Wielka Woda, is onzin, en het had een goede serie kunnen zijn

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Wielka Woda, is onzin, en het had een goede serie kunnen zijn

Bericht door Lech » do okt 13, 2022 5:02 am

Afbeelding

Netflix's Wielka Woda is geen hele slechte serie. Bovendien is het een efficiënt uitgevoerd amusement, hoewel het verwijst naar tragische gebeurtenissen. En alleen qua entertainment kan deze productie worden beoordeeld, want als een kijker van "Wielka Woda" iets wil leren over Polen van een kwart eeuw geleden, kan hij net zo goed naar "Winnie de Poeh" grijpen.
Op dit punt zou het lezen van de tekst iedereen moeten stoppen die de nieuwe Netflix-productie nog niet heeft gezien en liever het verhaal met een gecontroleerde plot bekijkt, liever een vertoning met verrassingen. Er zijn enkele tekortkomingen in deze reeks, waarvan de berekening de mate van tevredenheid over het daaropvolgende contact met het werk kan beïnvloeden.

Er zijn moeilijkheden om die realiteit te weerspiegelen, er zijn zinloos overdreven karakters, er is eindelijk een scenarionummer met de FC St. Pauli, die moeilijker te begrijpen is dan een eentalige Hongaar.

Geloof, laptop en sigaretten
De Netflix-visie op de wereld - min of meer terecht belachelijk gemaakt op het web, maar het fenomeen en de discussies erover zijn een feit - komen we in de eerste scènes. Hier is een dappere heldin, uitgerust met twee handen en veel vastberadenheid, die een gewapende jager overweldigt en intimideert. De vrouw is (zoals later zal blijken) een ex-drugsverslaafde aan methadon, maar ze verslaat met gemak een veel grotere moordenaar van een onschuldig dier. In deze rol zegt Andrzej Zaborski, die ooit zou worden omschreven als een "karakteristieke acteur" en de opening van de serie al veel over hoe bijna alle mannelijke personages hier zijn verwekt.


https://www.wprost.pl/kraj/10897306/wie ... ialem.html

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Wielka Woda, is onzin, en het had een goede serie kunnen zijn

Bericht door Lech » do okt 13, 2022 5:06 am

Netflix-drama Wielka Woda over Silezië's 'vloed van het millennium' in 1997 geprezen om zijn authenticiteit
Afbeelding
Al bovenaan de top 10 van meest bekeken series van Netflix in Polen, velen prijzen de authenticiteit van de serie, met originele tv-beelden die in de film zijn vermengd.


Vijfentwintig jaar nadat de Vloed van het Millennium een groot deel van Wrocław en Neder-Silezië onder water zette, staat een nieuwe serie over de tragische gebeurtenissen bovenaan de kijkcijfers op Netflix.

Bijna 40 procent van de stad stond onder water en de catastrofale verliezen die in de getroffen gebieden werden geleden, werden geschat op 12 miljard zloty in wat een van de grootste natuurrampen was die Polen in de 20e eeuw trof.

De gebeurtenissen rondom de overstroming worden teruggeroepen in de serie Wielka Woda, die begin deze maand op Netflix verscheen.
Afbeelding
De serie, geregisseerd door Jan Holoubek en Bartłomiej Ignaciuk, is alom geprezen in de media, niet alleen vanwege het aangrijpende drama, maar ook vanwege de trouw aan de echte gebeurtenissen en de authenticiteit waarmee het Polen laat zien zoals het was in de late jaren negentig.
Persmaterialen

De serie staat momenteel bovenaan de top 10 van meest bekeken series van Netflix in Polen. Voor kijkers in andere landen zijn nog geen cijfers beschikbaar maar de belangstelling voor de Engelstalige trailer op YouTube is al groot.

De serie, geregisseerd door Jan Holoubek en Bartłomiej Ignaciuk, is alom geprezen in de media, niet alleen vanwege het aangrijpende drama, maar ook vanwege de trouw aan de echte gebeurtenissen en de authenticiteit waarmee het Polen laat zien zoals het was in de late jaren negentig.

De serie van zes afleveringen laat zien hoe de overstroming van 1997 alles op zijn pad verteerde, hoe mensen heldhaftig vochten om hun eigendommen te verdedigen, maar ook hoe de ramp voorkomen had kunnen worden als verschillende takken van de toenmalige autoriteiten effectiever hadden samengewerkt.
Afbeelding
De serie van zes afleveringen laat zien hoe de overstroming van 1997 alles op zijn pad verteerde, hoe mensen heldhaftig vochten om hun eigendommen te verdedigen, maar ook hoe de ramp voorkomen had kunnen worden als verschillende takken van de toenmalige autoriteiten effectiever hadden samengewerkt.

