Doden door kou in Polen en Letland

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4957
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Doden door kou in Polen en Letland

Bericht door Lech » ma jan 30, 2012 5:15 pm

Afbeelding

Doden door kou in Polen en Letland

ANP30 jan 2012
WARSCHAU (ANP) - De strenge kou in Polen heeft sinds het weekeinde aan zeker tien mensen het leven gekost. In de Baltische staat Letland vroren drie mensen dood.

Alleen al in de nacht van zondag op maandag stierven in Polen vijf mensen. De woordvoerder van de politie heeft de bevolking opgeroepen meer aandacht te besteden aan mensen die door de strenge kou in een levensgevaarlijke situatie terecht kunnen komen. De politie zoekt weliswaar in afgelegen gebieden en in schuurtjes naar daklozen, maar ,,wij kunnen niet overal zijn'', zei de woordvoerder.
De drie doden in Letland waren waarschijnlijk daklozen. In buurland Litouwen stierf één persoon aan de gevolgen van de kou.

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/ ... en_letland

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Doden door kou in Polen en Letland

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma jan 30, 2012 5:22 pm


Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Doden door kou in Polen en Letland

Bericht door Plievo » di jan 31, 2012 6:06 am

Een Poolse winter zonder kachel
Sinds vrijdag zijn er in Polen al twaalf mensen omgekomen door de plotselinge extreme weersomstandigheden, met temperaturen rond de -20°C. Het gaat hier vooral om ouderen en daklozen en het Ministerie van Binnenlandse Zaken roept dan ook op extra op te letten op deze voor kou gevoelige groep. Naast de doden door hypothermie zijn er ook zeven personen overleden door koolmonoxide vergiftiging, waarschijnlijk door het verwarmen van huizen zonder goed te ventileren.



Het is voor mij de eerste winter die ik in Polen doorbreng en ik moet er behoorlijk aan wennen. In sommige delen van Polen is het overdag rond de -19°C en in de vroege ochtend zelfs -27°C. Hier in Wrocław is het vandaag -8°C en daalt het in de nacht tot zo'n -14°C. De komende week wordt het alleen maar kouder en er wordt gesproken over de mogelijkheid van temperaturen rond de -30°C.


Ik vind het spannend, want zulke temperaturen heb ik nog nooit meegemaakt. In Nederland wordt het ook koud de komende week en spreekt waarschijnlijk iedereen over de Elfstedentocht. Als het koud was toen ik nog in Nederland woonde, ging ik gewoon zo min mogelijk naar buiten en stookte ik thuis de kachel hoog op, wel met de nodige ventilatie natuurlijk. Nu ik in Polen woon, blijf ik alsnog graag binnen met zulke temperaturen, maar hebben we geen verwarming in onze kamer.

Lees hier het hele verhaal.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Doden door kou in Polen en Letland

Bericht door Przyrodnik » di jan 31, 2012 4:16 pm

Het weer wordt wel heel extreem. Dat denk ik als ik de verwachting voor bijvoorbeeld Bialystok zie. Komende dagen een maximumtemp. van -20 en m minimum van -25. De laatste vijf nachten was het tussen -12 en -23. Eerder deze winter waren er een paar nachten tegen -10 in Bialystok, voor de rest minder koud..

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Doden door kou in Polen en Letland

Bericht door Wilhelmus Johannes » di jan 31, 2012 4:25 pm

Hier de buitentemperatuurmeter in Krosno bij een pand aan de Rynek

Afbeelding

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Doden door kou in Polen en Letland

Bericht door Plievo » di jan 31, 2012 5:03 pm

Das koud :o

Mooie foto trouwens 17qw

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Doden door kou in Polen en Letland

Bericht door Plievo » wo feb 01, 2012 8:55 am

Het dodental als gevolg van de kou in Europa is opgelopen tot zeker zestig. De koudegolf heeft in Oekraïne aan dertig mensen het leven gekost. De meesten van hen waren dakloos. Zeshonderd mensen zijn behandeld voor onderkoeling en bevriezing. Oekraïne heeft het leger ingezet om te helpen met noodopvang.
In Polen kwamen zeker 21 mensen om het leven. Een aantal van hen stierf door koolmonoxidevergiftiging veroorzaakt door kapotte kachels.
Naar verwachting koelt het de komende dagen nog verder af. In Polen worden temperaturen voorspeld van -20 graden overdag tot -30 graden 's nachts.

http://nos.nl/artikel/336207-zeker-60-d ... r-kou.html

Plaats reactie