Poolse parochie neemt Mariakerk in Breda

Nieuws uit niet Poolse media
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Poolse parochie neemt Mariakerk in Breda

Bericht door Lech » ma feb 03, 2020 5:41 am

Poolse parochie neemt Mariakerk in Breda over: ‘Polen die na de oorlog bleven, vonden hier hun gebedshuis’

VIDEOBREDA - Het gebeurt zelden of nooit dat een kerk overgaat van de ene parochie naar de andere, maar zondag was het een feit. De Bredase Mariakerk in Overakker is vanaf nu de ‘thuisbasis’ voor de Poolse Parochie van de Heilige Maximiliaan Kolbe.

De overdracht werd bezegeld in een eucharistieviering met Poolse en Nederlandse voorgangers, met de Bredase bisschop Jan Liesen als hoofdcelebrant. Voorafgaand aan de mis was er een processie van de Laurentiuskerk in het Ginneken naar de Mariakerk in Overakker. Veel van de gelovigen droegen een kaars, want 2 februari is ook ‘Maria Lichtmis’.

Op de Poolse televisie

Het is intussen een ongewoon gezicht in een Nederlandse kerk: de grote Mariakerk puilde tijdens de dienst met zo’n vierhonderd aanwezigen helemaal uit, er moesten zelfs bezoekers staan. Een Pools televisiestation zond de mis live uit in het moederland. De St. Maximiliaan Kolbeparochie is een bloeiende gemeenschap. Gemiddeld 300 parochianen bezoeken de wekelijkse viering op zondag, die tot nu toe in de St. Laurentiuskerk werd gehouden. De Polen huren hun nieuwe kerk van het bisdom Breda, die hem daarvoor aankocht van de parochie van de Heilige Familie. Die kan nog wel beperkt van de kerk gebruik maken.
Afbeelding
Na afloop van de dienst zei Liesen erg blij met de overdracht te zijn: ,,Ik vond het een heel bijzondere viering. In Breda staan veel kerkgebouwen, die zijn niet allemaal meer nodig. De Kolbeparochie heeft nu ongeveer 18.000 ingeschreven leden, ik ben blij dat deze kerk voor hun wordt.”

Passende beloning

Liesen vindt het ook een ‘passende beloning’ voor wat de Polen 75 jaar geleden voor Breda gedaan hebben: ,,Niet alleen hebben ze de stad bevrijd, ze hebben er ook voor gezorgd dat Breda nu nog zo’n mooie uitstraling heeft. Generaal Maczek besloot de stad niet te bombarderen of beschieten; in plaats daarvan werd ze huis na huis veroverd. Op het Pools ereveld, hier vlakbij, liggen de graven van de tientallen jonge mannen die daarvoor hun leven gaven. En om de cirkel mooi rond te maken: de Polen die na de oorlog hier bleven, vonden in deze zelfde Mariakerk hun eerste gebedshuis.”

Liesen constateert ook dat de Polen een andere beleving van religie hebben dan Nederlanders. Ze staan bekend als een religieus volk. ,,Dat is wat wij aan de buitenkant zien”, meent de bisschop, ,,maar religie is bij hen heel anders ingebed in de cultuur. Je kon merken dat net bij de Latijnse gezangen in de dienst maar heel weinig Polen meezongen. Daar voelen ze zich dan toch ongemakkelijk bij. Ze hebben andere tradities, andere manieren van vernieuwing ook. Of ik jaloers ben op het feit dat hun kerken voller zitten dan de onze? Ach, van jaloezie word je niet beter. Ik hoop dat de mensen hier kijken naar wat wij van hen kunnen opsteken. Mijn eerste sentiment bij de overdracht vandaag is dat van dankbaarheid. Deze kerk is een gewijd gebouw, hij blijft op deze manier in gebruik op de manier waarvoor hij gebouwd is. En de Poolse gemeenschap heeft met deze kerk alle ruimte voor activiteiten als scouting. Dat is ook een pluspunt.”


https://www.bndestem.nl/breda/poolse-pa ... ~ab49e766/

Plaats reactie