Een Pool aan de Poolseweg

Lech
Berichten: 4944
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Een Pool aan de Poolseweg

Bericht door Lech » vr sep 23, 2011 7:50 pm

kennis van zaken: Een Pool aan de Poolseweg
vrijdag 23 september 2011 | 07:13 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 23 september 2011 | 07:55

Afbeelding
Eigenares Anna Maria Kotowska in haar winkel waar uitsluitend Poolse producten verkocht worden.
Bedrijf: Towiczanka Breda Eigenares: Anna Maria Kotowska Adres: Poolseweg 130 Stad: Breda Eigenaardig: Poolse winkel aan de Poolseweg Er is maar één Poolse supermarkt in Breda.
Laat die nou net aan de Poolseweg zitten. "Puur toeval", zegt eigenares Anna Maria Kotowska (55). "De ruimte was toevallig vrij, daarbij heb ik niet gelet op de straatnaam", vervolgt ze.

De winkel is ongeveer dertig vierkante meter groot en heeft vijf grote schappen gevuld met Poolse etenswaren. In eerste instantie ziet het eruit als in een Nederlandse supermarkt, maar Kotowska geeft aan dat dit niet zo is. "Het lijkt hetzelfde, maar dat is helemaal niet zo. Er zijn duidelijke verschillen tussen Poolse en Nederlandse producten." Zo blijken Polen van zoute augurken te houden, terwijl Nederlanders dat niet kennen en is ook het brood heel anders van smaak. "Pools brood is steviger; veel minder luchtig dan het Nederlandse brood." Ze trekt daarbij een beetje een vies gezicht.

Ze geeft aan dat alles een andere smaak heeft in Polen. "Of het augurken, bier of brood is maakt niet uit, wij Polen zijn met andere smaken opgevoed."

Van de klanten in haar winkel is tachtig procent Pools. Veel van hen werken bij het uitzendbureau naast haar winkel en zijn dus vroeg weg en laat terug. Het is volgens Kotowska dus makkelijk voor de harde werkers om even binnen te lopen voordat ze naar huis gaan. "De winkel is vanaf 12.00 uur in de middag pas geopend en sluit vaak om 20.00 uur", zegt ze. "Als ik in de ochtend open ben komt er toch bijna niemand."

Nederlanders ziet ze bijna nooit in haar winkel. Maar daar stuurt ze dan ook niet op aan. "Ik maak wel reclame, maar dat doe ik alleen in Poolse kranten." Ze laat daarbij de kranten zien die op de toonbank liggen. "Poolse producten aanbieden in een Nederlandse krant heeft geen zin, want bijna niemand begrijpt de taal."

Als er al Nederlanders in haar winkel komen, dan zijn het kinderen. "Die komen voor het snoepgoed, want dat is overal hetzelfde."


Ik heb geen website kunnen ontdekken

Plaats reactie