Miriam (88) overleefde de Holocaust en haalt haar diploma!

Nieuws uit niet Poolse media
Lech
Berichten: 4955
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Miriam (88) overleefde de Holocaust en haalt haar diploma!

Bericht door Lech » vr aug 28, 2020 5:03 am

Miriam (88) overleefde de Holocaust en haalt haar diploma!
Afbeelding
In Nederland is het heel normaal om naar school te gaan. Toch zijn er mensen die nooit naar de middelbare school zijn geweest. Een voorbeeld hiervan is Miriam Schreiber uit Polen. Ze overleefde de oorlog, trouwde op haar vijftiende en verhuisde naar de Verenigde Staten. Haar grote droom was om een diploma te halen…

Het verhaal van Miriam Schreiber
Ze werd geboren in 1932 in Polen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verstopte ze zich samen met haar familie in dorpjes en bossen. Ze was toen zeven jaar oud. Miriam vertelt: “We waren de hele tijd op de vlucht en wisten niet waar we heen moesten. We hadden het altijd koud en waren altijd hongerig. Het was chaos.”

Na een paar maanden werden Miriam en haar familie op transport gezet naar Syberië om te werken in een kamp. Daar zou ze bijna zes jaar lang doorbrengen.De omstandigheden in het kamp waren vreselijk. Miriam zag haar familieleden bevriezen en tenslotte sterven. “Het is moeilijk om het lijden te beschrijven. Het was erger dan je je kunt voorstellen”, zegt Miriam.

“We waren de hele tijd op de vlucht en wisten niet waar we heen moesten. We hadden het altijd koud en waren altijd hongerig. Het was chaos.”

In maart 1946 werd ze bevrijd. Miriam was toen veertien jaar. Ze kwam samen met haar overgebleven familie in een kamp in Duitsland terecht. Het was een kamp voor overlevenden die na de oorlog helemaal niets meer hadden. Daar in het kamp werd ze steeds weer geconfronteerd met discriminatie en antisemitsime.

In Duitsland ontmoette ze haar man, Saul Schreiber. Ook hij had de Holocaust overleefd. Ze trouwden toen Miriam vijftien was en een jaar later kregen ze hun eerste kind. “We moesten ons leven weer opbouwen”, vertelt Miriam, “Het krijgen van een kind gaf ons hoop op een betere toekomst.” Het stel verhuisde naar New York.

“Een opleiding volgen was nooit een optie. We probeerden genoeg geld te verdienen om onze twee zoons naar school te kunnen sturen. We wilden hen de kansen geven die wij nooit hadden gehad”, zegt Miriam.

Miriams grote droom
Als kind keek ze er enorm naar uit om naar school te gaan. Maar haar droom viel in duigen toen de oorlog begon. Haar hele verdere leven heeft ze hier spijt van gehad. Door de jaren heen leerde Miriam zes talen: Pools, Jiddisch, Engels, Duits, Hebreeuws en Zweeds. “Ondanks dat ik nooit naar school ben gegaan, heb ik mezelf opgeleid”, zegt Miriam, “Ik lees nog steeds dag en nacht boeken.”

“Een opleiding volgen was nooit een optie. We probeerden genoeg geld te verdienen om onze twee zoons naar school te kunnen sturen.”

De droom van Miriam leek onhaalbaar, tot ze in contact kwam met Erica Kapiloff, een maatschappelijk werkster bij Jewish Family Services in Hartford. Erica vertelt: “Vanaf de eerste keer dat ik Miriam ontmoette, vertelde ze me hoe teleurgesteld ze was dat ze nooit de kans heeft gehad om een opleiding te volgen.” Ze nam contact op met een Joodse middelbare school in Hartford en toen begon het balletje te rollen.

Miriam zou eindelijk, op haar 88e, haar diploma halen.

Een speciale uitreiking voor Miriam
De ceremonie was gepland en Miriam zou haar diploma krijgen tijdens de uitreiking. Maar toen gooide het coronavirus roet in het eten en werd de ceremonie afgelast…
Afbeelding
Toch wilden de school en Jewish Family Services graag iets speciaals voor Miriam organiseren. Op 16 augustus ontving ze dan toch haar diploma tijdens een speciaal voor haar opgezette ceremonie. Verschillende mensen spraken haar toe en ook Miriam zelf sprak. “Dit diploma laat zien dat mijn leven, leren en ervaringen het allemaal waard zijn geweest”, zei ze.

“Toen ik eindelijk het diploma haalde, kuste ik het. Ik kan gewoon niet geloven dat het van mij is!”



Het was een ontroerende bijeenkomst. Haar zoons en familie waren ontzettend trots. “Ik weet niet zeker of ze beseft hoe belangrijk dit moment is”, zei haar zoon, “Ik ben zo trots op haar!”

Miriam is een inspiratie voor velen. Het krijgen van een diploma heeft ze dubbel en dwars verdiend. “Toen ik eindelijk het diploma haalde, kuste ik het”, zei ze, “Ik kan gewoon niet geloven dat het van mij is!”



https://isreality.nl/nieuws/miriam-88-o ... r-diploma/

Plaats reactie