ik Poolse vrouwen: 'We zijn met velen, maar niemand durft te

Nieuws uit niet Poolse media
admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

ik Poolse vrouwen: 'We zijn met velen, maar niemand durft te

Bericht door admin » za mar 31, 2018 3:22 pm

ik Poolse vrouwen: 'We zijn met velen, maar niemand durft te spreken'
VANDAAG, 12:09 AANGEPAST OM 13:15BINNENLAND
ANP
GESCHREVEN DOOR
Nicole le Fever
Verslaggever
"Hij vroeg of werken belangrijk voor me was. Ja, zei ik. Kom maar even mee, dan laat ik je iets zien, zei hij. We liepen weg. Ik dacht dat hij mij een andere werkplek wilde laten zien. Maar toen werd ik daar door hem verkracht."

Zenuwachtig zit Linda tegenover ons. Het is niet haar echte naam. Die wil ze uit angst voor haar belager en schaamte tegenover haar familie niet bekend maken. Ze is één van de vele Poolse arbeidsmigranten die te maken krijgen met seksuele intimidatie.

"De man zei dat hij wist waar mijn moeder woonde. Daarom durfde ik niet naar de politie. Vier vriendinnen is hetzelfde overkomen."

Linda is onder behandeling van een psychiater en slikt medicijnen. Werken lukt niet meer. Tijdens het gesprek houdt ze de hand van haar vriend stevig vast. "We zijn met velen maar niemand heeft de moed om te spreken. Het kan me niet meer schelen. Ik kan zo niet meer met mezelf leven."

Het kan de voorman zijn, een manager, maar ook een mannelijke collega die hoger in de pikorde staat.
Onderzoeker Natalia Skowronek over de daders
Natalia Skowronek deed onderzoek voor de organisatie FairWork naar seksuele intimidatie van Poolse arbeidsmigranten. "We weten dat veel Poolse arbeidsmigranten uitgebuit worden. Seksuele intimidatie is daarbij een machtig wapen om mensen op hun plaats te houden. Het heeft meer met macht dan met seks te maken. De daders staan hiërarchisch boven het slachtoffer. Het kan de voorman zijn, een manager, maar ook een mannelijke collega die hoger in de pikorde staat."

Opvoeding
De positie van de vrouw in Polen en de manier waarop Poolse meisjes worden opgevoed, draagt er aan bij dat ze een makkelijk doelwit zijn, zegt Skowronek. "Hen wordt door de samenleving, de kerk en hun families geleerd om onderdanig te zijn, zich op te offeren en veel te accepteren."

Assertiviteit is volgens de onderzoeker geen gewaardeerde eigenschap voor vrouwen in de Poolse maatschappij. "Daardoor blijven ze langer stil. Een probleem als seksuele intimidatie is zo persoonlijk dat ze er niet over durven praten. Daar komt nog bij dat vrouwen vaak deels verantwoordelijk worden gehouden voor misbruik. Uit angst daarvoor zwijgen ze."

Een klap op je billen of aan je borsten zitten, is standaard.
Linda
Zo ook een van de respondenten uit het onderzoek, een jonge vrouw, die naar Nederland kwam om geld voor haar familie te verdienen. Ze werd verbaal en non-verbaal lastig gevallen door een collega. Ze wist niet dat deze vorm van seksuele intimidatie bij wet verboden was en zei er niets van.

Het escaleerde en uiteindelijk leidde het tot verkrachting in het onderkomen dat het bureau voor haar geregeld had. Omdat de man goed bevriend was met de manager, durfde ze ook nu niets te ondernemen. "Een klap op je billen of aan je borsten zitten, is standaard", zegt Linda. "Dat maken we allemaal mee. Maar veel meisjes zijn ook verkracht. Ze schamen zich om dat toe te geven. Je praat daar niet over."

Wat te doen
Omdat vrouwen hun rechten niet kennen, eisen ze die ook niet op. De beschikbare hulp bereikt de vrouwen nu niet. Daarom moet er informatie komen in het Pools zodat vrouwen hun rechten kennen en weten waar ze voor hulp naartoe kunnen, adviseert FairWork. Hulpverleners moeten de werkplekken van vrouwen ook bezoeken.

Wat moet ik nu doen? Ik ben nu niks meer. Ik wil andere meisjes helpen.
Linda
Linda heeft sinds haar verkrachting niet meer gewerkt. Ze kan en durft het niet meer aan. "Ik heb hier veel gewerkt. Zwaar werk. Wat moet ik nu doen? Ik ben nu niks meer. Ik wil andere meisjes helpen. Daarom ben ik hier gekomen om te praten. Misschien dat zij dan niet in deze positie terecht komen."

Linda is inmiddels terug in Polen. Ze durfde niet in Nederland te blijven uit angst voor haar belager en zijn collega's. aquu aquu

Plaats reactie