Gazeta, de Poolse krant onder vuur

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Gazeta, de Poolse krant onder vuur

Bericht door Lech » do sep 21, 2023 5:01 am

Gazeta, de Poolse krant onder vuur

Zie de afleveringen hier: https://www.npostart.nl/gazeta-de-pools ... ON_1349729







Dore van Duivenbode zag hoe de persvrijheid onder druk staat
Journalist Dore van Duivenbode liep acht maanden mee op de redactie van Gazeta Wyborcza, een van een van de laatste onafhankelijke de Poolse kranten, waar ze vechten voor hun bestaansrecht.
Afbeelding
De Pools-Nederlandse journalist Dore van Duivenbode op de redactie van ‘Gazeta Wyborcza’


Een journalistendroom: een politiek schandaal van het kaliber Watergate onthullen en er op die manier voor zorgen dat de democratische rechtsorde beschermd blijft. In Polen lijken zulke onthullingen zich bijna wekelijks voor te doen, maar voor een rimpeling, laat staan een democratische correctie, zorgen ze nauwelijks.

Dat is de moedeloos stemmende conclusie na het zien van de eerste twee afleveringen van de vierdelige serie Gazeta, de Poolse krant onder vuur. Hierin loopt de Pools-Nederlandse journalist Dore van Duivenbode, samen met regisseur Britta Hosman, ongeveer acht maanden mee op de redactie van Gazeta Wyborcza , een van de laatste onafhankelijke Poolse kranten.

Van Duivenbode zat er met haar neus bovenop toen Gazeta Wyborcza (rond 300.000 abonnees) afgelopen april de schokkende onthulling deed dat de regering, geleid door de rechts-nationalistische partij PiS (Recht en Rechtvaardigheid), enkele oppositieleden heeft laten afluisteren in een hotel. En vorige week onthulde de krant nog dat de Poolse regering steekpenningen opstreek in ruil voor visa aan migranten van buiten de EU. Van Duivenbode vertelde er afgelopen zaterdag over bij actualiteitenprogramma Nieuwsuur.

In elke andere gezonde democratie zouden de verantwoordelijken voor zulke politieke schandalen achter slot en grendel verdwijnen. Maar in Polen? Daar blijft iedereen zitten waar hij zit. Het toenemend totalitaire PiS, dat een eigen propagandamachine van tv-zenders en kranten in handen heeft, weet de onthulling behendig te begraven onder een dikke laag leugens en desinformatie.

Van Duivenbode bezocht Gazeta Wyborcza op het moment dat de krant en het land op een kantelpunt staan. In oktober zijn er landelijke verkiezingen in Polen. Wint PiS weer, dan volgt mogelijk een verdere ontmanteling van de rechtsstaat. Ook Gazeta Wyborcza , dat nu al om het minste of geringste voor de rechter wordt gesleept door wraakzuchtige PiS-leden, moet er wellicht aan geloven.

‘Nu heeft Polen nog redelijk wat onafhankelijke rechters en weet de krant bijna alle rechtszaken te winnen’, zegt Van Duivenbode tijdens een videobelverbinding. ‘Maar PiS kondigt nu al aan dat ze na een verkiezingswinst de rechtbanken zullen aanpakken. Op die manier kunnen ze ook makkelijk de persvrijheid beperken. Redactieleden van Wyborcza noemen de verkiezingen van oktober de belangrijkste verkiezing in Polen sinds 1989, toen de eerste vrije verkiezingen in het land werden gehouden en de krant werd opgericht.’

Is er vanuit Nederland genoeg aandacht voor wat er op het spel staat in Polen?
‘Ik denk het niet. Dat heeft ook te maken met de Russische oorlog tegen Oekraïne. Polen is daardoor nog meer een beschermende buffer geworden tussen Rusland en de rest van Europa. In reactie daarop liet bijvoorbeeld Mark Rutte weten dat we niet te veel de moraalridder over Polen moeten uithangen. Redactieleden van Gazeta Wyborcza merken die verandering ook, ze hebben het idee dat er vanuit Europa minder aandacht is voor de moeilijkheden waarvoor ze staan.’

Adjunct-hoofdredacteur Jaroslaw Kurski noemt PiS-leider en vice-premier van het land, Jarosław Kaczyński, tegenover jou onomwonden ‘het kwaad’. Kan de krant nog objectief verslag doen van de Poolse regering?
‘Toen ik het met de redactieleden over objectiviteit had, werd ik half uitgelachen. Objectiviteit? Wij zijn hier voor ons bestaansrecht aan het vechten. Zij vinden PiS een soort criminele organisatie die Polen in een dictatuur wil veranderen. Daarom moet PiS weg, vinden zij, want de partij verwoest de democratie. Daar moet je als journalist tegen opstaan.’

Je bent zelf deels Pools, doen de ontwikkelingen in Polen jouw persoonlijk nog iets?
‘Het doet vreselijk pijn. Het is het land waar ik als kind elke zomer naartoe ging op vakantie. Ik heb er familie, vriendinnen, en die zeggen allemaal dat je je er niet meer kunt ontwikkelen, want je bent continu een gevecht aan het leveren. Sommige Polen die ik spreek, sturen hun kinderen ook niet meer naar het openbaar onderwijs, vanwege de hersenspoeling die er gaande is.’