De overstroming werd veroorzaakt door uitzonderlijk intensieve regenval die begin juli plaatsvond. Op 4-8 juli 1997 viel er in het gebied tussen Brno, Katowice en Wrocław een recordhoeveelheid regen.

Toen bergrivieren met enorme hoeveelheden water de Oder instroomden, veroorzaakten ze een snelle stijging van het niveau. Noch retentiereservoirs, noch oevers waren bestand tegen de enorme golf.

Toen de culminatiegolf Wrocław bereikte, overschreed het water tweemaal het normale niveau.
https://www.youtube.com/watch?v=lG9YFC0Lj0A

Lees het hele artikel hier: https://www.thefirstnews.com/article/ne ... city-33724

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wielka Woda, is onzin, en het had een goede serie kunnen zijn

Bericht door Plievo » do okt 13, 2022 12:21 pm

Deze serie hebben wij afgelopen dagen bekeken, het zijn 6 afleveringen.
Wij hebben het met interesse tot de laatste aftiteling bekeken, de persoonlijke relaties, het dorp en hun gemeenschap die niet bezwijkt voor de stad, een stukje politiek (had wat beter uitgediept mogen worden).

Verrassend genoeg word er in het begin veel Nederlands gesproken en in de laatste afleveringen weer Duits...

Mijn advies als je Netflix hebt, bekijk deze serie.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Wielka Woda, is onzin, en het had een goede serie kunnen zijn

Bericht door Lech » wo dec 14, 2022 6:31 pm

Laptop is stuk, nu een tijdje via de telefoon


Afbeelding

EXCLUSIEF: Nederlandse acteur Marcel Romeijn over zijn rol in succesvolle Poolse Netflix-serie 'High Water'

Hoe komt een Nederlandse acteur terecht in een gigantische Poolse Netflix-productie? Dat is precies de vraag waarmee MovieMeter op bezoek ging bij Marcel Romeijn, een acteur uit ons eigen koude kikkerlandje die nu te zien is in de succesvolle Poolse serie High Water.



Marcel Romeijn is acteur, producent en schrijver en begon zijn carrière op 18-jarige leeftijd in het theater. Toen hij 25 was maakte hij de overstap naar film-acteren en een jaar later produceerde en schreef hij zijn eerste korte film voor het 48 Hour Film Project in Amsterdam. Sindsdien heeft hij gespeeld in verschillende films, commercials en series in heel Europa en sinds 2012 maakt hij deel uit van de internationale KinoKabaret-beweging.


Vorig jaar kreeg Romeijn een rol te pakken in een heuse Netfix-productie, hij is namelijk te zien in twee afleveringen van High Water, een serie die dit jaar verscheen en deels gebaseerd is op de waargebeurde gebeurtenissen van de Millenniumvloed die Polen en delen van Tsjechië en Duitsland in 1997 trof. Het verhaal speelt zich af in de Poolse stad Wroclaw. Daar komt een aantal wetenschappers en lokale overheidsfunctionarissen voor een aantal ingrijpende beslissingen te staan wanneer een vloedgolf de stad dreigt te overspoelen. Romeijn speelt hierin de rol van Arjen van Hoek, de Nederlandse echtgenote van Jasmina Tremer, een expert met een ingewikkeld verleden die ingeschakeld wordt om de stad kostte wat het kost te redden. Maar niet iedereen is het eens met haar oplossing, en ondertussen neemt de dreiging alleen maar toe. MovieMeter ging met Marcel in gesprek over zijn ervaringen op de set van de Netflix-serie en in hoeverre deze grote internationale productie een opstapje kan zijn naar meer.


Hoe komt een Nederlandse acteur in zo’n grote Poolse Netflix-productie terecht?
Met heel veel geluk. Ik kreeg een berichtje van een bevriende regisseur die vroeg of hij mijn naam mocht doorgeven aan zijn Poolse agent, omdat ze op zoek waren naar Nederlandse acteurs. Dus ik zei ‘ja dat is prima, doe maar’. Met in totaal 13 Nederlandse acteurs moest ik toen een selftape maken, dat heb ik toen samen met mijn vrouw gedaan, zij heeft tegenspel geboden. Die heb ik toen pgestuurd, en een paar dagen later kreeg ik te horen dat ik de rol had, gekregen. Niet verwacht.

