Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Bericht door bertvaneck » do apr 25, 2013 4:37 am

Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf
door Redactie, 24-04-2013

Belgische vakbonden ergeren zich aan de massale toestroom van goedkope Nederlandse bouwvakkers op Vlaamse werven.

'We kunnen niet tegen die prijzen op', klaagt een vakbondsman woensdag in de Gazet van Antwerpen.

Nederlanders verdringen Polen
Nederlandse bouwvakkers kosten volgens de bonden tot drie keer minder dan hun Belgische collega's. Inmiddels zouden al 4800 Nederlanders aan de slag zijn gegaan op Vlaamse werven. Daarmee verdringen ze de Polen (4600) en Portugezen (4200) als populairste arbeidskrachten.

'Grotere Vlaamse bedrijven en zelfs openbare besturen maken vaker gebruik van goedkope Nederlandse onderaannemers. Terwijl hier zo veel jongeren werk zoeken', verzucht een secretaris van het Algemeen Belgisch Vakverbond.

Crisis in de bouwsector
De krant wijt de toestroom van Nederlanders aan de crisis in de bouwsector. Daardoor zouden bedrijven in Nederland tot 20 procent onder de kostprijs moeten gaan. In België ligt dat percentage fors lager; daar hoeven de bedrijven maar 5 procent onder de prijs te gaan. 'Dat is genoeg om de Vlaamse bedrijven uit de markt te prijzen', zegt bouwondernemer Bas Van De Keerke tegen de krant.

Bron: ANP

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Bericht door bertvaneck » do apr 25, 2013 5:30 am

Nederlanders zijn ’Polen van België’
door Jurry Brand en Herman Stam



BRUSSEL -
Belgische vakbonden beschuldigen Nederlandse werklui van broodroof. Goedkope Nederlandse arbeidskrachten zouden de Belgische markt veroveren door hun diensten onder de prijs aan te bieden.



In de Nederlandse bouwketen wordt regelmatig geklaagd over Oost-Europese bouwvakkers die als zzp’ers het werk overnemen. Tegen lagere tarieven. Maar nu is in België ophef ontstaan juist omdat Nederlandse zzp’ers dáár tegen lagere tarieven het werk doen.

De Nederlandse bouwvakkers hebben hun tarieven flink moeten laten zakken, om in de door malaise geplaagde bouwsector nog aan werk te komen. Met die tarieven worden ze ook aantrekkelijk voor werken bij de zuiderburen. Een Nederlander op de steiger zou tot wel drie keer goedkoper zijn dan een Belg
kan je naar gaan hoe we getild zijn door de bouw bedrijven 5qw 6qq

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Bericht door Houtstoker » do apr 25, 2013 9:14 am

Pardon Bert?
Bedrijven ontslaan mensen en nemen ze weer aan als ZZP-er omdat dat goedkoper is.
De mensen die nu zelfstandig zijn geworden (ZZP-er) gaan nu in België werken om dat er;
a werk is in de bouw
b ze daar een euro meer verdienen per uur.

De bedrijven en ZZP-ers zijn door e.a. gedwongen door de economische omstandigheden. Zij (en dus ook wij Nederlanders) zijn gewoon genaaid door de regering, en zo in deze situatie gedwongen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Bericht door bertvaneck » do apr 25, 2013 9:28 am

Houtstoker schreef:Pardon Bert?
Bedrijven ontslaan mensen en nemen ze weer aan als ZZP-er omdat dat goedkoper is.
De mensen die nu zelfstandig zijn geworden (ZZP-er) gaan nu in België werken om dat er;
a werk is in de bouw
b ze daar een euro meer verdienen per uur.

De bedrijven en ZZP-ers zijn door e.a. gedwongen door de economische omstandigheden. Zij (en dus ook wij Nederlanders) zijn gewoon genaaid door de regering, en zo in deze situatie gedwongen.
Maar houtstoker ik vind het verschil 3x duurder is een Belg dan een Nederlander toch erg groot en als de zzp-er er ook van kunt leven hebben de Aannemers toch goed hun zakken gevuld ik zal jou zeggen hier bij ons werkte een elektrische tijd bedrijf wat ons in rekening bracht 62.50 per uur voor onze Vve nu hebt ik een zzp-er die heel goed werk levert voor 39.95 per uur dus was het voor mij gauw klaar

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Bericht door Houtstoker » do apr 25, 2013 12:17 pm

Had je dan een Belgisch bedrijf voor je werken Bert? Die waren net duur?

Van ZZP-ers is al lang bekend dat ze vaak onder het minimum loon werken. Als er teveel zijn dan moeten ze hun prijs wel aanpassen anders komt er geen brood meer op de plank.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Bericht door bertvaneck » do apr 25, 2013 12:37 pm

Ik had een Nederlands bedrijf voor mij werken waar ik wel tevreden over was maar niet over hun factuur ben toen eens de markt op gegaan en kwam er toen achter dat ik te veel had betaald een voorbeeld ik vroeg een offerte aan voor schilderwerk in ons complexs de duurste vroeg 38000 euro en de goedkoopste 17000 euro twee jonge hard werkende schilders ze lieten mij zien wat voor werk zei maakte welke verf producten zei gebruikten Sikkens wat een goed merkt dus hebt ik gekozen voor deze optie want 21000 euro goedkoper is toch 36x 583 euro per eigenaar is toch een hoop geld zo hebt ik voorbeelden met dak werk ook grote verschillen

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Bericht door Houtstoker » do apr 25, 2013 6:04 pm

Kan zijn Bert, maar dat staat los van (en in tegenstelling tot) je uitspraak dat je in de bouw altijd teveel betaald. Uitwassen heb je altijd!. Ik blijf erbij dat het grootste boevenconsortium in Den Haag zit. 3qq

Overigens kan ik ook mijn euro maar een keer uitgeven, dus bij groot onderhoud ga ik ook offertes aanvragen en tellen. Wie niet? 9qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Bericht door bertvaneck » do apr 25, 2013 6:42 pm

Houtstoker dat er een stel dieven zit in Den Haag dat is jou idee, 5qw maar mij idee is dat er veel te lang bij een hoop bedrijven, het idee was wij kunnen het bepalen wat wij voor prijzen wij vragen, er is toch werk zat .en deze tijd is nu even over ze zijn weer blij, als je weer werk voor ze hebt. en dat is een betere situatie ,voor ons als klant. en hoeft je ook niet lang te wachten ,voor dat men tijd hebt om de klus te klaren 6qq 5qw

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Bericht door Houtstoker » vr apr 26, 2013 5:14 am

Tja Bert. Als ik het zo goed begrijp is de doelgroep van de bouwbedrijven veranderd. Vroeger naaiden ze de klanten en nu het personeel. :twisted:
Tijden veranderen 9qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Goedkope Nederlanders verdringen Polen op de werf

Bericht door bertvaneck » vr apr 26, 2013 5:42 am

Dat bedoel ik Houtstoker ,vroeger werd de klant gepakt, 5qw en nu Jan met de pet, maar deze was vroeger ook vaak de sigaar 5qw

Plaats reactie