Zoutmijn kapel

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

Zoutmijn kapel

Bericht door admin » di sep 23, 2014 2:03 pm

Zoutmijn kapel



De Wieliczka-zoutmijn ligt in het plaatsje Wieliczka nabij Krakow. De mijn is een van de oudste zoutmijnen ter wereld. Het winnen van zout op deze plek werd voor het eerst vermeld in 1044. De gangen van de mijn zijn in totaal 300 kilometer lang en bereiken een diepte van 327 meter.

De zoutmijn kwam voor op de allereerste Werelderfgoedlijst ooit (opgesteld gedurende de 2e sessie van de Commissie voor het Werelderfgoed en daterend uit 1978). Tussen 1989 en 1998 stond het ook op de lijst van bedreigd erfgoed omdat de zoutsculpturen werden aangetast door vocht. Een groot conservatieprogramma heeft dit tij weten te keren. De inschrijving werd in 2013 uitgebreid met de toevoeging van de Bochnia-zoutmijn.
Wij werden rondgeleid over een 3.5 km lange route langs standbeelden van historische en mythische figuren, allemaal uitgehouwen in het rotsachtige zout. Verder zijn er een ondergronds meer, een kapel en worden er oude werktuigen getoond ter illustratie van de historie van de zoutwinning. Elk jaar bezoeken zo'n 800.000 toeristen de mijn.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Zoutmijn kapel

Bericht door Wilhelmus Johannes » di sep 23, 2014 2:19 pm

Kijk hier maar even,heb de zoutmijn al diverse keren bezocht,het blijkt genieten.

https://www.google.nl/search?q=Wieliczk ... 80&bih=590

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Zoutmijn kapel

Bericht door Plievo » di sep 23, 2014 4:26 pm

Heb je er ook foto`s van?

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Zoutmijn kapel

Bericht door kees » di sep 23, 2014 5:05 pm

En dat is ook nog eens zuiver zeezout, dus gezond. Dit in tegenstelling tot gewoon tafelzout waar vaak jodium aan toegevoegd is, en wat voor een groot gedeelte silicium bevat wat de bloedvaten schuurt. En ik wil mijn bloedvaten spiegelglad houden.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Zoutmijn kapel

Bericht door Wilhelmus Johannes » di sep 23, 2014 5:39 pm

kees schreef:En dat is ook nog eens zuiver zeezout, dus gezond. Dit in tegenstelling tot gewoon tafelzout waar vaak jodium aan toegevoegd is, en wat voor een groot gedeelte silicium bevat wat de bloedvaten schuurt. En ik wil mijn bloedvaten spiegelglad houden.


100% Eens.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Zoutmijn kapel

Bericht door Wilhelmus Johannes » di sep 23, 2014 5:45 pm

Plievo schreef:Heb je er ook foto`s van?


Johan er zullen best foto`s ergens liggen hier thuis,het digitale gedeelte daar heb ik geen bal verstand van,ik moet dan de familie inschakelen,maar dat duurt even.
Wat ik je wel beloof,ik ga in Mei 2015 met mijn 2 zonen een paar weken naar Polen en dan komen we ook in Wieliczka en zal daarna zeker foto`s plaatsen. ( mijn jongens dus,mij gaat dat als digibeet niet lukken) 9qq 9qq

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Zoutmijn kapel

Bericht door Plievo » di sep 23, 2014 8:00 pm

Hoi Hans,

Thanx 16qq
Als je mij de foto`s stuurt, dan wil ik ze de komende tijd wel voor jou plaatsen.

Groet,
Johan

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zoutmijn kapel Wieliczka

Bericht door Lech » do feb 18, 2016 6:44 pm

Adembenemende zoutmijn in Polen doet denken aan een locatie uit Lord of the Rings

Wieliczka is een simpel stadje, maar het herbergt een fantastisch geheim. Dit gebouw dient als één van de hoofdschachten van de wereldbekende zout mijn.

