Poolse appel-kaneelobsessie bereikt een nieuw hoogtepunt

Nieuws uit niet Poolse media
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Poolse appel-kaneelobsessie bereikt een nieuw hoogtepunt

Bericht door Lech » ma dec 05, 2011 9:38 pm

Poolse appel-kaneelobsessie bereikt een nieuw hoogtepunt
maandag 05 december 2011, 18u06



Heerlijk ontwaken met een frisse bries die bezwangerd werd door de geur van versgebakken appel-kaneelcroissants, bij de bushalte een vrouw ontwaren die een parfum uitwasemt van appel-kaneel, in de universiteitscafetaria een Poolse would-be cola spotten die -inderdaad- een subtiele appel-kaneelsmaak zou moeten bevatten, in de toiletten ... Nu ja. Tijd om de appel-kaneelobsessie van de Polen eens onder de loep te nemen, want, laat ons eerlijk zijn, het drijft toch wel lichtelijk de verkeerde kant op wanneer we ons zelfs al bij machte weten om condooms te kopen met appel-kaneelsmaak.

Laat me hierover vooreerst heel duidelijk zijn: ik kan mezelf ontegensprekelijk ook een fan van de geur/smaak/kleur/vorm-combinatie noemen van dit verslavende goedje, en zou maar wat graag in de pantoffels van de culinair creatieve oma gestaan hebben die met het juiste gevoel voor marketing haar brouwsel deze plaats op de Poolse markt heeft gegeven. Er is geen geur die bij mijn weten zo concreet Kerstmis kan behartigen, en hoe afstompend het ook wordt om geen dag eromheen te kunnen, het is kort gezegd een streling voor je zintuigen. Wat moet er zoal allemaal in het pientere hoofdje van dit dametje omgegaan zijn toen ze ten eerste male -wellicht onbedoeld- het kruidvaatje kaneel in haar appelmoesketeltje liet vallen, wellicht eerst krijste en tierde, en na haar woede-uitbarsting het goedje naar buiten nam om het op de mesthoop te werpen. En welk een euforie moet haar kleine seniele hartje omvat hebben toen ze bij het uitwassen van haar keteltje toch nog nét een likje van het goedje met haar verkruimelde tongetje wist op te vissen, om vervolgens in een dusdanige aha-erlebnis te vallen die haar haast tot een beroerte dreef. Dit mens was niet minder dan een genie, wat zeg ik, een potentiële Nobelprijswinnares in de chemie. Wat jammer dan ook dat noch Wikipedia, noch enige andere encyclopedie ons wat meer over haar zieleroerselen en levenswandel weten te vertellen. Haar ziel is opgeslorpt door de maalstroom van de geschiedenis, maar blijft voor eeuwig voelbaar onder de vorm van de talrijke appel-kaneel producten die ons dagdagelijks overspoelen. Althans, wat de Poolse bevolking betreft toch. Misschien komt er intussen reeds slijt op mijn Belgische geheugen -of begin ik naderhand steeds selectiever en selectiever te worden in de selectiviteit van mijn selectiviteitsgeheugen- maar hoezeer ik het ook zou willen, nooit zal ik België kunnen associëren met een dergelijke appel-kaneelconsumptie. Best vreemd wel, gezien de rijke fruittraditie die we kennen in bepaalde streken in Limburg en Vlaams-Brabant, en nog veel vreemder zelfs als we de toegenomen interesse van het Vlaamsche Volk voor diens keuken en tafel erbij halen, grotendeels dankzij de talloze, en vooral overbodige culinaire tv-programma's die onze huiskamers binnenzoeven zodra de afwas in real time al voltooid verleden tijd is. Je zou net verwachten dat al die Komen Eten!-heisa de mensen zou aandrijven tot geëxperimenteer en gegoochel in het bijna-kleinste-kamertje, maar neen hoor, niets daarvan. Veel gemakkelijker is het immers om 'culinaire hoogstandjes' te pikken bij allochtonen onder het mum van 'wij-doen-lekker-multi-culti-maar-als-het-erop-aankomt-zouden-we-jullie-toch-liever-buiten-ons-land-zien-verdwijn-verdwijn!', en wat zijn we dan trots als we kunnen uitpakken met een tajine waar zelfs Nigella Lawson haar petje voor af zou doen als het aankomt op de onvindbaarheid en snobistische karakter van de ingrediënten. 'Globalisering op je bord' en andere nonsens indoctrineren ons te leven als geperverteerde vreters die zich het liefst van al zo weinig mogelijk vragen stellen bij het ecologische en culturele prijskaartje van transport/werksomstandigheden/... die -helaas- inbegrepen zijn in ons smakelijke rijstschoteltje met 43 kruidvariëteiten. Neen, dan opteer ik toch liever voor de eerlijkheid die schuilt in oma's appel-kaneelverhaal. En geniet ik met volle teugen van de bacteriële verspreiding van deze geur in alle uithoeken van Polen.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 111205_001

Plaats reactie