Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Bericht door bertvaneck » do sep 25, 2014 3:00 pm

Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"



24/09/14, 13u38 − Bron: Belga



© afp.

De Poolse ex-president Lech Walesa wil dat Polen een nucleair wapenarsenaal "leent" om zich te beschermen tegen Rusland, dat volgens hem een bedreiging vormt. Dat zei de voormalige leider van Solidarnosc, de protestbeweging die het einde van het communisme in Polen inleidde, zelf in een interview. .






Poetin wil ons bang maken met zijn nucleaire wapens, waarom zouden wij dan niet over zo'n arsenaal kunnen beschikken?


Walesa wil dat Polen zich sterk opstelt tegenover Rusland. "Poetin wil ons bang maken met zijn nucleaire wapens, waarom zouden wij dan niet over zo'n arsenaal mogen beschikken?", vraagt de 70-jarige Walesa zich af.

Hij lanceert meteen een voorstel: "We zouden nucleaire wapens kunnen lenen, of hier plaatsen, om Poetin duidelijk te maken dat we zullen terugslaan als een Russische soldaat voet op onze grond zet. Laat dat duidelijk zijn."

De Nobelprijswinnaar voor de Vrede laat verstaan niets tegen de Russen te hebben, maar ook dat hij "niet zal toestaan dat buitenlandse troepen Polen binnendringen".

Toetreding tot de euro
Walesa laat ook zijn licht schijnen over de mogelijke toetreding van Polen tot de euro. Polen "loopt al te veel achter" en daarom hoopt hij dat de toetreding nog gebeurt "voor ik sterf".

Met de huidige Poolse president Bronislaw Komorowski heeft Walesa alvast een medestander, al is de centrumrechtse regering minder gehaast om de euro in te voeren. Toch zal de Poolse regering zich proberen te houden aan de Maastricht-normen tegen 2015. Maar voor de invoering moet de grondwet worden aangepast, en momenteel is hiervoor geen voldoende grote meerderheid in het parlement.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Bericht door Wilhelmus Johannes » do sep 25, 2014 4:19 pm

Maar voor de invoering moet de grondwet worden aangepast, en momenteel is hiervoor geen voldoende grote meerderheid in het parlement.


PiS gaat die verkiezingen ruimschoots winnen.
En Walesa hoort op de gesloten afdeling van een bejaarden afdeling.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Bericht door bertvaneck » do sep 25, 2014 4:34 pm

Dat pis de verkiezingen wint daar bent ik niet van overtuigt zaterdag was mij zwager en schoonzuster hier om mij schoonmoeder te brengen zei komt nu bij ons wonen het is te groot risico om haar alleen te laten ze had last van vergeetachtigheid maar sinds ze hier is gaat het al veel beter maar mij zwager had het er over dat Polen heel trots is dat Tusk die functie heeft maar het een groot verlies is voor Polen en dat vind ik ook 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Bericht door Wilhelmus Johannes » do sep 25, 2014 4:40 pm

Bert,hier de peilingen van 23 augustus 2014.
Ik ben nog niet op de hoogte van de nieuwste peilingen,jij of jouw familie misschien wel.

Ondertussen, zou de conservatieve oppositiepartij Wet en Rechtvaardigheid 33 procent ontvangen, en minister-president Donald Tusk’s Burger Platform 24 procent. -

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Bericht door Wilhelmus Johannes » do sep 25, 2014 5:13 pm

Bert,als jij of jouw familie de NIEUWSTE peilingen hebben,houd ik mij van harte aanbevolen.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Bericht door Wilhelmus Johannes » do sep 25, 2014 5:29 pm

Even richting augustus gaan Bert.

Lech
Berichten: 4976
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Bericht door Lech » vr sep 26, 2014 5:17 am

Een kernwapen leen je niet eventjes als een auto van een goede vriend.


Toetreding tot de euro
Walesa laat ook zijn licht schijnen over de mogelijke toetreding van Polen tot de euro. Polen "loopt al te veel achter" en daarom hoopt hij dat de toetreding nog gebeurt "voor ik sterf".

Met de huidige Poolse president Bronislaw Komorowski heeft Walesa alvast een medestander, al is de centrumrechtse regering minder gehaast om de euro in te voeren. Toch zal de Poolse regering zich proberen te houden aan de Maastricht-normen tegen 2015. Maar voor de invoering moet de grondwet worden aangepast, en momenteel is hiervoor geen voldoende grote meerderheid in het parlement.


Maar wat zal er gebeuren als Polen de Euro niet invoert? Was 1 v.d. voorwaarden om toe te treden tot de EU.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Bericht door bertvaneck » vr sep 26, 2014 5:34 am

Lech dan hebben zei een probleem er zijn maar drie uitzonderingen gemaakt voor Zweden Denemarken en Engeland en laat het laatst genoemde land maar uit de Europese unie stappen 5qw

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr sep 26, 2014 6:52 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Bert,hier de peilingen van 23 augustus 2014.
Ik ben nog niet op de hoogte van de nieuwste peilingen,jij of jouw familie misschien wel.

Ondertussen, zou de conservatieve oppositiepartij Wet en Rechtvaardigheid 33 procent ontvangen, en minister-president Donald Tusk’s Burger Platform 24 procent. -


Hallo Bert,Moet voor jullie toch niet zo moeilijk zijn om mij antwoord te geven. c013

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Lech Walesa: "Polen moet nucleaire wapens kunnen lenen"

Bericht door bertvaneck » vr sep 26, 2014 10:05 pm

Ik hebt jou antwoord gegeven dat ik gesproken had met mij zwager het afgelopen weekend en dat hebt ik gemeld en verder begrijp ik jou reactie omdat hij de leider geworden is van Europa wat jij verfoei nou ik niet 6qq

Plaats reactie