Afbeelding

Eens je binnen bent is het een zeer, zéér lange weg naar beneden.

Afbeelding
810 trappen om precies te zijn.
Afbeelding
Binnenin kunnen de grotten indrukwekkend groot zijn.
Afbeelding

Of klein en intiem. Sculpturen vullen sommige kamers en er zijn zelfs kappellen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is St. Kinga’s Kapel, één van de ruimste in de hele mijn!

Afbeelding

Er is zelfs een meer.

Afbeelding

Afbeelding
Gezien dat er meer dan 2000 kamers en honderden kilometers aan doorgangen zijn, zou het weken duren om de volledige mijn te kunnen bezichtigen!

Afbeelding

Het is dan ook geen wonder dat de zouten stad sinds 1978 toebehoord aan het Unesco Werelderfgoed.

Afbeelding

De mijn zelf bleef actief van de 13de eeuw tot de 21ste. Ze produceerden hier tafelzout tot 2007.

Afbeelding


http://www.ja.be/lifestyle/reizen-avont ... nglepage=1

6qq

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Zoutmijn kapel

Bericht door Plievo » vr feb 19, 2016 6:06 am

Prachtige foto`s 7qq

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zoutmijn kapel

Bericht door Lech » di jun 28, 2016 5:24 am

Afbeelding




Wieliczka-zoutmijn… mine, mine, mine

Eén van de oudste zoutmijnen ter wereld ligt in Polen. Vlakbij Krakau ligt de Wieliczka-zoutmijn. Deze is wel 327 meter diep, wat voor een mijn op zich niet extreem is. Maar het zijn wel zo’n achthonderd traptreden! Je moet dus wel wat over hebben voor de zoutmine, mine, mine... (Yep, een Finding Nemo referentie. Tegen beter weten in doe ik dat gewoon.)

“Don’t lose your ticket!!!”


Wij gaan met de ochtendtour van PolenReizen mee vanuit Krakau. Bij de mijn is het eerst even koffietijd. Op dit tijdstip is er vreemd genoeg weinig animo voor een Pools biertje, ook al doet één van ons echt haar best om de rest al vroeg aan de alcohol te krijgen. Ondertussen zorgt een hyperactieve Poolse dame ervoor dat iedereen een entreekaartje en audiokastje met oordopjes krijgt. Omdat ze gemiddeld drie keer per minuut roept dat je je kaartje niet moet kwijtraken, staat ze met haar oren te klapperen als iemand van onze groep het toch presteert het kaartje te verliezen. Het komt gelukkig allemaal goed en hij mag mee naar binnen. Op naar die 800 traptreden dus!

Afdalen in de mijn

De Wieliczka-zoutmijn kent 300 kilometer aan gangen. Maar wees gerust: een tour door de mijn is ‘slechts’ 3,5 kilometer waarbij je tot 135 meter diep gaat. In de mijn is het best fris eigenlijk. Volgens de gids, de overigens perfect Engels spreekt, is het er altijd zo’n 14 tot 16 graden.

Afbeelding
We beginnen met een afdaling van iets meer dan 300 treden waarbij je continu linksom de trap afdraait. Een klein beetje draaierig komen we bij de eerste stop op zo’n 60 meter diepte aan. De gids leidt ons door het gangenstelsel langs verschillende standbeelden van zout, oude werktuigen die voor de zoutwinning werden gebruikt, het ondergrondse meer en de kapel. Ik vind vooral de houten constructies die de mijn ‘staande’ houden erg imposant.

