Daar kommen die Polen!

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Daar kommen die Polen!

Bericht door bertvaneck » zo jan 08, 2012 1:43 pm

Daar kommen die Polen!


Ik heb altijd van Nederland gehouden vanwege zijn enorme mix van culturen. Vooral de eetcultuur van de gemiddelde “Hollander” is er flink op vooruit gegaan. Van de nationale prakken- en stamppotcultuur, zijn we overgeschakeld naar uit eten bij de Chinees, Griek, Turk, Surinaamse Toko’s en dergelijke. Wat nog ontbreekt op het lijstje zijn de Poolse restaurants.
Er zijn er wel een handvol, maar die worden enkel door de Polen zelf bezocht. Misschien is het probleem dat we de gerechten niet kunnen uitspreken zonder een knoop in onze tong te krijgen

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Daar kommen die Polen!

Bericht door bertvaneck » di jan 10, 2012 7:16 pm

heb altijd van Nederland gehouden vanwege zijn enorme mix van culturen. Vooral de eetcultuur van de gemiddelde “Hollander” is er flink op vooruit gegaan. Van de nationale prakken- en stamppotcultuur, zijn we overgeschakeld naar uit eten bij de Chinees, Griek, Turk, Surinaamse Toko’s en dergelijke. Wat nog ontbreekt op het lijstje zijn de Poolse restaurants.

Er zijn er wel een handvol, maar die worden enkel door de Polen zelf bezocht. Misschien is het probleem dat we de gerechten niet kunnen uitspreken zonder een knoop in onze tong te krijgen.

Probeer maar eens ‘Barszcz’(bietensoep) te bestellen, of mijn persoonlijke favoriet ‘Maczanka po krakowsku z ogórkiem kiszonym’(geen idee wat er in zit, maar wel lekker).Het enige Poolse woord dat ik eigenlijk ken is ‘Kourwa’(hoer) omdat ik het honderd maal per dag op de straat hoor roepen. Polen gebruiken dit scheldwoord te pas en onpas en nog liefst tussen heel vroeg in de ochtend als iedereen probeert nog wat te slapen.

Laatst las ik dat de drankcultuur in Polen er sterk op vooruit is gegaan. Het lijkt me nauwelijks vooruitgang dat ze nu ook Heineken bij hun Wodka drinken en er een legale Nederlandse joint bij roken. Laatst kwam mijn Poolse collega op een maandagmorgen binnen onder de schaafwonden. Hij had een Pools feestje gehad, en kon zich alleen herinneren dat hij spiernaakt wakker werd en onder de schaafwonden zat. Comazuipen is bij de Polen dus nog steeds de nationale sport.

Krijg nou niet de indruk dat ik anti-pool ben hoor. Helemaal niet, want ik heb zelf een paar Poolse vrienden EN ik schrijf Pool met een hoofdletter. Ik had alleen in het begin wat moeite met hun namen. Mijn collega heet b.v. Michal, en dat spreek je uit als Mi-houw, wat klinkt als een Chinees gerecht. Het zijn ook harde werkers die respect voor hun collega’s en leidinggevenden tonen. Jammer is dan weer dat ik steeds naar Engels moet overschakelen omdat Nederlands blijkbaar een heel moeilijke taal voor hun is.

Vaak hokken ze ook met vijf mensen of meer op een kamertje. Ik heb daar persoonlijk geen problemen mee, maar ik raad ze toch aan geen bonen of spruiten op het menu te zetten. Op straat herken je ze meestal van ver aan hun kaalgeschoren hoofd en een kratje Heineken in de ene hand en een Aldi-tas in de andere.

Kortom , wil je weten of er veel Polen in je buurt wonen? Roep dan keihard ‘kourwa’op straat. Je krijgt gegarandeerd een wedergroet van elke Pool in de buurt.

Plaats reactie