Kerstmis vieren in Polen is magisch

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

Kerstmis vieren in Polen is magisch

Bericht door admin » vr dec 23, 2011 6:18 am

Kerstmis vieren in Polen is magisch 22-12-2011

Voor de Poolse Mariusz (31) en Ewelina Karas (28) is Kerstmis een familiefeest. Het gezin woont in de Van Bronckhorststraat in Horst. Mariusz kwam in 2006 naar Nederland waar hij via uitzendgroep Sun-Power uit Grubbenvorst aan de slag ging als klusser. In Horst leerde hij Ewelina kennen. Zij trouwden in oktober 2010. Op 16 juli van dit jaar kreeg het stel hun eerste kind, Victor. De familie Karas viert Kerstmis in Polen waar ze van 16 december tot en met 7 januari heen gaan. Op zondag 18 december werd de kleine Victor in de kerk van Kamienna Gòra gedoopt.Volgens Mariusz, die prima Duits spreekt, is Kerstmis vieren in Polen een familiefeest met andere gebruiken dan in Nederland. De sympathieke Pool, die sinds april 2010 een eigen klusbedrijf heeft, woont en werkt graag hier. Maar met Kerstmis zijn Ewelina uit het Poolse Kamienna Gòra en Mariusz uit Rudziniec toch liever in Polen dan in Horst.
Afbeelding

De kersttijd is voor Mariusz en Ewelina de mooiste tijd van het jaar. Ruzies worden bijgelegd en iedereen wil samen met de familie Kerstmis vieren. En dat doen ze in Polen toch net iets anders dan in Horst. Mariusz: “In Polen begint kerst op de avond van 24 december. Op deze dag koken en bakken de vrouwen voor het diner dat traditioneel uit twaalf gerechten bestaat. Maar geen vlees, alleen gerechten met vis en gedroogde vruchten. Gerechten die altijd terugkomen zijn barszcz, pierogi en bospaddenstoelen. Er wordt die dag geen vlees gegeten”, zegt Mariusz.

Net voor aanvang van het diner wordt een speciaal brood gedeeld onder de tafelgasten, een belangrijk onderdeel naar Kerstmis toe. Bij het uitdelen van het brood (oplatek), dat lijkt op een hostie maar dan groter, wenst men elkaar het allerbeste toe. “En vader leest een klein stukje voor uit de Bijbel”, vult Ewelina haar echtgenoot aan. Aan tafel wordt tijdens die avond altijd een extra plek opgemaakt en vrijgehouden voor een onvoorziene gast, als symbool van gastvrijheid. “In Polen hoeft niemand alleen te eten op kerstavond”, zegt Mariusz. Na het diner worden alle cadeautjes uitgedeeld die men onder de kerstboom heeft gelegd. “En dan pas gaat de kerstverlichting in de boom aan”, aldus de klusser uit Horst. Het diner wordt meestal aan het begin van de avond gehouden zodat men nog naar de nachtmis (pasterka) kan. “Maar op 25 en 26 december mogen we wel vlees eten”, lacht Mariusz.

Het gezin Karas viert Kerstmis afwisselend bij de ouders van Ewelina of Mariusz. “Het is een echt familiefeest dat iets magisch heeft, iets sprookjesachtig want er ligt vrijwel altijd sneeuw bij ons”, zegt Ewelina. Oud en Nieuw vieren de Horster Polen samen met familie en vrienden in een zaal die daarvoor speciaal wordt afgehuurd. Er wordt dan gedronken en gezongen tot in de kleine uurtjes. “Zo doen wij dat bij ons in Polen, samen met familie en vrienden.”

Tot slot zegt Mariusz: “Życzymy Wszystkim przyjaciołom, znajomym, rodzinom i czytelnikom Hallo Horst aan de Maas, magicznych Świat Bożego Narodzenia. Życzymy Wszystkim zdrowego i szcześliwego Nowego Roku.”

Dit betekent: “Wij wensen alle vrienden, bekenden, familie en lezers van Hallo Horst aan de Maas, een magisch kerstfeest toe. Voor iedereen een gezond en gelukkig Nieuwjaar.”
http://www.hallohorstaandemaas.nl/Kerst ... is-magisch

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Kerstmis vieren in Polen is magisch

Bericht door Przyrodnik » vr dec 23, 2011 10:08 am

Ik ben drie keer in Polen geweest tijdens de Kerstdagen. Voor mij is het een tijd van rust en bezinning die samenvalt met de kortste dagen van het jaar.

Ik ben drie keer in Polen geweest tijdens de Kerstdagen.

2002. Kaminski Wiktorie in de omgeving van Bialystok.
2003. In Zabnica in de Silezische Beskiden in de omgeving van Zywiec.
2004. In Bialystok.

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Kerstmis vieren in Polen is magisch

Bericht door Thomasz » vr dec 23, 2011 5:49 pm

Przyrodnik schreef:Ik ben drie keer in Polen geweest tijdens de Kerstdagen. Voor mij is het een tijd van rust en bezinning die samenvalt met de kortste dagen van het jaar.

Ik ben drie keer in Polen geweest tijdens de Kerstdagen.

KOM VOLGEND JAAR MAAR NAAR HIER, VOOR EEN ECHTE KERST


2002. Kaminski Wiktorie in de omgeving van Bialystok.
2003. In Zabnica in de Silezische Beskiden in de omgeving van Zywiec.
2004. In Bialystok.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Kerstmis vieren in Polen is magisch

Bericht door Przyrodnik » vr dec 23, 2011 6:44 pm

Thomasz,

Heb ik daar zelf ook nog iets over te zeggen?

Groeten,
Przyrodnik.

Plievo
Berichten: 2954
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kerstmis vieren in Polen is magisch

Bericht door Plievo » vr dec 23, 2011 6:46 pm

Ik vermoed dat je van Thomasz JA mag zeggen 5qw

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Kerstmis vieren in Polen is magisch

Bericht door Thomasz » vr dec 23, 2011 7:14 pm

Przyrodnik schreef:Thomasz,

Heb ik daar zelf ook nog iets over te zeggen?
Ja hoor ik ben hier al en jij moet er nog zien te komen.

Groeten,
Przyrodnik.

Plaats reactie