Afbeelding
Legende van prinses Kinga

Volgens de legende is de zoutmijn ontstaan dankzij de Hongaarse prinses Kinga die werd uitgehuwelijkt aan de prins van Krakau. Als huwelijksgeschenk wilde deze prins geen goud en zilver, dat had hij immers al genoeg. Dus moest Kinga met haar entourage wit goud (zout) regelen in een Hongaarse zoutmijn. Ze gooide haar verlovingsring in een schacht van deze mijn. Uit frustratie? Tijdens haar huwelijk maakte ze met haar man een uitstapje naar Wieliczka waar er voor haar een put gegraven moest worden (waarom is me volstrekt onduidelijk, maar je kunt nooit genoeg putten hebben nietwaar?). Tijdens het graven kwamen ze een groot stuk zout tegen waar haar verlovingsring in zat. Hoe toevallig! En zo werd er meer zout ontdekt in Wieliczka.

Een miljoen toeristen per jaar

Sinds ongeveer 1044 wordt er zout gewonnen in deze zoutmijn. Het is nu vooral een toeristische bedoeling: een miljoen mensen per jaar bezoeken de Wieliczka-zoutmijn! Toeristen kwamen er in de 15e eeuw ook al, maar toen waren het vooral welgestelden. In de mijn vind je ook een kathedraal en dat is best bijzonder, want daar zijn er maar drie van in de wereld. Deze, nog eentje in Polen en de Catedral de Sal in Colombia. Sinds 1978 staat de Wieliczka-zoutmijn al op de Werelderfgoedlijst. In 2013 werd de inschrijving uitgebreid met de Bochnia-zoutmijn die je ook kunt bezoeken. Wij hebben die niet bezocht, maar nu ik weet dat je daar van de langste ondergrondse glijbaan af kunt roetsjen, heb ik toch het gevoel dat ik iets gemist heb!
Afbeelding

Afbeelding
Routes in de zoutmijn

Er zijn verschillende routes die je kunt volgen in de mijn. Wij gaan voor de meest gangbare: de toeristenroute. Dat is de enige, volgens de brochure, die langs alle belangrijke plekken gaat. De tour duurt ongeveer twee uur, een beetje afhankelijk van de drukte en de groep. Voordat we de lift (pfiew, we hoeven niet al die trappen weer omhoog!) in gaan om de mijn te verlaten, kopen we in de cadeauwinkel voor een klein prijsje nog een potje met zout uit de mijn. Je kunt dit zout dus gewoon eten! Leuk en lekker souvenirtje dus.
Afbeelding

Meer dan zout…

In de zoutmijn kun je trouwens ook terecht voor recepties, bruiloften en zakelijke bijeenkomsten. Op 135 meter diepte tref je een restaurant en zelfs een kuuroord. De lucht in de mijn is namelijk bijzonder goed voor je luchtwegen. Astma- en COPD-patiënten komen hier voor behandelingen. De lucht is namelijk vrij van allergenen en niet vervuild. Je kunt zelfs een nachtje blijven slapen in het ondergrondse ‘resort’. Binnenkort kun je ook een ondergronds boottochtje maken door de zoutmijn. Daar wordt nu aan gewerkt.

Zoutmijn bezoeken

Je kunt met een tour of eigen vervoer naar de mijn gaan. De mijn zelf kun je alleen in met een gids. Een entreeticket kost je 79 zloty (ongeveer 20 euro). Bij PolenReizen.nl zit er voor twintig euro extra ook vervoer van en naar je hotel bij. Het is dus een beetje afhankelijk van je vervoersmogelijkheden met welke optie je goedkoper uit bent. Vergeet niet om wat kleingeld mee te nemen. Om in de kapel foto’s te maken, moet je namelijk een kleine bijdrage doen. Niet dat iemand dat lijkt te controleren, maar wel zo netjes om te doen. Met het beperkte licht in de mijn is het nog best lastig foto’s maken, maar hopelijk heb je nu wel een beetje een idee.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zoutmijn kapel

Bericht door Lech » wo jul 25, 2018 4:50 am

Afbeelding
Sommige avonturen of gebeurtenissen blijven je zodanig bij dat je hier gerust een apart artikel aan kan wijden. Dit was voor mij ook het geval tijdens ons bezoek aan de Poolse stad. Na ons Auschwitz-Birkenau-avontuur maakte we onverwachts kennis met een -op door Google door 2.552 mensen gewaardeerde 4,6/5- attractie.
Afbeelding
We volgde de bordjes naar de historische zoutmijnen van Wieliczka, dit op wandelafstand van de Poolse grootstad Krakau. Het blijkt een van de oudste zoutmijnen te zijn in de gehele wereld. Eveneens een plaats gekregen in de UNESCO-lijst. Dit zorgt jaarlijks dan ook voor meer dan 1.000.000 toeristen van over de gehele wereld, aldus de website van het monument.

