Polen eert Jules Schelvis (93)

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen eert Jules Schelvis (93)

Bericht door bertvaneck » zo okt 13, 2013 5:53 pm

Polen eert Jules Schelvis (93)

Op het laatste station van Nederland, bij Bad Nieuweschans in Oost-Groningen, zagen velen hun laatste glimp van Nederland. Hierlangs kwam een trein met drieduizend Nederlandse gevangenen, van wie alleen Jules Schelvis levend is teruggekeerd. Hij is nu 93, en hij vertelt vanavond over Sobibor bij de NOS.

De opstand in het vernietigingskamp, op 14 oktober 1943, is vandaag zeventig jaar geleden. Driehonderd dwangarbeiders onder leiding van een Russische militair, de krijgsgevangen luitenant Petsjerski, kwamen in opstand. Zij doodden twaalf SS'ers ...

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polen eert Jules Schelvis (93)

Bericht door Przyrodnik » di okt 15, 2013 7:34 am

Het interessante interview is hier terug te zien.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1374156

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen eert Jules Schelvis (93)

Bericht door bertvaneck » di okt 15, 2013 7:38 am

Bedankt voor deze link Frank 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polen eert Jules Schelvis (93)

Bericht door Wilhelmus Johannes » di okt 15, 2013 9:15 am

Emoties in Sobibor
FOTO: EPA

Afbeelding

• Het origineel mocht ze tot haar grote verdriet niet aanraken, Lies Caransa is desondanks blij met de replica die ze gisteren kreeg van het identificatieplaatje van haar neef David Zak, die om het leven kwam in vernietigingskamp Sobibór. Hij was acht jaar oud toen hij met een groep kinderen uit Kamp Vught op transport werd gezet. „Ik wil nog steeds graag dat het origineel naar de familie gaat, maar dit is al heel bijzonder.” De Poolse overheid wil het plaatje, dat dit voorjaar door archeologen werd gevonden, niet afstaan omdat ze het tentoon wil stellen in een nieuw te bouwen herinneringscentrum. Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid en Welzijn, rechts) probeerde te bemiddelen voor Caransa, maar kon de Polen niet overhalen. Wel was ze gisteren eregast tijdens de herdenking van de zeventigste verjaardag van de gevangenenopstand in het kamp, waar honderdduizend mensen zijn vermoord. Een derde van hen waren Nederlandse Joden. „De archeologen hebben mij meegenomen naar de vindplaats, waar ze het plaatje in de as vonden. Dat was heel erg emotioneel”, vertelt Caransa. „Het is teveel om te vertellen, zo indrukwekkend was het. Ik moet nog nadenken of ik de strijd voortzet om het origineel in bezit te krijgen. Misschien moet ik dat niet meer doen, en was dit een mooie afsluiting. Je kan niet eeuwig blijven strijden. Maar er gaat nu teveel door mijn hoofd om die beslissing te kunnen nemen.” Nederland steekt een miljoen euro in de bouw van het herinneringscentrum.

https://telegraaf-i.telegraaf.nl/telegr ... 10/15/008/

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen eert Jules Schelvis (93)

Bericht door bertvaneck » di okt 15, 2013 10:56 am

Hans bedankt voor deze bijdrage 6qq

Plaats reactie