Ging dat zo snel?
Ja, ook omdat er eigenlijk een andere acteur was ingehuurd voor die rol, maar die kreeg toen corona en kon niet/mocht niet. Ik weet niet het hele verhaal, maar er was dus eerst een andere acteur die de rol van Arjen van Hoek zou spelen, dus dit was echt een soort nood-oproep van ‘We hebben Nederlandse acteurs nodig, ken jij mensen?’ Dus zo ben ik daar terecht gekomen. Maar wel redelijk snel kreeg ik te horen dat ik de rol had gekregen.



En toen? Begon het balletje te rollen en moest je naar Polen?
Ja, wat een gedoe was dat zeg. Mijn kledingmaten en alles doorgegeven, en toen op een gegeven moment, in juni vorig jaar, moest ik daar naartoe. Enkele dagen voor de opnames aangekomen, kleding moeten passen voor beide opnamedagen, want ik moest twee keer op en neer. Maar enkele dagen daarna stond ik dus al op de set en waren we aan het draaien. Dat was ontzettend spannend want het was een waanzinnig grote productie, waar veel geld in was gestoken. Ook met veel grote Poolse acteurs die ik dan zelf weer niet kende, maar ja de regisseur bijvoorbeeld, Jan Holoubek, ja dat is een ontzettend goede regisseur, begonnen als DOP, maar zijn vader is ook een grote Poolse regisseur. Maar we zijn de avond voor de opnames met hem en met de hoofdrolspeelster (Agnieszka Zulewska), die mijn vrouw speelt, ook een hapje gaan eten. Dat was echt heel gezellig. En dat is iets wat ik nodig heb, ik heb een soort vertrouwen en rust nodig, anders wordt de druk heel hoog. Dus het was heel fijn om daar zo op die manier binnen te komen.

Toen de volgende dag gingen we naar de locatie, daar de hele dag gedraaid. ‘savonds weer terug naar het hotel en de volgende dag alweer terug naar Nederland. Dat was echt een waanzinnige ervaring. Daarna de tweede keer dat ik terugging, dat was twee weken later ongeveer, werd ik uitgenodigd en moest ik een soort spray-tan krijgen omdat het in de zomer was. Toen kwam ik daar op de set in Wroclaw, en dat was een groot gebouw dat helemaal afgesloten was met zandzakken en dat waren ze helemaal aan het laten vollopen met water. De regisseur, Jan, had mij toen uitgenodigd, die zei ‘loop even mee’. En toen liet ie me meteen de scene zien die we daarvoor hadden gedraaid. Die had hij gemonteerd. En ik zat daar naar te kijken en ik dacht poahh, well done.

Je speelt dus de rol van Arjen van Hoek. De man van hoofdpersoon Jasmina Tremer. Kun je iets meer vertellen over dat personage. Heb je bijvoorbeeld research moeten doen?
Ik heb geen research hoeven doen want het is een fictief karakter. Hij bestaat niet echt. Het is natuurlijk wel 100% gebaseerd op een echte ramp die in Polen, Tsjechië en Duitsland heeft plaatsgevonden in 1997, de zogenaamde Millenniumvloed. Dus het is gebaseerd op wat toen echt is gebeurd. Maar wel losjes, ze hebben daar een iets groter verhaal van gemaakt. En ik ben meer de achtergrondinformatie voor het karakter. Dus inderdaad de echtgenoot van de hoofdrolspeelster. Ik heb haar ontmoet in Amsterdam, ze zat toen aan de heroïne, daar heb ik haar vanaf weten te krijgen. Ze heeft een kind, dat is niet mijn kind. Maar ik ben een beetje haar rots als het ware, en ik ben daarna met haar meegegaan naar Polen en daar woon ik nu met haar samen. Dat is het verhaal van mijn personage. Maar ik ben niet zo van het creëren van van alles, ik vind; acteren is acteren. Ik speel ‘de man van’, dus wat ik probeer te doen, ik probeer liefhebbend te zijn richting haar. Dat is wat het moet zijn. Dat is ook wat ik van de regisseur meekreeg: ik geef heel veel om haar. Dus dat is wat ik in mijn spel heb meegenomen. Ik ben ook het soort acteur dat altijd zorgt dat ie zijn tekst goed kent, en dan laat ik het ontstaan.