Wat zullen de redactieleden van Gazeta Wyborcza doen als in oktober PiS wint?
‘Veel van de redactieleden zeiden dat ze gewoon door zullen gaan met wat ze doen. Maar je zag dat ze bijna allemaal op het randje van een burn-out zitten. Ik sprak een cultuurjournaliste die het zat was om telkens een politieke lading aan haar stukken te moeten geven. Ze wilde gewoon over cultuur kunnen schrijven, over mooie voorstellingen. Sommige redacteuren vertrekken vanwege de omstandigheden, en dat kan ik me best voorstellen. In Amsterdam heb je bijvoorbeeld een levendige Poolse scene van creatievelingen. Ik snap het, maar ik zou het ook tragisch vinden voor de Poolse democratie als juist deze mensen emigreren.’






https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bcf0e4d5/

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gazeta, de Poolse krant onder vuur

Bericht door Lech » di okt 03, 2023 3:37 am

‘Gazeta, de Poolse krant onder vuur’ is een indrukwekkend portret van bijzonder gedreven journalisten

Politicus Tomas Hellebrandt van Progressief Slowakije is doodverklaard, en toch zat hij woensdagavond in het achtuurjournaal, vrolijk campagneflyers uitdelend in het centrum van Bratislava. Maar invloedrijke conservatieve bloggers beweerden onlangs in een onlinevideo dat Hellebrandt door een vierde coronavaccinatie op sterven zou liggen. Inmiddels gaat er online zelfs een overlijdensadvertentie rond. De PS-politicus had wel weerstand verwacht, als queer politicus in een conservatief land, maar zoveel ‘gekkigheid’?

Slowakije, waar aanstaande zaterdag verkiezingen zijn, heeft van alle EU-landen de meeste problemen met desinformatie. Slechts 28 procent van de Slowaken vertrouwt de traditionele media, en dus zijn ze een makkelijke prooi voor propagandisten op sociale media als Facebook en X.

Vooral anti-Oekraïense en pro-Russische propaganda is een groot probleem, blijkt ook uit straatquotes die NOS-correspondent Wouter Zwart in de korte, maar ontluisterende reportage ophaalt. ‘De pers verdraait ook de feiten. Ze vertellen nooit de waarheid, nooit’, zegt een vrouw.
Afbeelding
Journalist Dore van Duivenbode liep acht maanden mee met de redactie van de ‘Gazeta Wyborcza’, een van de laatste onafhankelijke kranten in Polen.Beeld VPRO
Ook de VPRO-documentairereeks Gazeta, de Poolse krant onder vuur, waarvan diezelfde avond de tweede aflevering te zien was, schetst een zorgwekkend beeld. Hoewel de zorgen van kijkers nooit groter kunnen zijn dan die van de dagbladjournalisten van de Gazeta Wyborcza, een van de laatste onafhankelijke media in Polen.

Een indrukwekkend portret van bijzonder gedreven, haast vuurspuwende journalisten. En dat is ook nodig, want er staat nogal wat op spel. De verkiezingen, op 15 oktober aanstaande, moeten bewijzen of de Poolse democratie zichzelf kan verdedigen, zegt hoofdredacteur Jarosław Kurski. ‘Als wij verliezen is het over en uit. Dan wordt het hier net als bij Erdogan, Poetin en Orbán.’

Journalist Dore van Duivenbode, door haar Pools-Nederlandse achtergrond zowel insider als outsider, toont vanaf de Poolse redactie onder welke moeilijke omstandigheden de journalisten moeten werken. Talloze grote schandalen van de regerende PiS-partij legden ze bloot. Elk van die schandalen afzonderlijk zou elke regering in Nederland wegvagen, maar niet in Polen.

De PiS-partij reageert niet, interviewverzoeken worden consequent afgewezen, persconferenties zijn eenrichtingsverkeer en staatsmedia verspreiden propaganda. Ondertussen spande de overheid meer dan honderd dure en tijdrovende zaken tegen de krant aan, in een poging die te intimideren en uit te putten. Desondanks blijven de Gazeta Wyborcza-journalisten onvermoeibaar.

Hoewel: journalist Emilia Dłuzewska kondigt plots aan dat ze de krant en Polen verlaat, ze vertrekt naar Canada. Ze is moe, zegt ze. Doodmoe van het zich continu zorgen maken om de toekomst van de krant en die van Polen. Ze ziet het overal in haar omgeving. Vriendinnen die door het abortusverbod doodsbang zijn zwanger te worden. En vrienden met grote geldzorgen omdat ze hun kinderen niet meer naar openbare scholen willen sturen, uit angst voor wat daar onderwezen wordt.

‘Blijf, Polen heeft je nodig!’, zegt een jonge collega dramatisch. ‘Ik kan Polen niet meer uitstaan!’, antwoordt Dłuzewska. Ze zeggen het gekscherend, en lachen hard. Maar de kijker weet beter.









https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~ba4af158/

Plaats reactie