WALTER (69) HIELP FAMILIE VAN POOLS SLACHTOFFER ZAVENTEM

Nieuws uit niet Poolse media
Lech
Berichten: 4778
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

WALTER (69) HIELP FAMILIE VAN POOLS SLACHTOFFER ZAVENTEM

Bericht door Lech » do mar 23, 2017 6:07 am

WALTER (69) HIELP FAMILIE VAN POOLS SLACHTOFFER ZAVENTEM
"Ik ben altijd welkom in Krakau"
Afbeelding
Walter Ceulemans toont een foto van Marek Rembiasz, die gewond raakte bij de aanslagen. - Foto DL

Negen maanden lang kon de familie van Marek Rembiasz, een Pools slachtoffer van de aanslagen in Zaventem, rekenen op de hulp van Bonheidenaar Walter Ceulemans (69). Hij regelde een verblijfplek vlak bij het Imeldaziekenhuis, waar Marek herstelde, en hielp de familie tijdens hun verblijf. "Ik sta in Bonheiden bekend als de man die altijd klaarstaat voor een ander", zegt Walter.

Op 22 maart 2016 stond Marek Rembiasz, manager van containerfirma ECS, aan de incheckbalie van de vlieghaven van Zaventem, klaar voor zijn vlucht naar zijn thuisland Polen. Enkele seconden later ging één van de bommen af, op amper drie meter van de Pool. Marek werd met zware verwondingen - zo waren er scherven in zijn hoofd terechtgekomen - binnengebracht in het Imeldaziekenhuis van Bonheiden, waar hij uiteindelijk vijf maanden zou verblijven.

Al die tijd ontfermde Bonheidenaar Walter Ceulemans (69) zich over de familie van de man. "Zijn familie kwam kort na de aanslagen naar België, waar ze de eerste dagen in het Pools consulaat in Brussel verbleven. Via een Poolse familie uit Muizen vroegen ze om hulp aan de pastoor in Bonheiden. De familie van Marek moest namelijk dagelijks de taxi van Brussel naar Imelda nemen, een kostelijke zaak", legt Walter uit. "Op een dag had ik de pastoor aan de lijn met de vraag of ik niks kon regelen. Het toeval wou dat een goede vriend van mij net naar het rusthuis was verhuisd. Met zijn goedkeuring mocht ik de familie van Marek tijdelijk in zijn huis opvangen, gratis en voor niks. Een lotje uit de loterij, want dichter bij het ziekenhuis kan je niet wonen."

"Er was altijd iemand van Mareks familie hier in Bonheiden aanwezig. Wanneer zijn echtgenote of schoonouders voor enkele dagen terug naar Polen gingen, kwam er een ander familielid naar hier. Volgens de dokter was het belangrijk dat Marek tijdens zijn herstel een bekende stem kon horen. Ik reed al die tijd met zijn familie rond en hielp hen waar nodig. Wat het eten betreft, konden ze hun plan wel trekken. Aangezien de supermarkten in Polen vier keer zo goedkoop zijn als hier, namen ze altijd een voorraad uit hun land mee."

Pluim van burgemeester

Na vijf maanden in Imelda werd Marek overbracht naar het UZ Antwerpen in Edegem, maar ook dan kon de familie op Walter rekenen. "Ik heb toen iemand gevonden die, voor een prijsje, de familie om de zoveel dagen naar het ziekenhuis in Edegem wou brengen. In december, na vier maanden Edegem, mocht Marek naar Polen vertrekken. Marek kan op dit moment nog niet heel veel. Zijn familie heeft me onlangs laten weten dat hij opnieuw een beetje zelfstandig kan stappen, maar je kan er nog geen conversatie mee voeren."

Walter nam gisterenochtend een foto van Marek mee naar het gemeentelijk herdenkingsmoment voor slachtoffers van geweld, waar zijn goede daad werd geprezen door burgemeester Guido Vaganée (N-VA). "Mareks familie heeft me onlangs als wederdienst uitgenodigd om hen deze zomer te komen bezoeken in Krakau, ik ben altijd welkom. Ik ben het aan het overwegen, mijn agenda moet het toelaten."

"Sta altijd klaar"

"Die negen maanden met Mareks familie hebben me enorm veel tijd en moeite gekost, maar ik ben iets gewoon. Ik sta hier in Bonheiden bekend als de man die altijd voor een ander klaarstaat. Een BB, bekende Bonheidenaar, die mensen altijd wil helpen met hun boodschappen of vervoer. Waarom ik dit doe? Het woord 'nee' staat niet in mijn woordenboek, denk ik", zegt Walter met een knipoog.

Plaats reactie