwelkomd en waarmee de zangers wensen uitwisselden. Met de ontwikkeling van het christendom werden het echter geleidelijk rituele liederen die naar het evangelie verwezen en die in het Latijn werden gezongen. Voordat dit gebeurde, waren ze echter volledig seculier en werd het vaak verboden om in de kerk op te treden vanwege hun te nonchalante karakter.

Wanneer werd het eerste kerstlied geschreven?
Het is moeilijk vast te stellen wanneer het eerste volledig christelijke kerstlied daadwerkelijk werd geschreven. Historici zijn het er echter over eens dat "Jesus Refulsit Omnium" van St. Hilary uit de 4e eeuw is een van de oudste werken van dit genre. Aanvankelijk werden er tijdens de diensten geen kerstliederen gezongen, zoals tegenwoordig het geval is. Deze gewoonte werd pas in de 13e eeuw geïntroduceerd door St. Franciscus van Assisi voert een kerstlied uit tijdens zijn kerststal.Hoe zit het met onze inheemse vertegenwoordiger? Er wordt aangenomen dat het oudste bewaard gebleven Poolse kerstlied begint met de woorden: "Wees gegroet, koning der engelen" , dat volgens schattingen dateert uit 1424.

Het bekende kerstlied, "Stille Nacht" of "Stille Nacht" , werd op zijn beurt voor het eerst uitgevoerd tijdens de nachtmis in Oberndorf bij Salzburg in 1818. Sindsdien is het vertaald in meer dan 300 talen en dialecten.




https://wydarzenia.interia.pl/ciekawost ... Id,7293423

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2023

Bericht door Lech » wo feb 21, 2024 5:28 am

De Britten hielden van een bepaalde gebeurtenis in Krakau. Er zullen meer vluchten zijn
Het succes van de reizen naar de kerstmarkten vorig jaar was voor de Britse reisgroep Jet2.com aanleiding om extra vluchten naar Europese steden te plannen. Onder hen naar Krakau.
Afbeelding
De luchtvaartmaatschappij Jet2.com en het reisbureau Jet2CityBreaks, behorend tot één toeristengroep, breiden hun aanbod van reizen naar kerstmarkten uit. In het winterseizoen 2024/2025 lanceren ze zeven nieuwe routes. Deze omvatten vluchten van Belfast en Liverpool naar Krakau, van East Midlands naar Wenen, van Glasgow naar Berlijn, van Liverpool naar Praag en van Manchester naar Berlijn.

Vanwege de grote vraag zullen ze ook het aantal stoelen op vliegtuigen op de reeds bediende routes vergroten. Alleen al in dit programma hebben ze ruim 100.000 plaatsen gepland, wat een stijging van het aantal met 30 procent betekent, vergeleken met jaar tot jaar.

Kerstmarkt van Krakau in de ranglijst
Krakau is de enige Poolse stad in dit programma, vluchten naar de hoofdstad Małopolska worden uitgevoerd van 29 november tot 16 december en het hele programma met beurzen naar beurzen duurt tot 6 januari (naar Berlijn en Wenen). De pakketprijs omvat retourvluchten met het vervoer van ingecheckte bagage tot 22 kilogram en handbagage tot 10 kilogram. Klanten kunnen verblijven in hotels met een standaard van 2 tot 5 sterren in stadscentra.

- De uitbreiding van het programma is een reactie op de grote vraag die wij zien van klanten en reisbureaus naar kerstmarkten. We geven toeristen wat ze willen - nog meer mogelijkheden om te genieten van de beste kerstervaringen uit heel Europa - zegt Steve Heapy, president van Jet2.com en Jet2holidays, geciteerd in de aankondiging van het bedrijf.

De beurs in Krakau is een van de hoogst gewaardeerde beurzen in Europa. Vorig jaar moedigden de Amerikaanse televisie CNN en het Duitse dagblad "Die Welt" mensen aan om het te bezoeken .



https://turystyka.rp.pl/biura-podrozy/a ... y40Ny4wLjA.

Plaats reactie