Poolse auto`s

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Poolse auto`s

Bericht door Plievo » vr feb 15, 2013 9:50 pm

Poolse vingeroefening

Bij ons in Nederland heeft het aloude FSO nog wel een zekere klank van bekendheid. Bekend van Polski-Fiat en Polonez werd dat merk ooit overgenomen door het Koreaanse Daewoo en ging onder diens naam verder tot ook voor de Aziaten het doek viel en General Motors de hele boel uit het slop moest trekken. Het ook uit Polen afkomstige FSM werd nooit zo bekend bij ons, ook al was het na de ‘Wende’ een belangrijke productiefaciliteit voor Fiat. Tot heden ten dage bouwt men kleine Fiat-modellen als de 500 en Panda ook voor de West-Europese markten. Maar ooit deed men ook nog aan eigen ontwikkelingen. In Oost-Europa kende men indertijd de Syrena, een soort metalen Trabant met dezelfde pruttelende tweetakts onder de motorkap. Later ging men voor Fiat de kleine 500-tjes bouwen die soms ook hier te koop werden aangeboden. Maar FSM deed net als andere merken van achter het IJzeren Gordijn ook aan modelontwikkeling. En een voorbeeld kwam ik onlangs tegen in een boek over Oost-Europese auto’s en zocht even op internet naar wat beelden voor mijn lezers. En die heb ik gevonden. Kijk naar de FSM Beskid 106 die in 1982 al werd ontwikkeld, maar nooit echt in productie werd genomen. Fiat nam de boel na de overgang naar een kapitalistisch Polen over en liet meteen de kleine voorwielaangedreven 500 en later 600 modellen bij de Polen fabriceren. En van de Beskid hebben we daarna niets meer gehoord. Zal wel in een museum staan denk ik. Zoals veel van zijn soortgenoten uit andere Oost-Europese landen.



Plaats reactie