Uit eten is nergens in Europa zo duur

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Uit eten is nergens in Europa zo duur

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma jan 13, 2014 3:42 pm

Uit eten is nergens in Europa zo duur

’Verschil met supermarkt te groot’


De Nederlandse horeca is de duurste van West-Europa. Die opmerkelijke conclusie trekt Jan-Willem Grievink, directeur FoodService Instituut bij de start van de jaarlijkse horecabeurs Horecava in Amsterdam.

Ondanks het feit dat steeds meer restaurants stunten met goedkopere driegangenmenu’s, zijn de prijzen in Nederland toch nog zo’n 20 procent hoger dan in België en Duitsland”, zegt Grievink. „Daarnaast is in ons land het prijsverschil met de supermarkt eenvoudigweg te groot.”

Het instituut vergeleek de gemiddelde prijzen van driegangenmenu’s in verschillende landen.

„Juist dat prijsverschil met de supermarkten maakt het een bijna kansloze missie voor de horeca”, aldus Grievink. „Het is een uniek Nederlands probleem. De afgelopen jaren hebben consumenten relatief eenvoudig kunnen bezuinigen door vaker boodschappen te doen. Daarmee ben je in Nederland heel goedkoop uit.”

In de ons omringende landen is dat prijsverschil tussen thuis eten en uit eten een stuk kleiner.


Steeds vaker thuis uit eten

Hulp voor de horeca is nauwelijks nabij. Volgens onderzoek van het FoodService Instituut denkt nog bijna de helft van de Nederlanders, ondanks dat ze er rekening mee houden dat de economie gaat herstellen, dit jaar opnieuw minder te zullen gaan besteden dan vorig jaar.

„Thuis uit eten blijft vooralsnog de groeimarkt”, zegt directeur Jan-Willem Grievink. De lage prijzen in de Nederlandse supermarkten liggen daar onder meer aan ten grondslag. In België zijn de prijzen in supermarkten twintig procent hoger dan hier, in Duitsland is dat vijftien procent.

„Nederland is zonder overdrijven spotgoedkoop met de boodschappen voor thuis. Wie goedkoper boodschappen wil doen moet naar Spanje of Polen. Zelfs in Griekenland zijn de dagelijkse boodschappen iets duurder”, stelt Grievink.

Hij zegt dat Nederlanders ook nog eens een goedkopere smaak hebben in vergelijking met het buitenland. „Wij houden van de Hollandse pot. Nederland is het land van de rookworst, de uitsmijter, de boterhamworst en de stamppot. Wij eten goedkopere producten. Een Duitser grijpt in vergelijking juist naar de eigen ham uit het Schwarzwald. Dat is een duurder product. Wij zijn sneller tevreden met de kwaliteit. Dat zit diep in onze cultuur. Wel zijn we langzamerhand aan het beseffen dat lekkere dingen meer waard zijn.”



https://telegraaf-i.telegraaf.nl/telegr ... 01/13/003/

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Uit eten is nergens in Europa zo duur

Bericht door Giorgino » ma jan 13, 2014 5:33 pm

En waarschijnlijk kan je ongeveer overal in Europa beter eten... :lol:

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Uit eten is nergens in Europa zo duur

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma jan 13, 2014 6:00 pm

in Duitsland is dat vijftien procent.


Jan-Willem Grievink staat "gewoon" keihard te liegen.
Toevallig woon ik zelf 25 km van de grens met Duitsland,wij doen daar vaak boodschappen,nagenoeg ALLES is daar goedkoper en kwalitatief veel beter,Vorige week nog even de tank ook volgegooid 70 liter en 40 liter voor de auto van de Pani meegenomen dat was alweer € 20,= KASSA alleen op de benzine 5qw 5qw

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Uit eten is nergens in Europa zo duur

Bericht door Houtstoker » ma jan 13, 2014 6:52 pm

WJ dit klopt gewoon niet. Wil je goedkoper uit zijn in de supermarkt dan moet je blijven rekenen en vergelijken. Goedkoper in D winkelen doe je met bv vlees, drank, frisdrank. Veel andere dingen zijn gewoon duurder. Ook elektronica wordt vaak in NL goedkoper aangeschaft, terwijl auto onderdelen, bouwmaterialen en gereedschappen in D weer vaak veel goedkoper zijn.

Vergelijken en tellen is dus het devies, ook ik kan mijn euro maar eenmaal uitgeven (en spendeer idd steeds meer in de buurlanden)

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Uit eten is nergens in Europa zo duur

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma jan 13, 2014 7:00 pm

Wat denk je van Brood - Aardappelen alle groente`s en ook nog eens betere kwaliteit,en zo zijn er nog veel meer artikelen en is de prijs toevallig gelijk,is de kwaliteit nog eens vele malen beter.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Uit eten is nergens in Europa zo duur

Bericht door Plievo » ma jan 13, 2014 7:10 pm

Houtstoker schreef:WJ dit klopt gewoon niet. Wil je goedkoper uit zijn in de supermarkt dan moet je blijven rekenen en vergelijken. Goedkoper in D winkelen doe je met bv vlees, drank, frisdrank. Veel andere dingen zijn gewoon duurder. Ook elektronica wordt vaak in NL goedkoper aangeschaft, terwijl auto onderdelen, bouwmaterialen en gereedschappen in D weer vaak veel goedkoper zijn.

Vergelijken en tellen is dus het devies, ook ik kan mijn euro maar eenmaal uitgeven (en spendeer idd steeds meer in de buurlanden)

Ook ik woon vlakbij de grens en ga regelmatig in Duitsland boodschappen doen, wat Houtstoker aangeeft kan ik beamen.
Fruit is in Duitsland ook duurder, het loont mij om in Duitsland boodschappen te doen en op de terugweg in Nederland nog even bij de (Duitse) Lidl en C1000 boodschappen te doen voor zaken die hier goedkoper zijn. Inclusief reiskosten bespaar ik gemiddeld 10 euri per week.

Kwaliteit van restaurants vindt ik gemiddeld in Nederland beter dan in Duitsland.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Uit eten is nergens in Europa zo duur

Bericht door bertvaneck » di jan 14, 2014 9:41 pm

Nou wij hebben een paar keer in Melle gegeten in Duitsland bij van der valk en ook bij van de valk in Berlijn het was heerlijk eten en de prijzen waren op het zelden niveau maar mij favorieten eten is gewoon in Polen eenvoudig maar goed van smaakt 6qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Uit eten is nergens in Europa zo duur

Bericht door bertvaneck » di jan 14, 2014 9:52 pm

Wij rijden af en toe naar kleve toe omdat wij daar vrienden hebben wonen en doen dan gelijk inkopen bij Kaufland maar daar zijn de prijzen een stuk goedkoper vooral vlees maar ook groenten en fruit en wij kopen ook in Polen bij deze supermarkt 6qq

Plaats reactie