Mensen als de Poolse Izabela, onmisbaar op de werkvloer

Nieuws uit niet Poolse media
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Mensen als de Poolse Izabela, onmisbaar op de werkvloer

Bericht door Lech » vr mei 17, 2019 4:53 am

Mensen als de Poolse Izabela, onmisbaar op de werkvloer
Afbeelding
Izebala Sibon is voor plantmanager Bart Daverveld extra belangrijk, omdat ze Pools en Nederlands spreekt. Ze helpt met het inwerken van nieuwe krachten. En die komen er nogal eens. © Van Assendelft/Jeroen Appels


ArbeidsmigrantenOSS/VEGHEL - Arbeidsmigranten zijn niet meer weg te denken bij bedrijven in de regio. Sommigen werken er jaren, anderen blijven maar een dag of twee. Het verloop is groot, daar moet je als werkgever mee dealen.


In rap tempo legt Izabela Sibon de energiedrankjes die van de band afrollen in een doosje. Zes stuks, doosje dichttapen, volgende doos. Tijd om te praten is er nauwelijks, maar Izabela is na vijftien jaar heel bedreven in het inpakwerk en kan tussendoor wel wat vertellen. Ze maakt haar laatste dagen bij haar werkgever Total Pack, zegt ze, want ze gaat samen met twee dochters terug naar Polen. Ze gaat er voor haar bejaarde ouders zorgen. ,,Mijn zus woont ook in Nederland, er is niemand in Polen die voor hen kan zorgen. Daarom ga ik terug", zegt ze.

Ze kwam zoals veel andere Polen naar Nederland om kort wat bij te verdienen. ,,Maar ik leerde mijn man kennen, dus ik bleef hier.” Ze spreekt Nederlands en Pools is daarom van grote waarde als er nieuwe Poolse arbeidskrachten worden ingezet aan de inpaklijnen. En dat gebeurt nogal eens. Zeker de laatste jaren is er veel verloop op de werkvloer. ,,Dat is niet leuk, je wilt graag een band opbouwen met een collega. Maar is het uurloon ergens anders hoger, dan zijn ze weg. Of ze willen het repeterende werk niet doen. Ik vind: iedereen moet werken, daar moet je niet te veel over nadenken, dat moet je gewoon doen.”
Niet lullen maar poetsen

Het is díe arbeidsethos, waarom directeur Ton Dielissen, woonachtig in Heeswijk-Dinther, graag met Poolse mensen werkt bij Total Pack. ,,Ze kennen een cultuur van niet lullen maar poetsen.” Maar dat is aan het veranderen, merkt hij. Arbeidsmigranten kunnen overal aan de slag, voor een paar centen per uur meer ruilen ze van werkgever. Ze dulden minder van een leidinggevende en zijn minder vaak bereid om ‘s avonds en op zaterdag te werken. ,,Eigenlijk net als veel Nederlanders", zegt Dielissen met een knipoog.

Wel honderd man nodig in drukke tijden

Total Pack is wel afhankelijk van de snelle en tijdelijke inzet van werknemers. Het bedrijf verpakt producten voor meer dan honderd klanten. Die komen uit heel de wereld, maar vooral ook uit de regio: Meierijstad, Uden en Oss. Jumbo, Unox, Udea, FrieslandCampina, Sligro, Royal Canin en Peka Kroef om maar enkele te noemen. Als een fabrikant een verpakkingsfout heeft gemaakt of een actie met producten houdt, dan moet er snel worden omgepakt. Het is te duur voor een fabrikant om de dagelijkse productie stil te leggen en eigen productielijnen aan te passen; het inschakelen van een verpakkingsbedrijf is dan goedkoper. Total Pack heeft 35 mensen in loondienst en vult het werk aan met tijdelijke krachten, tot zo'n 100 man in drukke tijden.

Gratis fruit

,,Wij kunnen niet zonder hen”, zegt plantmanager Bart Daverveld. Daarom doet het bedrijf er veel aan om te zorgen dat de arbeidsmigranten er zich thuis voelen. In de kantine zendt een tv nieuwsberichten uit, in het Nederlands, maar óók in het Pools en Engels. ,,We willen met iedereen kunnen communiceren. Soms moet dat met handen en voeten, en mensen als Izabela helpen ons”, zegt Dielissen.

Er wordt gratis fruit uitgedeeld. ,,Dat vinden veel arbeidsmigranten te duur om zelf te kopen. We willen dat mensen graag bij ons komen werken. Want steeds opnieuw mensen inwerken vraagt heel wat van je organisatie. Daarom werken we ook met een systeem van ervaringsuren, wie een bepaalde periode aaneengesloten voor ons werkt, ziet zijn salaris groeien.” Daverveld heeft er inmiddels een neus voor: wie zijn blijvers en wie zijn baanhoppers. ,,Als ze langer dan twee weken hier zijn, dan zijn het potentiële blijvers", zegt hij.

Strak plannen

Het is een kwestie van strak plannen. ,,Als je een paar dagen geen werk hebt voor uitzendkrachten, dan gaan ze elders aan het werk. We proberen daarom met behulp van drie uitzendbureau's een flinke flexibele schil op te bouwen. En als het kan plannen we vooruit. We zijn nu al mensen aan het werven voor week 41 tot 50, dan moeten er kerstpakketten worden gemaakt onder meer Sligro. Dan hebben we heel veel handen nodig.” Izabela is er dan niet meer bij. Zij kreeg vorige week haar afscheidsetentje.

https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/mense ... ~af4157cf/

Plaats reactie