Was er ruimte op de set om een beetje te improviseren?
Absoluut, maar het was wel een productie, waar ik me wel dan heel erg aan de tekst heb gehouden. Dat vond ik belangrijk. Dat heeft ook te maken met haar (Agnieszka Zulewska), want zij heeft Nederlands geleerd voor haar rol, en ze is Pools. Dus wanneer zij Nederlands spreekt, dan is daar geen ruimte voor mij om daarin te improviseren. Maar wel in grappen, of in reacties, dus er zijn wel een aantal dingen in de serie terechtgekomen wat improvisaties waren van mij. Maar tekstueel gezien heb ik me echt heel erg aan het script gehouden, omdat ik anders haar totaal tegen zou werken, en dat is niet de bedoeling, want ik ben niet de hoofdrolspeler.

Heb jij ook een beetje Pools moeten leren?
Ik heb een beetje Pools moeten leren, maar daar is best wel veel van uit de serie geknipt. Er is denk ik 1 zin van overgebleven, en ik denk dat er 2 of drie zinnen uitgehaald. Ik weet niet of het nou zo slecht was, of. Mijn gedachte was, nou het zal wel heel kut zijn geweest. Dus toen ik terugkwam hebben we andere Nederlandse teksten opgenomen, twee of drie zinnen met zijn tweeën. Maar wat de reden ook is, er is maar 1 Poolse zin van mij overgebleven. Maargoed ik weet ook dat mijn talent niet ligt bij het leren van andere talen, dat was duidelijk. Maar voor de rest, zij is de hoofdrolspeler, dus mijn taak op dat moment was het zo makkelijk mogelijk maken voor haar. Dus niet met mn ego ineens hele zinnen en dialogen gaan doen waar zij niks mee kan. Want zij spreekt geen Nederlands. Daar kende ik wel mijn grens op dat moment.

Hoe gaat het eraan toe op zo’n grote set van zo’n grote Netflix-productie? In hoeverre heb jij als acteur überhaupt door dat je voor Netflix werkt?
Absoluut niet, nee. Het enige is dat ik een NDA heb moeten tekenen. Ik mocht niets zeggen over de serie, ik mocht geen foto’s uploaden, ik mocht er niets over zeggen. Totdat Netflix het zou goedkeuren, anders kreeg je een zware boete. Dat is eigenlijk het enige wat ik daarvan gemerkt heb, voor de rest was het gewoon een normale filmset. Gewoon een normale set met een cameraman en een geluidsman, maar wel groot, echt heel groot. Dat je denkt van poeh dit zou je niet snel zien in Nederland. Het geld komt van Netflix, maar voor de rest heeft Netflix weinig invloed. Ik denk dat ze wel iets te zeggen hebben over het script en het goedkeuren, of dat ze kunnen zeggen ‘dit moet het zijn, verander het niet meer’. Maar voor de rest, een productiebedrijf neemt het over, die huren de mensen in, er worden audities gedaan en dat komt allemaal gewoon vanuit de regisseur.



Kan dit een opstapje naar meer zijn? Heb je hier nuttige contacten aan overgehouden?
Je weet het nooit. Misschien dat er toevallig een regisseur of producent de serie heeft gezien en mij heeft zien spelen en die denkt ‘oh dat is leuk’. Dus je weet het nooit. Ik ga van niets uit. Ik ben allang dankbaar dat ik mijn Netflix-credit heb. Dat kan al van mijn bucketlist. En wat eruit komt, komt eruit, en als er niets uitkomt, is het ook goed. Ik heb deze al, dus ik ben blij.

Netflix kan dus van je bucketlist af, wat staat er nog meer op de bucketlist van de acteur Marcel Romeijn?
Waar ik naartoe werk is dat ik gewoon lekker mijn huur wil kunnen betalen van mijn werk. Punt. Maar als ik ooit het geluk heb en een keer de kans zou krijgen om in een sciencefictionfilm te mogen spelen, dan ben ik heel blij. Dat lijkt me fantastisch. Of een End of the World-verhaal, dat lijk me ook geweldig. Maar op mijn bucketlist staat wel dat ik meer wil schrijven. Ik wil meer met schrijven doen. Ik heb nu een korte film, een film van 60-minuten moet dat worden, daar ben ik nog mee bezig. Dat is wel een soort bucketlist-ding. Ik wil in mijn leven ’e’e’n film geregisseerd hebben. Maar ik ga niet regisseren als ik niet zeker weet dat het goed wordt. Ik wil niet een film regisseren puur om een film te regisseren, nee ik wil wel een goede film regisseren. En als acteur; ik ben dankbaar voor alles wat ik krijg en mag doen, maar ik ben geen 20 meer. Dus ik heb niet meer de ambities van een 20-jarige jongen, want toen wilde ik echt de grootste worden en dat soort dingen. Nee realistisch gezien weet ik dat ik niet slecht ben als acteur, en als ik mijn huur kan betalen en ik mag spelen, dan ben ik gelukkig.

