Poolse vrouwen in Bergen op Zoom weten van wanten

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Poolse vrouwen in Bergen op Zoom weten van wanten

Bericht door Lech » do jan 03, 2019 6:12 am

Poolse vrouwen in Bergen op Zoom weten van wanten: ’Mijn toekomst ligt in Nederland’

VideoBERGEN OP ZOOM - We zitten amper of Sylwia Straczynska (42) maakt al excuses voor haar gebrekkige Nederlands. Totaal overbodig. De Poolse kapster en moeder van drie uit Steenbergen praat vlot en is zichtbaar in haar element. Als jong meisje wilde Sylwia al het kappersvak in. Missie geslaagd. Sinds een paar maanden staat de Poolse haar mannetje in salon Infinity in het stadshart van Bergen op Zoom.
Franka van der Rijt 02-01-19, 09:10 Laatste update: 15:27

Over mannen gesproken. In de tien jaar dat Sylwia in Steenbergen woont, leerde ze Kamier Saleh kennen. Beroep van deze Irakese Koerd? Herenkapper. Toeval bestaat niet. De twee werden verliefd, kregen een zoontje en knippen en krullen inmiddels wat af met z’n tweeën. Saleh runt twee salons in Steenbergen en Bergen op Zoom. Hij doet de mannen, zij vooral de vrouwen. ,,De meeste klanten hier in Bergen op Zoom zijn Pools. Vooral via Facebook weten mensen ons te vinden. Maar ik wil heel graag meer Nederlanders in mijn stoel.”

Sylwia wist wat ze wilde, maar het succes kwam haar niet aanwaaien. Vanaf dag één in Nederland werkte ze zich een slag in de rondte. De Poolse, afkomstig uit de regio rond Krakau, was inpakster bij een tomatenkwekerij in Wouwse Plantage, werkte in een koekjesfabriek op Reinierpolder in Steenbergen en ging aan de slag in de snoepfabriek van Hoogerheide. Ze moest wel, want privé liep het minder lekker. ,,Mijn ex-man werkte al jarenlang in Steenbergen. Ik zat in Polen met twee kinderen, maar was het beu om daar altijd alleen te zijn.” Lang verhaal kort: Sylwia kwam met de kinders naar Nederland, maar de liefde doofde. Man ging terug naar Polen, vrouw bouwde in Steenbergen een nieuw leven op.
Afbeelding
De Poolse Sylwia Straczynska met de kappersschaar in de weer in haar salon in de Bergse binnenstad. © Pix4Profs/Peter van Trijen

Ik snap niet dat er buitenlan­ders zijn die na jaren nog geen Nederlands spreken
Sylwia Straczynsta, Poolse kapster in Bergen op Zoom

Druk, druk, druk

Makkelijk was dat niet. ,,Altijd druk, druk, druk. Het werk, de kinderen. Maar ik wilde perse zo snel mogelijk Nederlands leren. Als ik op het werk even pauze had, zat ik te leren. Heb de inburgeringscursus gedaan. Ik kan me goed redden, al zal iedereen horen dat ik geen Nederlandse ben. Ik snap niet dat er buitenlanders zijn die na jaren nog geen Nederlands spreken. Hoe moet dat als je in de supermarkt staat en wat wil vragen?”

De kapsalon aan de Bergse Zuivelstraat staat bomvol met flesjes en flacons om de haardos in de gewenste kleur te verven. ‘Uw kleuradviseur’, staat boven de voordeur. ,,Het is heerlijk om mensen mooi te maken.” Sylwia mist af en toe wel de uitbundige vieringen zoals die in Polen gemeengoed zijn. ,,Bijvoorbeeld met de jaarwisseling. Veel vrouwen laten dan hun haren opsteken. Je weet wel, van die feestelijke kapsels met veel krullen. Dat is zó leuk om te doen.”
Afbeelding
Poolse kapster Sylwia heeft een kast vol flesjes en flacons tot haar beschikking. ,,Zo fijn om mensen mooi te maken.” © Pix4Profs/Peter van Trijen

Intussen is een stagiaire de salon binnengekomen, ook een Poolse. De 16-jarige Michalina, twee jaar in Nederland, volgt de kappersopleiding aan het Kellebeek College in Roosendaal. De nieuwe kapgeneratie dient zich dus al aan. ,,Maar ik wil op den duur wel terug naar Polen”, meldt Michalina.

