Ja, ik spaar de postzegels van Polen tot zeg 1950

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4944
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Ja, ik spaar de postzegels van Polen tot zeg 1950

Bericht door Lech » zo feb 03, 2013 10:27 am

Ja, ik spaar de postzegels van Polen tot zeg 1950. Waarom? Misschien omdat ik een Poolse schoonvader had. Toen ik hem leerde kennen was hij een Canadees, maar een Canadese Pool is en blijft ook een Pool. De postzegels van de Poolse republiek beginnen in 1918. In de periode 1914-18 (de tijd van WOI) waren er Poolse stadszegels en Duitse bezettingsuitgaven. In de 19e eeuw, in 1860 kwam er een enkele Poolse postzegel uit.
Afbeelding

Die bleef geldig tot 1865 voor post naar Rusland en voor binnenlandse post in Russisch Polen, het gebied met als centrum de hoofdstad Warschau. Eeuwen eerder was Polen een uitgestrekt en machtig koninkrijk geweest. In de 19e eeuw was het land opgedeeld tussen Pruisen (voorloper van het Duitse Rijk), Oostenrijk-Hongarije en Rusland. Russisch Polen was formeel een koninkrijk met enig zelfbestuur onder een Russische vorst-stadhouder en een regeringsraad die rapporteerde aan de Tsaar in St.Petersburg. Tussen de Polen en hun Russische meesters wilden het niet boteren. De ene opstand na de andere vond plaats, alle zonder succes. Aanleidingen waren belastingen, inbreuk op middeleeuwse rechten van de Poolse landadel, wrijving tussen de Poolse katholieke kerk en de Grieks-Orthodoxe kerk van de Russen, enzovoort.

Afbeelding

Russische militaire patrouille, medio 19e eeuw

In een poging de Polen te paaien stond de Tsaar een Poolse postdienst toe. Het mocht niet baten. In 1863 was er weer opstand die als gebruikelijk werd onderdrukt. Als straf werd de Poolse postdienst opgeheven, voor de komende decennia moesten de Polen het weer doen met de Russische postdienst. Duizenden Polen namen de vlucht, in Parijs ontstond een kolonie van Poolse intellectuelen in ballingschap.

Afbeelding

De 19e eeuwse tweekleurige Poolse postzegel van 10 kopeken is schaars en lijkt sprekend op de toenmalige Russische 10 kopeken zegel. Gefrankeerde post is er maar weinig, want het merendeel der bevolking – inclusief de edelen en de geestelijkheid – was analfabeet. De afgebeelde vogel links is de Russische tweekoppige adelaar op de zegel van 1860, niet de Poolse eenkoppige variant.

Afbeelding

Hierbij een vouwbrief met een Poolse zegel gefrankeerd en geschreven in 1865 door of namens een hoge Russische officier in Warschau aan een collega aan het hof in St.Petersburg. De afstempeling is met nummerstempel no 1 (Warschau), in rood een aankomststempel op de briefvoorzijde. De adressering luidt:

Aan zijne Excellentie (de) Heer Kyone, Majoor van het gardecavalerie regiment toegevoegd aan de Hoofdstallen van het Hof van zijn Keizerlijke Majesteit, Guberny St.Petersburg Czarskoe Selo, op de hoek Stal en Tuinstraat.

Destijds waren straat, district en huisnummer vaak onbekend. Dat is lang zo gebleven.Logisch want zoals we nu weten, is een nauwkeurige adressering vooral van voordeel voor politie, inbrekers, belastinggaarders en deurwaarders.

Afbeelding

Afbeelding

Bal voor de garde-officieren aan het Hof te St.Petersburg 19e eeuw.

Plievo
Berichten: 2946
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ja, ik spaar de postzegels van Polen tot zeg 1950

Bericht door Plievo » ma feb 04, 2013 7:28 pm

Polen kent een hele mooie geschiedenis m.b.t. postzegels.
Er zijn zelfs postzegels met een soort 3D- achtig beeld.

Plaats reactie