Wanneer je niet weet wanneer je weer thuis bent

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Wanneer je niet weet wanneer je weer thuis bent

Bericht door Lech » wo jun 12, 2019 4:52 am

Wanneer je niet weet wanneer je weer thuis bent, haal je vanzelf dat thuis naar je toe
Column De Poolse keuken is er een van de stevige soort. Soepen waar je lepel rechtop in blijft staan, stoofpot met zuurkool en worst als lunch en als dessert een opgerolde pannenkoek met chocoladepasta.
Simon Rood 11-06-19, 10:00 Bron: ED

Niet gek, die stevigheid, als je bedenkt dat het in Polen voor het grootste deel van het jaar gewoon koud is.

Koud was het allesbehalve, deze zaterdagmiddag in het Helmondse wijkhuis. Buiten was het bijna dertig graden, binnen zette een enthousiaste Poolse dame mij een bord vol lekkernijen van thuis voor. Het smaakte uitstekend, al had ik snel meer dan genoeg gegeten.
Afbeelding
Ik was hier voor mijn werk, om een verhaal te schrijven over een Poolse feestdag in Helmond. De organiserende dame en ik praatten over de betekenis van eigen cultuur. Wanneer je duizenden kilometers van je wieg belandt omdat daar wél werk te vinden is, voelt een eigen feestje een beetje als thuis, vertelde ze. Ik knikte.

Wanneer ik in de zomer drie weken in Italië ben geweest, eet ik na al die heerlijke panini caprese ook weer met smaak weer een boterham met pindakaas. En dan heb ik het over een vakantie. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om in den vreemde te belanden om een andere redenen dan plezier. Wanneer je niet weet wanneer je weer thuis bent, haal je vanzelf dat thuis naar je toe.

Ik kan me niet voorstel­len hoe het is om in den vreemde te belanden om een andere redenen dan plezier

Terwijl in het wijkhuis hordes kinderen dansten op Poolse liedjes, vroeg ik me af of zij dit net zo graag deden, als hun omgeving niet voortdurend zou benadrukken dat ze Pools zijn. Hoe vaak zouden ze de volgende vragen al dan niet verpakt in een grapje hebben gehoord: hoeveel bier heb je op? Hoe schrijf ik je naam? Ik weet niet wat jullie in Polen doen, maar hier doen wij gewoon…

De feestdag in Helmond was deels bedoeld om te laten zien dat Polen géén slechte naam verdienen, vertelde de Poolse dame me. Want veel landgenoten misdroegen zich, met dat gezuip. Maar, zij deed dat toch niet? Waarom dan je best doen om de misdragingen van anderen goed te maken?

De Poolse dame zuchtte. Ik snapte het wel. Ze trok het op haar eer. Ik zag eveneens, dat ik een vraag stelde die benadrukte dat ze niet van hier was. Ik vroeg wat er deze middag nog ging gebeuren. Ze veerde op en vroeg me mee te gaan, zodat ik zelf kon zien.
https://www.ed.nl/mening/wanneer-je-nie ... ~adad1317/

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wanneer je niet weet wanneer je weer thuis bent

Bericht door Plievo » wo jun 12, 2019 5:56 am

Niet gek, die stevigheid, als je bedenkt dat het in Polen voor het grootste deel van het jaar gewoon koud is.

Hij is duidelijk nog niet in Polen geweest, in de zomer rijkt de temperatuur regelmatig boven de 30°C.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Wanneer je niet weet wanneer je weer thuis bent

Bericht door ron » vr jun 14, 2019 6:50 am

Plievo, m'n wintermuts houd ik tot half mei in m'n jaszak. In het voorjaar is het 's ochtends meestal aangenaam, maar in de middag steekt vaak een dunne koude noorderwind op :twisted: Van vroeger uit was het vanaf 10 oktober verplicht om na het werk uit de trekkers water af te tappen om te voorkomen dat motoren kapot konden vriezen (antivries of koelvloeistof was vrijwel onbekend). Deed een trekkerchauffeur dit niet, dan was hij voor eigen portemonnee verantwoordelijk. En ja, zo de oude verhalen te geloven waren er nachten dat de vrieskou behoorlijk kon overvallen.


Lech schreef:Hoe schrijf ik je naam?


Uit ervaring weet ik dat dit probleem niet alleen polen in Nederland hebben, maar ook nederlanders in Polen 5qw

Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Wanneer je niet weet wanneer je weer thuis bent

Bericht door Lech » ma jun 17, 2019 5:15 am

trekkers water af te tappen om te voorkomen dat motoren kapot konden vriezen (antivries of koelvloeistof was vrijwel onbekend)


Nooit geweten dat die vroeger zo ging, weer wat geleerd :)

Plaats reactie