Bier bij de Jumbo: veel verrassingen

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4957
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Bier bij de Jumbo: veel verrassingen

Bericht door Lech » za feb 25, 2012 9:20 am

Bier bij de Jumbo: veel verrassingen
Afbeelding
Na onze onderzoeken bij de Germaansche literknallers gaan we nu een stapje hoger in de retail. Naar de Jumbo, die snelgroeiende successupermarkt. Waar de Lidl en Aldi een beetje Duits kil en afstandelijk zijn, is de Jumbo natuurlijk die gezellige Brabo. Geen in het gelid marcherende medewerkers maar cassiéres met een rappe tong en een zachte g, koffie en altijd een kwartier te laat komen. Gezellig.

Maar we zijn er niet voor de gezelligheid, we komen voor het bier. Zoals je mag verwachten heeft de Jumbo een mooie collectie bieren. Wij hebben daar een mooie selectie uit gekozen, tenminste dat dachten we. Want tot onze verrassing vonden we een scala van ons onbekende bieren. Dat komen we niet zo vaak tegen dus dat vonden we leuk.

We keerden huiswaarts met een Weizen van Willianbräu, een Damburger export, een Lager ook weer van Willianbräu en een Belgisch pils van Martens waren onze buit. Om het helemaal af te maken kochten we er ook een Pools pils bij, een Gronie van brouwerij Tyski.

Willianbräu Lager beer
Veeltalig halve liter blik met drukke en goedkoop aandoende opdruk. Net als Heineken in het midden van het logo een soort medaille met de tekst ‘bier prix’. Men heeft blijkbaar alvast ruimte gereserveerd voor een mooie bierprijs. Maar wij kunnen ons niet voorstellen dat dit bier een prijs krijgt. Of het moet het concour d’honneur van de AA zijn vanwege de inspanningen om de bierliefhebben van het drinken af te houden.

Want Willianbräu smaakt namelijk nergens naar. Het is waterig en flauw. Je ruikt ranzige hop en die proef je helaas ook. Stel je vloeibaar bordkarton voor dan kom je in de buurt van de Willianbräu.

Het etiket is overigens wel het lezen waard. De meeste pilsen die wij drinken zijn Cat. (categorie) I. Deze is echter cat. III. Dat betekent dat het stamwortgehalte maximaal 7 is, in plaats van minimaal 11. Het stamwortghalte geeft aan hoeveel suikers er in de wort achterblijven na het koken. Dat is bij dit bier blijkbaar niet al teveel. Beetje bezuinigd op de mout? Leuk detail: Bavaria Malt is ook categorie III. Aan een Bavaria Malt zit echter wel meer smaak.

Damburger export
Duits aandoend blik. Brauerei Martens Bocholt prijkt fier op het blik. Het kwam ons toch ergens bekend voor. Maar ja, eerst maar proeven. Deze export was wel al opgeschaald, een categorie II maar liefst. Dat kon niet mis. Helaas bleek dat een misvatting. Damburger export is namelijk ronduit smerig. Stel je de ochtend na konningedag voor, adem dan eens goed uit. De smaak die je dan in mond hebt is zo’n beetje hoe Damburger Export smaakt.

Martens Premium Pilsner
Ah, een kwaliteits Pilsner dit keer. Een heuze premium. Na zo veel ellende waren we wel toe aan iets lekkers. Martens Premium Pilsner valt in categorie I. Eindelijk zitten we weer in de juiste categorie. Kleur was oke, wellicht iets te licht maar daar komen we wel overheen. Mooie schuimkraag ook, precies wat je wilt in een pils. Visueel niks op aan te merken dus.

Zoals het hoort bij proeven steken wij eerst ons neus er in. Hier kwam ons alweer geur van post-Koninginnedag tegemoet. Wat?! Dit ruikt exact als de Damburger export. Na een snelle slok werd ons langzaamaan iets duidelijk. Dit Premium Pilsner leek verdacht veel op de Duitse Exporter. Iets meer alcohol maar dat was dan ook het enige. In diepe teleurstelling grepen we naar de volgende fles.

