'Telefacts', dinsdag 31 januari om 20.45 uur op vtm

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

'Telefacts', dinsdag 31 januari om 20.45 uur op vtm

Bericht door Plievo » di jan 31, 2012 6:20 am

'Telefacts', dinsdag 31 januari om 20.45 uur op vtm.


maandag 30 januari 2012
Afbeelding
In een klaslokaal in het Poolse Szaflary, op een uurtje rijden van Krakau, weerklinkt 'Lieve kleine piranha', van Gorki. Een tiental Poolse verpleegsters krijgt er les Nederlands, want over een goeie twee maanden moeten ze aan de slag in Vlaamse rust- en verzorgingstehuizen of in ziekenhuizen.

'Ik wil weg uit Polen want als verpleegkundige hebben wij niet goede werk', vertelt Katarina Reszkiewicz, in gebroken maar verstaanbaar Nederlands. Katarina is 23 en behaalde twee jaar geleden haar diploma als verpleegkundige. Sindsdien zit ze zonder werk. 'In België kunnen wij dubbel zoveel verdienen als in Polen. Ik wil in België blijven tot mijn pensioen.' Katarina en haar collega’s moeten sociale offers brengen, want als ze vertrekken laten ze alles achter. 'Dat is moeilijk situatie met mij en mijn man en mijn kinderen. Ik denk we moeten veel praten met GSM. Dat is alles', zegt de 43-jarige Beata Lewandowka.

Vlaanderen heeft vandaag 1750 verpleegkundigen te weinig en het tekort loopt jaar na jaar op. Over 3 jaar zullen er meer dan 3000 tekort zijn en daarom zoeken we ze in het buitenland. De nieuwe tendens is Zuid-Europa, meer bepaald Portugal. Birgit De Smedt, van uitzendkracht Randstad Interim, ziet op een paar dagen wel 70 sollicitanten in Lissabon. 'Een paar jaar geleden vonden we bijna geen mensen in Zuid-Europa. Maar nu is er sprake van een exodus. De crisis slaat hier zo hard toe, dat veel mensen die ik spreek, echt willen verhuizen', aldus De Smedt. 'Ze verdienen hetzelfde loon als een Belgische verpleegkundige, maar voor hen is dat een enorm verschil.'

Maar de taal is een groot struikelblok. Want een goeie communicatie tussen patiënt en verpleegkundige kan van levensbelang zijn. 'Telefacts' gaat op bezoek in de Poolse en Portugese opleidingscentra voor verpleegkundigen en sprokkelt de verhalen van de vrouwen die hier de jobs komen invullen, waarvoor wij geen mensen meer vinden.

Het stigma van doping
Of Bart Wellens doping heeft gebruikt zal het gerechtelijk onderzoek uitwijzen. Punt is dat er nu al een zweem van schuld over hem hangt, ook als hij niet zou hebben gebruikt.

'Je geraakt daar nooit meer vanaf', weet triatleet Rutger Beke. In 2004 testte hij positief en kreeg hij 18 maanden schorsing. 'In begin was dat erg. Ik durfde niet rondlopen in Leuven. Mensen wezen zonder schaamte naar mij en zeiden dat ik een dopingzondaar was. Het gevolg is dat je je opsluit in je eigen huis.' Uiteindelijk werd Beke vrijgepleit: hij had niet gebruikt, maar het stigma bleef. 'Op een congres deze winter heeft een sportarts nog maar eens beklemtoond dat ik toch wellicht doping heb gebruikt. Het blijft plakken.'

Veldrijder Ben Berden werd in 2005 betrapt op het gebruik van EPO en gaf z’n fout ook meteen toe. 'Dat leek me de enige juiste manier van reageren. Open en eerlijk. Maar het gerecht zag er voorbedachte rade in. Ik werd 2 jaar geschorst en moest 60.000 euro betalen. Ik betaal er nog voor af', vertelt Berden. Vandaag rijdt hij nog, maar hij kan allang niet meer mee met de top. 'Als ik nu rijd en je hoort zatlappen roepen: 'Berden, je had beter je EPO genomen!', dan doet dat verschrikkelijk pijn. Ik ben in de fout gegaan, heb geboet, maar het blijft me achtervolgen.'

Iedereen acrobaat
De Circusateliers in Vlaanderen zitten vol. Er zijn vandaag zelfs wachtlijsten om een opleiding als acrobaat te volgen. '5 jaar geleden hadden we 250 kinderen, nu al 500 en de cursussen voor volgend jaar zitten ook al vol', vertelt Mathias Vermael, coördinator van de Circusplaneet in Gent. Circus heeft al altijd tot de verbeelding van kinderen gesproken, maar vandaag lijkt het erop dat iedereen circusartiest wil worden. 'Dat komt omdat het niet langer het imago heeft van een rondreizend familiegezelschap. Cirque Du Soleil heeft daar in grote mate toe bijgedragen. Want we beseffen het misschien onvoldoende, maar België is echt wereldtop als het op circusacrobaten aankomt', bevestigt Koen Allary, directeur van het Circuscentrum.

De 15-jarige Andreas De Ryck staat op en gaat slapen met z’n jongleerballen. 'Ik train zo’n 14 uur per week intensief. Ik wil altijd meer ballen gebruiken en moeilijkere oefeningen uitvoeren.' Andreas zit nog in het middelbaar, maar in zijn school in Leuven heeft hij het optievak 'circusartiest' gekozen. Het is een goeie voorbereiding voor het echte werk aan de Brusselse school ESAC. ESAC is bij de top 5 van de beste circusscholen ter wereld. Wie hier afstudeert kan meteen professioneel aan de slag.

'Het is echt topsport geworden', zegt Bram De Laere, die studeert aan ESAC. 'We trainen van 08.30 tot 17.30, en soms nog langer. De mensen die hier afstuderen, hebben allemaal meteen werk.'

En dat geldt in ieder geval voor het Vlaamse circustrio 'EA EO'. Ze reisden al de hele wereld rond en zullen deze zomer een grote tournee doen in de Verenigde Staten. Afgelopen weekend waren ze in Parijs op het Cirque de Demain, het grootste circusfestival ter wereld. Het was de eerste keer in het 33-jarig bestaan van het festival, dat er ook Vlamingen mochten deelnemen. Telefacts was hierbij aanwezig.

http://www.tv-visie.nl/inhoud/belgie/te ... ken_49197/

Plaats reactie