'Het is link om Pools te spreken'

Nieuws uit niet Poolse media
Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

'Het is link om Pools te spreken'

Bericht door Przyrodnik » di feb 14, 2012 8:33 am

'Het is link om Pools te spreken'

OPINIE - Malgorzata Bos- Karczewska − 14/02/12, 06:00

Polen worden in toenemende mate in het verdomhoekje geplaatst. Het antimigrantenvirus heeft zich al verspreid over brede lagen van de bevolking. Malgorzata Bos-Karczewska vraagt zich af of dat de samenleving is waarin we willen leven.

Beste Nederlanders. Het spijt mij dat ik u lastig moet vallen. Met dit stuk wil ik geen overlast veroorzaken. Want overlast is er al: door drinkende Polen op overvolle vakantieparken en campings. Die overlast is niet te ontkennen. Als in de buurt van mijn huis een uitzendbureau een flat zou opkopen om slaapplaatsen te regelen voor tijdelijke arbeidskrachten die lawaai maken en zich niet weten te gedragen, zou ik ook niet blij zijn.

Het probleem is dat aan zo'n lokale situatie vaak niets wordt gedaan. Men praat erover, maar laat dan alles op zijn beloop. Het is dan niet vreemd dat we een escalatie van emoties zien, eerst op lokaal niveau en vervolgens wordt zoiets uitvergroot tot een landelijk probleem. Intussen is een meerderheid van de Nederlanders negatief over 'de Polen' gaan denken, zoals blijkt uit een recente enquête van Motivaction.

Polen worden in toenemende mate in het verdomhoekje geplaatst. De toegang tot disco's wordt geweigerd, ze kunnen bepaalde flats niet huren. Tussen Nederlanders en Polen - ook degenen die hier al lang wonen - verrijst een glazen wand. De politie spant zich niet erg in om aangiftes van Poolse kant serieus te behandelen.

Een Poolse vertelde mij dat ze door een man in Uithoorn wordt achtervolgd. Vorig jaar sloeg hij haar in het gezicht. Sindsdien is hij ook bij haar thuis langsgekomen. Er werd bij haar ingebroken en tot twee keer toe zijn haar autobanden doorgeprikt. De politie verzocht haar zelf het adres van deze man te achterhalen.

Veel Polen durven niet meer hardop hun moedertaal te spreken, uit vrees voor negatieve reacties. Dat overkwam mij onlangs ook - voor het eerst in de 31 jaar dat ik in Nederland woon. Toen ik vorig jaar in Haarzuilens met mijn Poolse vriendin lunchte, werden we door een personeelslid verdacht van diefstal van een caffè-machiattolepel. Vooroordelen verspreiden zich razendsnel.

Het antimigrantenvirus heeft zich al verspreid over brede lagen van de bevolking. Zelfs kinderen zijn ermee geïnfecteerd. Een Poolse vertelde mij hoe ze onlangs door een kind van 8 jaar (!) op een speelplaats in Amsterdam werd uitgescholden omdat ze met haar zoontje Pools sprak. Daarop sprak ze de moeder van het jongetje aan. Die zei dat het haar eigen schuld was; dan moest ze maar Nederlands spreken. Verder zijn Polen baantjespikkers.

Is dat de samenleving waarin we willen leven? Premier Rutte weigerde een oordeel te geven over de klaagwebsite van de PVV. Ik doe een beroep op hem om zijn verantwoordelijkheid te nemen en niet toe te laten dat lokale situaties van overlast uitgroeien tot hetzes tegen bevolkingsgroepen. Mark Rutte, u bent de premier van het hele land en van iedereen die er woont. En u heeft een zorgplicht voor al die niet-Nederlanders die zich door hun arbeid of anderszins verdienstelijk maken voor de Nederlandse samenleving. Ik reken op u.

Malgorzata Bos-Karczewska, hoofdredacteur van Polonia.nl, website van de Poolse Gemeenschap in Nederland.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... reageerTag

Plaats reactie