Willianbrau Weizen
Even genoeg van het pils. Een mooi Duits witbier. Niet zo spannend maar wel degelijk. Ook dit bier heeft een prijs op haar naam staan, ook hier niet duidelijk wat voor een prijs. Maar een medaille op je blik is niet verkeerd. Wat er in je blik zit moet dan wel goed zijn. Maar de tsunami van teleurstelling was nog niet over. De ranzige smerigheid die we de hele avond als hadden moeten doorstaan bleek ook doorgedrongen tot dit Weissbier. Het bekende bordkarton had hier weer de overhand.

Nu waren we er wel klaar mee. Genoeg van deze ellende. Waar komt dit uilenzeik vandaan? Martens Premium Pilsner, Damburg van Brauerëi Martens en de Williansbräu: allemaal dezelfde smaak. En allemaal even smerig. Hm, een patroon ontvouwt zich. En de naam Martens komt wel regelmatig voorbij. Tijd voor onderzoek.

Martens blijkt de tweede brouwerij van Belgie te zijn. Niks Duvel of Palm, nee deze leverancier van derderangs pulpbier is een vlaggedrager van de Belgische biercultuur. En wat brouwt Martens dan? Precies, het ‘Duitse’ pils, Weizenbier, de Export en het Premium Pilsner. Dezelfde brouwerij en dezelfde vieze smaak.

Marketingtechnisch heeft Martens hier wel een troef in handen. Je brouwt een premium bier wat je overhoudt noem je Duits export of pils. Wat je dan nog uit de bodem van het vergistingsvat weet te wringen noem je Weizenbier. Laten we maar zeggen dat ze weinig restbier overhouden.

Tyskie Gronie
Afbeelding
Het laatste bier van de proeverij. Pools en stevig in de alcohol, 5,6%. We zijn uiteraard op ons hoede en zoeken eerste de brouwerij op het blik. Ook hier is de waarheid weer niet zoals het lijkt. Ons Pools Pils komt bij Grolsch vandaan. We hebben echter wat meer vertrouwen in de brouwkunsten van Grolsch dan van een Belgische pilsbrouwer.

Mooie goudblonde kleur, en een imposante schuimkraag. De geur is lekker hoppig, precies zoals we een pils graag hebben. De smaak is uitstekend, niet zo moutig en lekker bitter. We beginnen te begrijpen waarom de Polen altijd dronken zijn. Het doet ons een beetje denken aan een mooi Tsjechisch pils. Die zijn erg lekker en knap gemaakt. Polen bij de EU, wat ons betreft een uitstekende aanwinst.

We keken ook nog even naar het etiket. Jammer: ook hier weer van die medailles met zogenaamde bierprijzen. Net als bij de Martens-troep. Maar wacht eens even… Dit waren echte medailles! Tyskie heeft echt bierprijzen gewonnen. In Brussel en in Australië hebben ze gewoon de eerste plaats gepakt in een bierwedstrijd. Internationale erkenning. Dat zien we Martens voorlopig niet doen.

Bij de Jumbo kun je gewoon bier krijgen als Heineken en Grolsch en Palm enzo. En ja, Bavaria natuurlijk. Kun je geen buil aan vallen. Wil je exotisch gaan, doe dan niet té goedkoop. Dat bespaart je veel vies bier. En let vooral op het etiket en kijk of de bierwedstrijdmedailles wel echt zijn. Dan kun je leuke dingen tegenkomen.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Bier bij de Jumbo: veel verrassingen

Bericht door Przyrodnik » za feb 25, 2012 2:36 pm

Mijn dichtstbijzijnde supermarkt is een Jumbo. Ik ga er altijd te voet heen. Tyskie hebben ze hier niet, in plaats daarvan wel Lech.

Overigens heeft Jumbo de rest van de maand nog 's lands enige pils gebrouwen van bronwater in de aanbieding, tevens Hofleverancier, namelijk Alfa Edelpils. Proost!

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Bier bij de Jumbo: veel verrassingen

Bericht door Stamgast » za feb 25, 2012 2:46 pm

Op loopafstand heb ik een Bas v/d Heijden, daar is nog geen Pools bier in de schappen.
Bij Bas komen wel veel Polen, als ik deze mannen bezig zie valt mij op: nemen nooit een winkelwagentje maar een winkelmandje. Bij het bier gaan ze voor de laagste prijs.

