Steeds minder Oekraïners willen in Polen fruit plukken NFO m

Nieuws uit niet Poolse media
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Steeds minder Oekraïners willen in Polen fruit plukken NFO m

Bericht door bertvaneck » wo mei 23, 2018 3:45 pm

Steeds minder Oekraïners willen in Polen fruit plukken
NFO meldt dat het voor Poolse fruittelers steeds lastiger wordt om voldoende personeel te vinden. Oekraïners zijn steeds minder vaak bereid in de Poolse landbouw te komen werken, omdat het werk te zwaar is en ze elders meer kunnen verdienen. In de eerste drie kwartalen van 2017 dienden 137.000 buitenlanders in Polen een aanvraag voor een verblijfsvergunning in. In 65 procent van de gevallen ging het om Oekraïners die in Polen willen werken. Maar er komen ook steeds vaker aanvragen van mensen uit landen verder weg, zoals Bangladesh, Nepal of India. Tegelijkertijd met deze ontwikkelingen voeren Poolse politieke en zakelijke partners gesprekken met de overheid van Oezbekistan om het voor Oezbeken makkelijker te maken in Polen te komen werken.

En zo schuift het probleem van het personeelstekort steeds verder op naar het oosten.
Een Poolse aardbeienteler vat het probleem zo samen: "Polen zijn er steeds meer aan gewend geraakt dat de aardbeien in het seizoen voor lage prijzen in de winkel liggen. Ondanks dat ik het grootste deel van de kostprijs aan mijn werknemer geef, is dit niet voldoende, maar een hogere prijs kan ik ook niet aan mijn werknemers betalen."

Bron: NFO op basis van portalspozywczy.pl en sadyogrody.pl

Publicatiedatum: 23-5-2018

Plaats reactie