Poolse filmlente

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Poolse filmlente

Bericht door Lech » ma apr 08, 2013 8:37 pm

vr 12/4 + za 13/4 Poolse filmlente

Samen met Stichting Pools Podium vertoont Filmhuis Lumen op 12 en 13 april een selectie uit de ‘5de Poolse Filmlente’. De films tonen verschillende aspecten van het huidige Polen waar het communisme plaats heeft gemaakt voor de vrije markt.Van 5-7 april 2013 organiseert Stichting Pools Podium in Utrecht de ‘5de Poolse Filmlente’, een filmevenement met negen recente Poolse films die speciaal voor dit festival worden geïmporteerd. Filmhuis Lumen werkt al jarenlang regelmatig samen met Pools Podium, en vertoont ter gelegenheid van dit festival op 12 en 13 april een selectie van 3 films uit dit programma. De films, alle afkomstig van jonge filmmakers, tonen verschillende aspecten van het huidige Polen waar het communisme plaats heeft gemaakt voor de vrije markt, wat niet voor iedereen goed is uitgepakt en waar met name jongeren hun draai nog moeten vinden.Alle films zijn Pools gesproken en Engels ondertiteld.vr 12 april, 19.30 uur

WOMAN’S DAY (DZIEŃ KOBIET)

regie: Maria Sadowska, 2012, 90 minIn WOMAN’S DAY krijgt de Poolse solidariteit van 1980 een feministische, 21ste eeuwse makeover. Halina krijgt uitzicht op een beter leven voor haarzelf en haar tienerdochter Misia als ze wordt gepromoveerd tot manager van de supermarkt waar ze eerst als cassière werkte. Maar de winkel draait niet goed genoeg. Tegen beter weten in volgt ze de instructies van haar regiochef die tot een hogere productiviteit moeten leiden blindelings op, waardoor ze zich vervreemdt van haar voormalige collega’s. Pas als het te laat is, en ze inmiddels ook zelf door haar werkgever is afgedankt, ontdekt ze de gevolgen van haar akties. In een poging om nog iets goed te maken besluit ze de supermarktketen voor de rechter te slepen, niet wetend hoe lelijk en gevaarlijk de strijd zal worden.WOMAN’S DAY is het speelfilmdebuut van de in Polen zeer populaire jazz/popzangeres Maria Sadowska. Met talloze details maakt ze duidelijk hoe Halina gedwongen wordt tot keuzes waar ze eigenlijk niet achter kan staan, tot ze er niet meer tegenkan en zich realiseert dat ze alleen met steun van haar collega’s kans maakt om iets terug te kunnen doen. De voorspelbaarheid van het verhaal wordt ruimschoots goedgemaakt door hoofdrolspeelster Katarzyna Kwiatkowska die van Halina een uiterst geloofwaardig en boeiend personage maakt waar je de hele film lang aandachtig naar blijft kijken.za 13 april, 16.30 uur

YOU ARE GOD (JESTEŚ BOGIEM)

regie: Leszek Dawid, 2012, 110 minYOU ARE GOD is een indrukwekkende biopic over de iconische en psychedelische Poolse rapper Magik, die de Poolse muziekscene voor altijd zou veranderen. Deze langverwachte en op ware gebeurtenissen gebaseerde film beschrijft hoe er in de late jaren ‘90 een revolutie plaatsvond in de Poolse muziekscene. Psychedelische rap bestormde in rap tempo de hitlijsten, die na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie werden gedomineerd door Amerikaanse hits en ‘disco-polo’. Twee groepen in het bijzonder werden iconisch: Kaliber 44 en Paktofonika. Wat beide groepen gemeen hadden was hun associatie met de charismatische rapper Magik. De teksten van Magik gingen over slechte drug trips, angst voor HIV-onderzoeken en psychologische problemen van zijn tijdgenoten die moesten zien te overleven in een nieuwe sociale realiteit. De compromisloze Magik sprak openhartig de interne verwarring uit die leefde onder de eerste generatie jongeren die in het postcommunistische Polen opgroeide, en gaf hen daarmee een stem. Hij domineerde de Poolse muziekscene tot zijn zelfmoord eind 2000, toen hij uit het raam van zijn op de negende verdieping gelegen appartement sprong. De tegenstrijdige idealen van hiphop – de opstandige teksten tegen ‘het systeem’, afgewisseld met de honger naar geld en roem – zijn prachtig gevangen in dit donkere, onvergetelijke drama. YOU ARE GOD was de best bezochte Poolse film van 2012.za 13 april, 19.30 uur

SUICIDE ROOM (SALA SAMOBÓJCÓW)

regie: Jan Komasa, 2011, 117 minDominik lijkt het voor elkaar te hebben. Op de elitaire school waar hij binnenkort eindexamen zal doen is hij een populaire bink met de juiste look, een coole vriendin en geld genoeg voor de nieuwste merkkleding en exclusieve feestjes. Zijn ouders hebben torenhoge verwachtingen van hem, maar zijn ondertussen vooral bezig met hun eigen carrière waardoor hij alle vrijheid heeft om te doen wat hij wil. Zijn mooie leventje verandert in een hel als zijn medescholieren erachter komen dat hij gevoelens heeft voor een mannelijke klasgenoot en hem op sociale media belachelijk maken. Teruggetrokken op zijn kamer ontmoet Dominik op het internet de mysterieuze gemaskerde Sylwia, die hem vertelt dat ze een eind aan haar leven gaat maken en hem introduceert in de ‘zelfmoordkamer’, een sinistere virtuele wereld waar gelijkgestemden met elkaar chatten. In zijn eerste lange speelfilm toont regisseur Jan Komasa (1981) hoe een sociaal ontspoorde tiener zichzelf opsluit en zijn heil zoekt in een door bizarre avatars bevolkte virtuele wereld. Hoewel hier en daar wat zwaar aangezet (de carrièrebeluste ouders staan hopelijk niet model voor de nieuwe Poolse rijken) brengt de film interessante en actuele thema’s samen in een verhaal dat mede door de prima hoofdrolspelers en de aantrekkelijke vormgeving tot het einde blijft intrigeren.


http://www.filmhuis-lumen.nl/over-filmh ... 02-06-242/

Plaats reactie