Sylwia wil dat niet. ,,Mijn toekomst ligt hier, Nederland is een stabiel land. Alles is goed geregeld. Het onderwijs is perfect. In Polen weet je nooit goed waar je aan toe bent. Ineens kan alles weer veranderen.” Ze merkt wel dat niet iedereen in Nederland even blij is met al die arbeidsmigranten. ,,Dat vind ik best moeilijk. Al snap ik het soms ook wel. Ik vind het ook niet leuk als mensen lawaai of rommel maken.”

Terwijl Straczynsta in de Bergse Zuivelstraat de kappersschaar hanteert, pakt Malgorzata Pacut (36) net buiten de binnenstad een paar Poolse worsten in; één van de vele vleesspecialiteiten in supermarkt Mala Polska. Behalve Polen zijn ook Russen en Litouwers er dol op, lacht Malgorzata.

Zij runt de winkel samen met Aleksandra Kurnyta en Emilia Gulajewska, twee andere Poolse dames. De man van Malgorzata -36-jarige Janusz- sjouwt ook met goederen in de winkel. ,,Janusz helpt vandaag met de vracht. Maar hij is hier niet altijd, hoor. Hij heeft zijn eigen bouwbedrijf.”

Het is een komen en gaan van klanten in Mala Polska. In de tien jaar dat Malgorzata in Nederland is, heeft ze haar nieuwe moerstaal goed onder de knie gekregen. Sinds anderhalf jaar draait ze Mala Polska. Terug naar Polen is voor het echtpaar geen optie meer. ,,De oudste van onze drie dochters zit in groep 8; de andere twee zijn hier geboren. We hebben hier ons leven.”
Afbeelding
Malgorzata Pacut (36) runt samen met twee andere Poolse dames de supermarkt Mala Polska aan de Antwerpsestraat in Bergen op Zoom. © Franka Van Der Rijt

Exacte cijfers zijn er niet, maar bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is wel de indruk dat het aantal Poolse winkels -vooral de supers- nog steeds groeit. Ook grote gevestigde supermarkten hebben een uitgebreid assortiment Poolse producten in de schappen liggen. ,,Jumbo heeft zeker 47 Poolse levensmiddelen in de aanbieding”, aldus een CBL-woordvoerster.

Marktleider in Poolse producten is Lowiczanka Import BV die levert aan groothandels, supermarkten, Poolse winkels en toko’s. De dame aan de telefoon (,,Ik heb het heel erg druk.”) bevestigt de groei. ,,Er gaan ook winkels dicht. Maar er gaan er nog altijd meer open dan er sluiten.” Andere opvallende trend: Poolse winkels die door niet-Polen gerund worden. De Poolse super aan de Grote Kerkstraat in Steenbergen is er een voorbeeld van.

Een verklaring daarvoor kan de zegsvrouw van Lowiczanka niet zo gauw geven. De naam van het bedrijf betekent letterlijk ‘meisje uit Lowicz’, een plaats in Midden-Polen waar oprichtster Emilia Kucharczyk werd geboren. Alweer een vrouw! Emilia kwam in 2003 uit Polen naar Nederland en was vast besloten om een succesvol onderneemster te worden. Die missie is goed geslaagd. Inmiddels hebben de Poolse vrouwen in Bergen op Zoom hun eigen missie ingezet.
Afbeelding

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a4fd8500/

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse vrouwen in Bergen op Zoom weten van wanten

Bericht door Plievo » do jan 03, 2019 9:22 am

Ik snap niet dat er buitenlan­ders zijn die na jaren nog geen Nederlands spreken


Precies, dit is mij ook een raadsel.
Ik heb wel eens in Amsterdam in een restaurant eten besteld, maar het personeelsprak geen Nederlands :o
Ik heb geweigerd om Engels te spreken. :mrgreen:

Plaats reactie