Is er nog iets van die droom van 20-jarige Marcel over?
Nou mocht het ooit zo zijn dat ik een rolletje kan krijgen in een serie, maakt niet uit, Amerikaans of Brits of wat dan ook, tuurlijk, dan is dat hartstikke leuk en dat zou ik zeker doen. Maar ben ik er echt actief naar op zoek? Nee.

Dus deze rol in een internationale Netflix productie is geen gateway naar Hollywood?
Nou ja deze productie is aardig groot en heeft ook de nummer 1 plek gehaald van best bekeken niet Engelstalige series op Netflix. Dat is zeker niet slecht. Maar nee, ik ben daar realistisch in. Ik ben inmiddels 43, en ik ben allang blij dat ik gewoon mag acteren en dat ik daarvan kan leven. Ik heb geen waanzinnige dromen over het worden van een Hollywood-ster. Dat heb ik niet. Ik denk dat elke acteur die begint met acteren dat wel als doel heeft, het worden van een Hollywood-ster, anders ga je het niet doen. Je hebt een doel van: ik wil de beste worden, ik wil naar amerika. Want dat is er de plek voor. Daar verdien je het meeste, daar heb je heel veel goede dingen, maar nee dat is niet voor mij, niet meer. Dat had ik, maar ik ben nu gewoon allang blij dat ik gewoon gelukkig ben, dat is het belangrijkste.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Wielka Woda, is onzin, en het had een goede serie kunnen zijn

Bericht door Lech » do jan 19, 2023 6:02 am

Regisseur 'High Water' bij winnaars van prestigieuze Poolse cultuurprijzen
18.01.2023 09:30

Filmmaker Jan Holoubek, die de veelgeprezen Netflix-serie 'High Water' regisseerde, is genoemd als een van de winnaars van de Passport Awards 2023, een prestigieuze onderscheiding voor Poolse kunstenaars en culturele makers.

De felbegeerde Passport Awards worden sinds 1993 uitgereikt door het weekblad Polityka, meldde het Poolse staatspersbureau PAP.

De prijzen van dit jaar werden dinsdagavond uitgereikt tijdens een ceremonie in de Poolse Nationale Opera in Warschau.

Jan Holoubek ontving de Passport Award 2023 in de categorie film.

Zijn dramaserie High Water is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een verwoestende overstroming die in 1997 het zuidwesten van Polen teisterde.
Afbeelding
x Jan Holoubek. Foto: Polityka

Onderscheidingen voor prestaties op het gebied van theater, literatuur, muziek, beeldende kunst

Traditiegetrouw werden de Passport Awards ook uitgereikt voor uitmuntende prestaties op het gebied van theater, literatuur, popmuziek, klassieke muziek, beeldende kunst en digitale cultuur, meldt persbureau PAP.

Grzegorz Piątek ontving de prijs in de categorie literatuur voor zijn Gdynia: The Promised Land, een monografie over de totstandkoming van de noordelijke havenstad Gdynia in Polen tijdens het interbellum.

Ondertussen sleepte Anna Sułkowska-Migoń, die vorig jaar de prestigieuze La Maestra-wedstrijd voor vrouwelijke dirigenten in Parijs won, de Passport Award 2023 in de wacht in de categorie klassieke muziek.
Afbeelding
Anna Sułkowska-Migoń (rechts). Foto: Polityka

De andere winnaars waren Agata Słowak (beeldende kunst), Przemysław Jankowiak/1988 (populaire muziek), Anna Górnicka en Jakub Górnicki (digitale cultuur) en Jakub Skrzywanek (theater), maakten de organisatoren bekend.

Bovendien gingen speciale Creator of Culture-prijzen naar romanschrijver en toneelschrijver Dorota Masłowska, schilder Wilhelm Sasnal en muzikant Ryszard Poznakowski, meldde het persbureau PAP.




https://www.polskieradio.pl/395/7791/Ar ... ral-awards

Plaats reactie