Poolse arbeidsmigranten zorgen voor wrevel op Zutphens vakan

Nieuws uit niet Poolse media
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Poolse arbeidsmigranten zorgen voor wrevel op Zutphens vakan

Bericht door bertvaneck » za jul 21, 2018 3:16 pm

Poolse arbeidsmigranten zorgen voor wrevel op Zutphens vakantiepark
Vaste bewoners van Vesting De Bronsbergen zijn de overlast van Poolse arbeidsmigranten op het vakantiepark zat. Partijen gaan om tafel over de botsende situatie.

Merten Simons 21-07-18, 10:12
4
Openbare dronkenschap, intimidatie, keihard muziek aanzetten, fluiten naar vrouwen, gooien met deuren en te hard rijden. De opsomming met irritaties is groot bij vaste bewoners van Vesting De Bronsbergen. Sinds enkele weken botsen meerdere vaste bewoners met Poolse arbeidsmigranten die door uitzendbureau Martho Flexwerk worden gehuisvest op het vakantiepark.

Bang
,,Ik ben helemaal niet bang van huis uit, maar deze situatie is niet prettig. Ik voel me af en toe echt niet veilig'', draait Berna Alkan er niet omheen. Alkan is één van de vele vaste bewoners van het vakantiepark. Ruim driekwart van de 207 vakantiewoningen op het park wordt permanent bewoond, nadat dit sinds 2013 wordt gedoogd. Het overige deel wordt verhuurd via parkbeheerder Eazzis of via huiseigenaren. Eén van die eigenaren verhuurt zijn vakantiewoning aan Martho Flexwerk, tot ongenoegen van de vaste bewoners.

,,Je kan ze niet duidelijk maken welke overlast ze bezorgen. Eén omdat ze geen Nederlands spreken en twee omdat ze niet in gesprek willen. Als je ze wil aanspreken zoeken ze de confrontatie en willen ze vechten'', aldus Alkan over de overlastgevende Polen. Overlast die de laatste weken verergerd. ,,Tot een paar weken terug hebben we nooit overlast gehad. Het is ook helemaal niet erg dat er arbeidsmigranten zitten. Als ze maar geen overlast bezorgen.''

Overlast
Meldingen van de overlast zijn ook bekend bij de Bob Schouten, voorzitter van de vereniging van eigenaren. ,,Er zijn meerdere meldingen bekend'', aldus Schouten. ,,We hebben gelijk contact opgenomen met Parkbeheer.'' Een vergelijkbare actie die de gemeente Zutphen deed nadat er meldingen binnengekomen. De gemeente wil alle partijen bij elkaar brengen.

Tot onbegrip van Martho Flexwerk. ,,Een incident kan voorkomen. Maar dat kan ook bij de beste buren voorkomen. Ik betreur het, maar als je het mij vraagt wordt het nogal overtrokken", laat Dirk Spoor namens Martho weten. ,,Het zijn hardwerkende jongens die zich verder keurig gedragen. Ik ga er vanuit dat we er wel uit gaan komen met alle partijen.''

Twijfels
Rudi van Dis laat namens parkbeheerder Eazzis weten daar zijn twijfels over te hebben. ,,Nadat wij de berichten voor de tweede keer binnenkregen heb ik contact opgenomen met de eigenaar van de woning die de vakantiewoning verhuurt. Ik heb medegedeeld dat de arbeidsmigranten moeten vertrekken. We willen een rustig vakantiewerk. Zover wilde de eigenaar nog niet gaan omdat hij het verhaal van beide kanten wil horen. De partijen gaan in gesprek. Dat wachten we af.''

Plaats reactie