Werken in Krakau: 'Als Polen je eenmaal kennen, staat hun deur altijd open'

Nieuws uit niet Poolse media
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Werken in Krakau: 'Als Polen je eenmaal kennen, staat hun deur altijd open'

Bericht door Lech » wo jan 04, 2023 6:23 am

Werken in Krakau: 'Als Polen je eenmaal kennen, staat hun deur altijd open'
Afbeelding
In deze serie spreken we Nederlanders die in het buitenland wonen en werken. Ze delen hun ervaringen met het land en de cultuur. Deel 5: Nikki van Winkel en haar vriend Brian startten hun eigen tourbedrijf in Krakau met fietstours die dit jaar door Tripadvisor werd uitgeroepen tot de beste van de wereld.

Nikki van Winkel (24) studeerde interieur design, maar dat was uiteindelijk toch niet een vak waar ze haar ziel en zaligheid in kwijt kon. Wat het dan wel precies ging worden wist ze nog niet, toen ze met haar moeder een weekendje naar Praag ging.

Spontaan gesolliciteerd
Daar deden ze een fietstour, die Van Winkel zo leuk vond dat ze besloot om spontaan bij het Nederlandse tourbedrijf te solliciteren. Ze werd aangenomen, verhuisde naar Praag, werd verliefd op haar collega Brian en in het voorjaar van 2020 vertrokken de twee naar Polen om in Krakau hun eigen vestiging van het tourbedrijf te starten.

Dat is in een notendop hoe Mijn Krakau Tours van de grond kwam. Fietstours zijn de kern van hun bedrijf en Nederlanders hun belangrijkste klanten, want tachtig procent van die tours wordt in het Nederlands gegeven. Maar ze bieden ook wandeltours en een museumtour aan.
Afbeelding

Het leven in Krakau bevalt het stel uitstekend. "Hoe meer ik over deze stad leer, hoe meer ik er verliefd op word", vertelt Van Winkel.

En leren deden ze een hoop. "We zijn voor we open gingen twee jaar bezig geweest met het bestuderen van de Poolse geschiedenis en dan specifiek die van Krakau." Alles wat er te lezen viel, hebben ze gelezen en dat doen ze nu nog steeds.

Smeuïge anekdotes
Vervolgens is het een selectie maken. "Ik houd enorm van geschiedenis, maar een tour moet geen opsomming zijn van namen en jaartallen", vindt Van Winkel.

Leuke, smeuïge anekdotes vertellen ze tijdens hun tours. Maar ook aangrijpende verhalen, want de Tweede Wereldoorlog heeft veel sporen achtergelaten.

Best van de wereld
Dat klanten tevreden zijn over die mix aan verhalen blijkt wel uit 'Travelers Choice Award' die ze dit jaar van beoordelingssite Tripadvisor kregen. De fietstour is de best beoordeelde fietstour van de wereld. En dat is niet niks. "Daar zijn we wel heel trots op ja."
Afbeelding

Krakau telt zo'n 775.000 inwoners, maar heeft volgens Van Winkel 'de sfeer van een dorp'. "Dat komt omdat de Polen heel sociaal en zorgzaam zijn. Iedereen wordt hier opgetrommeld om elkaar te helpen."

Kat uit de boom
Dat is wel een groot verschil met Nederland, vindt ze. "Nederlanders maken makkelijk een praatje, terwijl Polen in het begin een beetje de kat uit de boom kijken. Maar als je ze dan eenmaal kennen staat de deur altijd open."

Zo zaten Van Winkel en haar vriend in een koffiebarretje te brainstormen hoe ze in de fietsenstalling een helling konden maken om de fietsen makkelijk erin en eruit te halen. "Toen riep die barman: 'Oh dat kan mijn vader wel'. En dat is toen ook gebeurd."

Sociaal en behulpzaam
Dat ziet Van Winkel in Nederland toch minder snel gebeuren. "Nederlanders zijn heel goed in zichzelf presenteren en even gezellig doen, maar het is prima als het daarbij blijft. Het hoeft niet te dichtbij te komen en persoonlijk te worden. En dat is hier precies andersom."
Afbeelding

Van kastje naar de muur
Ze moesten regelmatig geduld hebben. "Voor elk formulier dat we moesten inleveren, kwamen we in een lange rij te staan." En vaak bleek er dan toch iets niet goed aan het papierwerk. "We zijn veel van het kastje naar de muur gestuurd."

Maar hulp was nabij. "De oudere Poolse dame van wie we ons kantoor huren is een keer met ons meegegaan om ons energiecontract af te sluiten en van oudere dames wint geen enkele ambtenaar het hier."
Afbeelding
Naast het leren van de Poolse cultuur hebben Van Winkel en haar vriend hebben ook een stukje Nederlandse cultuur mee naar Krakau genomen, namelijk een gourmetstel. "Onze Poolse vrienden vonden het leuk. Gezelliger dan barbecueën, zeiden ze."

Al hadden de Polen wel direct het grote nadeel van gourmetten door. "Ja, ze merkten wel op dat het hele huis stonk."

Wodka in alle mogelijke smaken
Op zulke avonden mag een glaasje wodka niet ontbreken. "Het is echt niet zo dat Polen dagelijks een fles achterovergooien, maar wodka hoort wel bij het leven hier." En dan niet die sterke, geurloze drank die wij kennen, maar wodka in alle mogelijke smaken.

"Van citroenwodka tot hazelnootwodka. Bij elke Pool staat wel een huisgemaakte wodka in de kast", vertelt Van Winkel. En ze is al dusdanig ingeburgerd dat ze een lievelingssmaak heeft. "De appelkaneel!"
Afbeelding

Tips van Nikki
* Het eten van een Zapiekanka in de voormalig Joodse wijk Kazimierz. Dat is een soort Pools pizzabroodje. Er is een pleintje - Plac Nowy - met verschillende tentjes waar je dat kunt halen. En daar zie je mensen ook op straat de broodjes eten.
* Het prachtige museum Czartoryski Museum bezoeken. Iedereen gaat naar het Nationaal Museum, maar ik vind deze mooier. Hier hangt 'De dame met de hermelijn', een meesterwerk van Da Vinci.
* Wodka proeven bij Starka. Een typisch Pools restaurantje, maar je kunt er ook alleen een drankje doen. Ze maken de wodka zelf. Mijn favieriet is de appelkaneelwodka.
* Dineren in de prachtige tuin van La Campana. Een tip voor in de zomer. Dit vind ik de mooiste tuin van de stad.
* De wijk Podgórze ontdekken. Dit is het voormalige Joodse ghetto, een gebied dat nu in opkomst is. Er verschijnen steeds meer leuke barretjes en restaurants. Ik denk dat dit over een paar jaar dé wijk van Krakau is.


https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... van-winkel

Plaats reactie