In het wild: FSO ‘Polski Fiat’ 125p 1.5 (1985)

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
Lech
Berichten: 3548
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

In het wild: FSO ‘Polski Fiat’ 125p 1.5 (1985)

Bericht door Lech » wo sep 02, 2020 5:34 am

In het wild: FSO ‘Polski Fiat’ 125p 1.5 (1985)
Max Veldhuis 15 uur geleden


Tegenwoordig roesten auto’s niet meer zo snel, maar vroeger was het tegenovergestelde vaak het geval. Bewijsstuk 1: deze FSO 125p die Autoweek-lezer Philip de Bruin tegenkwam. Tijd om nader kennis te maken met deze Fiat uit Polen.
Afbeelding
© Aangeboden door AutoWeek
Philip zag deze FSO 125p al geruime tijd staan op een terrein langs de verbindingsweg tussen de N3 en de A12 vlakbij Bodegraven. Op een gegeven moment besloot hij om de auto van dichtbij te gaan bekijken. In eerste instantie was de verwachting dat het een Lada of Fiat 124 zou zijn, maar de vork bleek anders in de steel te zitten. Op de foto’s van Philip valt meteen op dat de FSO ongetwijfeld betere tijden heeft gekend. De roestduivel heeft behoorlijk huisgehouden, een probleem waar auto’s uit het Oostblok sowieso vaak mee te kampen hadden. Met name rondom de spatborden is dit exemplaar vrij krokant te noemen. Deze 125p lijkt niet echt meer geschikt voor de openbare weg.
Afbeelding
© Aangeboden door AutoWeek
Afbeelding
1/5 DIA'S © Aangeboden door AutoWeek
Een snelle kentekencheck bevestigt dat vermoeden. Opvallend genoeg is dit crèmekleurige exemplaar pas op 15 februari 2013, 28 jaar nadat hij van de band rolde in Warschau, voor het eerst naar Nederland gekomen. Op 12 juli 2014 is hij voor het laatst overgegaan van eigenaar en omstreeks die datum heeft de auto ook zijn laatste APK-keuring gehad. Het voertuig is niet verzekerd, maar de RDW heeft ondanks het bovenstaande geen verbod voor rijden op de weg uitgevaardigd. Maar goed, de kans lijkt klein dat deze auto überhaupt op eigen kracht van het terrein af kan komen.

FSO
FSO, volledig uitgeschreven als: Fabryka Samochodów Osobowych, sloot in 1965 een licentieovereenkomst met Fiat. De Polski Fiat 125p rolde twee jaar later voor het eerst van de band en werd tot maar liefst 1991 geproduceerd. Omdat de overeenkomst met Fiat in 1983 op zijn einde liep, mocht de auto toen niet langer die merknaam dragen. Door de jaren heen waren er namelijk zoveel wijzigingen doorgevoerd aan het origineel, dat de auto niet meer als Fiat herkenbaar was. Hij werd daarom simpelweg omgedoopt tot FSO 125p. Uiteindelijk zijn er 1.445.689 exemplaren van gebouwd, waarbij het laatste exemplaar op 26 juni 1991 in elkaar werd geschroefd.

125
In feite was het een vereenvoudigde versie van de Fiat 125. De carrosserie en het remsysteem waren van dat model afkomstig, maar onderhuids was er vooral gebruik gemaakt van de inmiddels verouderde Fiat 1300 en 1500. Waar je de FSO 125p met name aan kunt herkennen zijn de vier ronde in plaats van rechthoekige koplampen. Daarnaast zijn de bumpers eenvoudiger vormgegeven. Toch hadden de Poolse ingenieurs over één aspect beter nagedacht dan de Italianen: de 125p had een platte brandstoftank boven de achteras in plaats van een verticale tank rechts achterin. Dit is veiliger en beter voor de gewichtsverdeling. Qua motorisering kon je kiezen voor twee varianten van de viercilinder lijnmotor van Fiat: de 1300 met 60 pk of de 1500 met 75 pk. Het exemplaar in kwestie is uitgerust met de sterkste krachtbron, die gekoppeld is aan een handbak met vier verzetten. Van de topsnelheid en acceleratie zijn geen cijfers vrijgegeven.

'Dobre'
Vanaf 1981 werd FSO in Nederland geïmporteerd door De Binckhorst Auto & Motor Import in Voorschoten. In de bewuste specificatie kostte de 125p destijds nieuw 11.995 gulden. Volgens een papiertje op de linker zijruit kan dit exemplaar van jou zijn, want hij staat te koop voor € 1.000. Als we de huidige eigenaar moeten geloven is de motor ‘dobre’, wat Pools is voor ‘goed’. Moet je alleen nog even wat extra plaatwerk inkopen.

Philip, bedankt!




https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/i ... li=BBoPOOe

Plievo
Berichten: 2553
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: In het wild: FSO ‘Polski Fiat’ 125p 1.5 (1985)

Bericht door Plievo » wo sep 02, 2020 7:41 am

Ik weet nog dat de overburen van mijn schoonouders ook een fiat 125 hadden.
Op een gegeven moment haalden ze de hele auto uit elkaar, volledig gestript.
Bodywerk weer tip top maken, motor en alle andere onderdelen een beurt geven en weer terug zetten.
Na een maand reed ie weer als nieuw.

Handige jongens die Polen :D

ron
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: In het wild: FSO ‘Polski Fiat’ 125p 1.5 (1985)

Bericht door ron » wo sep 02, 2020 5:34 pm

Zover ik had begrepen moest je zelfs als je je rijbewijs wilde halen al heel wat technische kennis moest hebben :)

Plievo
Berichten: 2553
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: In het wild: FSO ‘Polski Fiat’ 125p 1.5 (1985)

Bericht door Plievo » do sep 03, 2020 7:31 am

ron schreef:
wo sep 02, 2020 5:34 pm
Zover ik had begrepen moest je zelfs als je je rijbewijs wilde halen al heel wat technische kennis moest hebben :)
Mijn vrouw kreeg ook techniek les en werd tijdens het examen hier ook op getest.
Tevens een stukje EHBO kwam er in voor.

Plaats reactie