Pakketsorteerder stuurt PostNL liefdesbrief: ‘Hoop aandacht te krijgen voor mijn probleem’

Nieuws uit niet Poolse media
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Pakketsorteerder stuurt PostNL liefdesbrief: ‘Hoop aandacht te krijgen voor mijn probleem’

Bericht door Lech » ma feb 15, 2021 6:07 am

Pakketsorteerder stuurt PostNL liefdesbrief: ‘Hoop aandacht te krijgen voor mijn probleem’
Anna Dolanska komt uit Polen en werkt al negen jaar op uitzendbasis als pakketsorteerder voor PostNL. Inmiddels heeft ze een vaste aanstelling via het uitzendbureau weten te bemachtigen, maar ze wil niets liever dan écht aangenomen worden. Via een liefdesbrief hoopt ze nu de aandacht van PostNL te krijgen.

Sanne Wolters 12-02-21, 16:35 Laatste update: 14:08
Al negen jaar lang werkt Anna Dolanska (37) de nachten voor PostNL. Voor de pakketsorteerder uit Polen is het slapen overdag inmiddels normaal geworden. Ze is blij dat ze überhaupt werk heeft.

Afbeelding
Jacqueline besloot op haar 52ste militair te worden: ‘Papa zou van oor tot oor hebben geglimlacht’
Via een Poolse vestiging van Tempo-Team wist ze aan de baan bij PostNL te komen en kon ze in Nederland aan de slag. ,,Ik startte met een halfjaarcontract. Daarna moest ik weg omdat ik anders te duur zou worden. Na een paar maanden kon ik weer terugkomen.”

Cirkel
Inmiddels zijn we negen jaar verder en werkt Dolanska nog steeds via Tempo-Team bij PostNL. ,,Ik doe al die jaren al hetzelfde werk op dezelfde plek in Utrecht. Gelukkig heb ik inmiddels een vaste aanstelling gekregen via het uitzendbureau. Maar veel van mijn collega’s zitten nog wel in die cirkel van zes maanden aan het werk, daarna voor een paar maanden weg om vervolgens weer terug te komen.”

Dolanska en haar collega’s zijn de constructie inmiddels zat. Zeker sinds PostNL andere uitzendkrachten wel in dienst kon nemen. In november kwamen vakbonden FNV, CNV en BVPP namelijk met het bedrijf overeen dat tweehonderd uitzendkrachten een contract zouden krijgen. Daar zitten Dolanska en haar collega’s helaas niet bij.

Veel van mijn collega’s zitten in die cirkel van zes maanden aan het werk, daarna voor een paar maanden weg om vervolgens weer terug te komen

Anna Dolanska
Mariska Exalto, FNV-bestuurder Post & Pakketten, weet wel waarom dat is. ,,PostNL zegt dat het werk dat Anna doet tijdelijk is, maar ze werkt er al negen jaar. Wij vinden dat ze ook deze mensen een vaste aanstelling bij PostNL moeten geven. Ze hebben zich immers nu wel bewezen. Uitzendwerk zou vooral ingezet moeten worden voor piek en ziek, niet voor structureel werk."

Voor Dolanska is de situatie in ieder geval moeilijk te begrijpen. ,,Waarom kunnen ze ons niets bieden? Wij werken hier al negen jaar. Nieuwe mensen moet je trainen, veel uitleggen. Wij kennen het werk en zijn hier al, maar we zijn niet eens gevraagd.”

Bonus
PostNL kondigde in november ook nog een loonsverhoging en een eenmalige bonus van 250 euro aan voor het werken tijdens de coronapandemie. Dat lopen Dolanska en haar collega’s ook mis. ,,Voor uitzendkrachten geldt gelijke beloning, maar ze hebben geen recht op bonussen”, zegt Exalto. ,,PostNL heeft nu gezegd alsnog een gebaar te willen maken. Daarover zijn ze in gesprek met de uitzendbureaus. Maar ik ben benieuwd wat voor bonus dat zal zijn.”

Liefdesbrief
Ondertussen proberen de uitzendkrachten ook zelf de aandacht te trekken van PostNL. Er mag weleens structureel wat veranderd worden, zegt Dolanska. Met een liefdesbrief op Valentijnsdag hoopt ze in ieder geval de aandacht te krijgen van PostNL. ,,Het is tijd dat we met elkaar gaan praten over dit probleem. Er moet iets veranderen. Het gaat niet alleen om mijn situatie, maar om die van vele anderen. Daarnaast hopen we ook gewoon op een bedankje voor onze trouwe dienst.”

Reactie PostNL, woordvoerder Ivar Noordenbos:

Liefde in tijden van corona is springlevend, zo bleek onlangs uit een onderzoek van PostNL. Dat wordt bevestigd door de liefdesbrief van Anna. Het is mooi om te horen dat ze het zo fijn vindt om voor ons te werken. Voor het werk dat Anna en haar collega’s doen, heeft PostNL gekozen om een uitzendbureau in te schakelen. Ze krijgt voor dat werk hetzelfde loon als collega’s in dienst bij PostNL. De waardering voor de inzet van onze uitzendkrachten in de drukke coronatijden is groot. Daarom komt er ook voor hen een extraatje aan. Samen met de uitzendbureaus wordt bepaald hoe, wanneer en voor wie. We nodigen Anna verder uit om te kijken op onze website of een van de honderden vacatures die we hebben bij PostNL, haar liefdeswens kan beantwoorden.

https://www.ad.nl/werk/pakketsorteerder ... ~a996de91/

Plaats reactie