Eenmaal aangekomen aan de mijnen lijkt het ons meteen de moeite waard om deze te bezoeken. Een ticket kost 94 PLN per persoon (omgerekend aan de huidige wisselkoersen een slordige € 22,50). Goedkoop is het inderdaad niet, maar het is meer dan de moeite waard.

Toegegeven moesten de foto’s en Tripadvisor ons even overtuigen, want € 45,- is best veel om met twee personen een mijn te bezoeken.
[img]https://evenaar.tv/wp-content/uploads/2018/02/IMG_0140.jpg[img][/img][/img]
De gids gaf ons mee dat de eerste zoutwinningen plaatsvonden rond het jaar 1044-1045. Dit is een behoorlijke lange tijd geleden. Alvorens aan de tocht te beginnen worden we op enkele belangrijke -en toch ook wel spannende- aspecten gewezen. Zo zijn de gangen een goede 300 kilometer lang en bereiken ze een diepte van maar liefst 327 meter!

Uiteraard krijg je tijdens het bezoek maar een blik op enkele -veilige- stukken van de zoutmijn. Tijdens de wandeling kan je hier en daar een donkere opening zien waarvan je het einde niet kan zien. Zo lang zijn deze gangen. Wie weet waar deze allemaal heen lopen. Spannend toch?

Afbeelding
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de zoutmijn gebruikt door de Duitse bezetters als opslagplaats. In 1992 vond er een grote overstroming plaats. Hierdoor is de productie van het zout in deze mijn gestaakt.

Tijdens de wandeling ontdek je meteen waarom de mijn in 1989 toegevoegd is op de Werelderfgoedlijst. Er hangt een magische geschiedenis waarin je geheel wordt meegezogen. Onze gids deed het dan ook behoorlijk goed om ons in de ban van de mijn te houden.
[img]https://evenaar.tv/wp-content/uploads/2018/02/IMG_0192.jpg[img][/img][/img]

Daar de lucht in de mijn zeer gezond blijkt te zijn, heeft men op een diepte van 135 meter een kuuroord gebouwd. Wij hebben dit oord zelf niet gezien, maar er werd wel wat over gedaan. Mochten alle toeristen hier worden toegelaten, dan zou het natuurlijk geen oord meer zijn. Dit konden we dan ook wel begrijpen.

Na onze 3,5 km.-durende route langst heel wat kunstwerken, wandelgangen, historische standbeelden en mythische figuren bereiken we het eind van ons bezoek.

Wij raden een bezoek aan deze zoutmijnen zeker een keertje aan. Het mag dan wel een beetje geld kosten, maar het levert beelden op die je nooit meer zal kunnen vergeten. Informatie, openingsuren en eventuele ticketprijzen kan terugvinden op de website van de Wieliczka-Zoutmijn (Rechts bovenaan kan je de website in het Engels plaatsen).

Tip: Voorzie voldoende tijd voor het bezoeken van de grot. Je moet namelijk wachten op een gids en een gevormd groepje. Bovendien wandel je de 3,5 km. in slentertempo.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Zoutmijn kapel

Bericht door Plievo » wo jul 25, 2018 5:53 am

Het blijven prachtige beelden. In deze dagen is een collega van mij met zijn dochter in deze regionen. Na enkele links van ons forum hebben ze besloten de zoutmijnen ook te bezoeken :D

Plaats reactie