Bij andere supermarkten in de regio is wel Pools bier te koop.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Bier bij de Jumbo: veel verrassingen

Bericht door pietje Bell » za feb 25, 2012 3:03 pm

Hier is ook poolse wodka en poolse biertjes tekoop,zo ook frisdrank Tymbark.Maar het is net wat Stamgast schrijft,kijk maar in hun mandje,of mandje op wielen,er zit het goed koopste bier in ,en zeker geen pools bier of tymbark.Ook wat betreft winkelwagen,wat Stamgast schrijft.Dat viel mij ook al op.Of ze snappen het systeem niet,of ze denken dat het 0,50 ct kost,en dat ze die kwijt zijn.Heel vreemd.Maar toch zie je in mandje,goedkoop brood,spaanse tomaten[die niet tevreten zijn],en spek,ijsthee en goedkoop bier.Je ziet nu wel meisjes met een briefje waar op staat wat ze kopen willen,maar het grooste deel van de jongens,is het zuipen geblazen,bier bier.
Maar laten we eerlijk zijn,konden wij het lezen wat er op stond,toen we voor het eerst in een winkel in polen kwamen.Ik werd er in genaaid door mijn poolse vrienden,ik wou drie broodjes kopen,de jongens zeiden dat ik aan het winkelmeisje om trzy pipki moest vragen.[scheen en is het nog een belangrijk onderdeeltje van het vrouwelijk lichaam tezijn,waar een man zeer geinterresseerd in is] :lol: .Nou het kind kreeg een kleur als een tomaat,en een eind verder op stonden mijn maat en zijn colega telachen.Had al snel door dat ik er in geluisd was. 3qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Bier bij de Jumbo: veel verrassingen

Bericht door Przyrodnik » za feb 25, 2012 3:15 pm

Toen ik voor het eerst een Poolse sklep bezocht.. was zo'n sklep waar je achter de toonbank alles had staan. Dus ik wees maar aan wat ik wilde hebben, dan pakte de verkoper iets uit het rek of de kast en dan zei ik tak of nie. Tak voor ja vond ik raar, deed mij denken aan een deel van een boom. Een tak.

Interessant als je winkels in PL en NL vergelijkt is dat er in PL veel veel veel meer dorpswinkeltjes zijn van vaak 20-40 m2 vloeroppervlak. Voor de wandeltrektochten die ik soms hou is dat perfect, ze hebben wat je moet hebben en zo'n dorpswinkel is vaak niet meer dan een paar kilometer verderop. In een grote supermarkt is het trouwens net of je in de winkel een wandeltrektocht aan het maken bent.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Bier bij de Jumbo: veel verrassingen

Bericht door Stamgast » za feb 25, 2012 3:15 pm

Het systeem van het muntje voor het winkelwagentje is dat niet iets van wereldwijd bekend zijn.

Wat Pietje schrijft zie ik ook.

In het mandje en op de kassaband veel low-budget spul, maar dat is ook te eten en te drinken.

Maar niet altijd bier.
Zo erg is het ook weer niet.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Bier bij de Jumbo: veel verrassingen

Bericht door Stamgast » za feb 25, 2012 3:30 pm

Przyrodnik schreef:Toen ik voor het eerst een Poolse sklep bezocht.. was zo'n sklep waar je achter de toonbank alles had staan. Dus ik wees maar aan wat ik wilde hebben, dan pakte de verkoper iets uit het rek of de kast en dan zei ik tak of nie. Tak voor ja vond ik raar, deed mij denken aan een deel van een boom. Een tak.

Interessant als je winkels in PL en NL vergelijkt is dat er in PL veel veel veel meer dorpswinkeltjes zijn van vaak 20-40 m2 vloeroppervlak. Voor de wandeltrektochten die ik soms hou is dat perfect, ze hebben wat je moet hebben en zo'n dorpswinkel is vaak niet meer dan een paar kilometer verderop. In een grote supermarkt is het trouwens net of je in de winkel een wandeltrektocht aan het maken bent.


Wat ik er van begrijp zijn veel van die kleinere dorpswinkeltjes nog uit het tijdperk dat het staatswinkeltjes waren.

Ik mag dit soort ondernemers wel, alleen maken ze winst?

Ik heb ooit een kip geïmiteerd voor eieren. Eerst was het nie omdat de dame dacht dat ik kippenvlees wilde.
Toen ik mijn hand vanachter de broek naar voren toverde was alles duidelijk en had ik mijn eieren.

Plaats reactie