Trouwen in Polen: het is net een film

Nieuws uit niet Poolse media
Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Trouwen in Polen: het is net een film

Bericht door Lech » di jun 26, 2018 4:44 am

Trouwen in Polen: het is net een film

‘In Nederland was dit nooit gelukt’
Afbeelding
Jochem en Elvira van Soest (allebei 31) uit Houten trouwden op 24 en 25 juni 2016 in een 14de-eeuws kasteelhotel in het Poolse dorpje Pultusk.

Jochem van Soest: ,,Nederlandse huwelijken vonden we eigenlijk maar saai: één dagje feest met een strikte verdeling tussen dag- en avondgasten die elkaar amper leren kennen. Een paar jaar terug maakte ik een Poolse bruiloft mee waarbij alle gasten twee dagen als één groep feestvierden. Omdat de moeder van mijn vrouw van Poolse afkomst is, was de keuze snel gemaakt.

Op zoek naar een geschikte locatie reden we met een lijstje tips in één week 5000 kilometer kriskras door Polen. Een uur boven Warschau vonden we een prachtig kasteel in het dorpje Pultusk.

Niemand van de tachtig genodigden heeft de uitnodiging geweigerd. Alleen mijn vader klaagde: ‘Is trouwen in het buitenland nou echt nodig?’ Toen ik zei: ‘Pa, ik trouw hoe dan ook in Polen, kijk maar wat je doet’, zwichtte hij. Op het feest had hij het zo naar zijn zin dat hij steunend op mijn moeder naar bed moest worden gebracht.

We hebben de trouwerij volgens Poolse gebruiken laten verlopen. Dus sliepen we de nacht ervoor apart

We hebben de trouwerij volgens Poolse gebruiken laten verlopen. Dus sliepen we de nacht ervoor apart en toen we de kerk uitliepen, kregen we brood, zout, ik een glas wodka, de bruid champagne.

Het feest duurde tot diep in de nacht. Maar mijn vrouw en ik haalden dat niet. Er bleken noten in de bruidstaart te zitten waarvoor zij allergisch is - ze zwol op en gaf vreselijk over. Tijdens de huwelijksnacht heb ik uren over haar gewaakt. De volgende dag was alles weer in orde. Toen hebben we, volgens Poolse traditie, al het eten en drinken opgemaakt. Met z’n allen hebben we de voetbalwedstrijd Polen - Zwitserland gekeken en vervuld van herinneringen en dankbaarheid zitten nagenieten.

Alles bij elkaar kostte het feest 18.000 euro. In Nederland was het nooit gelukt om voor dat bedrag zo’n groot feest te geven. Dit was echt het sprookje dat we wilden.’’

Plaats reactie