Gestolen peperduur rijwiel was door heler al online verkocht

Nieuws uit niet Poolse media
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Gestolen peperduur rijwiel was door heler al online verkocht

Bericht door bertvaneck » ma sep 24, 2018 10:49 am

Gestolen peperduur rijwiel was door heler al online verkocht

Fiets teruggehaald uit Polen
Door GIJSBERT TERMAAT

Vandaag, 05:30 in BINNENLAND


VALKENBURG - Hij heeft zijn gestolen racefiets terug. De 31-jarige wielerfanaat Leslie Keijzer is dit weekeinde hoogstpersoonlijk naar Polen afgereisd om zijn ontvreemde peperdure tweewieler in ontvangst te nemen.

Leslie (rechts) en vriend Alexander met de fiets voor het politiebureau van Tarnowo Podgórne.
Leslie (rechts) en vriend Alexander met de fiets voor het politiebureau van Tarnowo Podgórne.
,,Ik ben vreselijk blij. En het ritje van 900 kilometer heen en terug was het mij meer dan waard. Ik wilde niet wachten tot de Nederlandse politie in actie zou komen met een rechtshulpverzoek. Heb zelf actie ondernomen en zie wat er gebeurt als je op eigen houtje contact zoekt met de Nederlandse ambassade en politie in Polen. Dan heb je zomaar in één dag je fiets terug”, reageert de opgetogen en opgeluchte wielerfanaat.

,,Ik had een tip gekregen en wist waar de fiets was. Snelheid was dan ook geboden. Ik was gewoon bang dat in de tussentijd mijn fiets, de Leslie’s Specialized, toch weer zou verdwijnen, vandaar mijn eigenzinnige maar achteraf succesvolle optreden”, zegt Keijzer.

Ferrari
,,Mijn stemming is inderdaad vele malen beter dan een paar maanden terug. Ik was toen met een groep wielervrienden aan het fietsen in Limburg. Terwijl wij in een hotel in Valkenburg sliepen, hebben criminelen zes fietsen uit ons busje gestolen, waaronder mijn zeldzame Peter Sagan-editie fiets ter waarde van €12.500. Zeg maar de Ferrari onder de fietsen...”

Keijzer was ten einde raad. ,,Ik belde de Limburgse politie en toen begon het bij mij al te kriebelen. Ze kwamen niet langs voor een inbraak of diefstal en wij moesten maar via internet aangifte doen. Dat terwijl er nog sporen waren zoals een gat in het hek van de parkeerplaats.”

Veel fiducie dat hij ooit zijn fiets terug zou vinden had Keijzer toen al niet meer meer. ,,Maar via internet doe je nog wel wat pogingen om de diefstal extra onder de aandacht te brengen. Ook via De Telegraaf deed ik mijn verhaal en hoopte zo op die ene strohalm...”

Triatleet
Dan, als Keijzer nergens meer op durft te hopen, krijgt hij via Facebook ineens een bericht uit Litouwen van iemand die stelt dat zijn fiets ergens in Polen moet zijn. Deze triatleet had de fiets online gekocht van een handelaar in de Poolse plaats Tarnowo Podgórne.

,,De man had er €5600 voor betaald en was voor hij hem ging ophalen op internet gaan grasduinen of de waarde een beetje klopte toen hij op mijn verhaal stuitte. Ik heb hem vervolgens foto’s gestuurd en ook hij deed dat en het bleek inderdaad mijn gestolen fiets te zijn die hij op de kop had getikt.” De koper annuleerde vervolgens zijn aankoop en kreeg zijn geld terug.

Blij nam Keijzer contact op met de politie in Valkenburg en vroeg hen snel contact te zoeken met de Poolse autoriteiten. ,,Maar in plaats van adequaat in te grijpen kreeg ik te horen dat ze een rechtshulpverzoek wilden overwegen. Maar daarover moest vergaderd en overlegd worden en ik zou nog worden teruggebeld. Nou, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.”

Regeltjes
Keijzer ondernam zelf stappen. Hij zocht contact met de Nederlandse ambassade en politie in Polen. ,,Hoewel ze daar eigenlijk ook via de regeltjes moeten werken, werd wel even poolshoogte genomen op het adres waar de fiets zich zou bevinden. Toen hij niet in de ’winkel’ stond is men ook even bij de eigenaar thuis langs geweest en daar stond hij te glimmen.”

,,Ik kreeg zaterdagmiddag het telefoontje dat ze hem op het politiebureau hadden staan. Ik ben samen met Alexander de Haan de auto ingesprongen en naar Polen gereden. Na wat administratieve rompslomp mocht ik hem gistermorgen meenemen en inmiddels staat hij nu veilig in mijn woonkamer in Ter Aar.”

De Limburgse politie wil niet inhoudelijk op de zaak ingaan. ,,Ik ben blij voor deze meneer, maar het is duidelijk dat wij andere spelregels moeten hanteren. Verder wil ik er niets over kwijt”, aldus een woordvoerder gistermiddag.

Plaats reactie