Politie gaat voor Pools

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

Politie gaat voor Pools

Bericht door admin » vr jan 13, 2012 6:35 am

Politie gaat voor Pools

12-1-2012 door: Redactie

Het politiekorps in Horst beschikt binnenkort over twee Nederlandse agenten die Pools spreken. De agenten volgen hiervoor een cursus aan de Universiteit van Maastricht. De maatregel is genomen om de communicatie met de Poolse gemeenschap in Horst aan de Maas te verbeteren.Krystyna Gorszka van het Service Punt voor Poolse mensen is blij. Zij juicht het besluit van de politie in Horst om twee agenten een cursus Pools te volgen toe. “Veel Poolse mensen in Horst aan de Maas spreken niet of nauwelijks Engels, laat staan Nederlands. Dat levert in allerlei situaties problemen op. De politie neemt regelmatig contact met mij op, als er communicatieproblemen zijn met Polen. Ik ben natuurlijk graag bereid te helpen, maar het kost de politie en mij extra tijd en energie. Straks wordt dat een stuk minder.”

De Poolse arbeidsmigranten in Horst aan de Maas zijn grofweg over drie categorieën te verdelen. Een klein deel van hen verblijft hier gedurende het oogstseizoen, zo´n zes tot acht weken. Vervolgens is er een groep die minimaal een jaar blijft. Van de laatste groep Polen besluit een minderheid om zich permanent in Nederland te vestigen. “Je kunt je voorstellen dat de Polen die korte tijd blijven, niet de moeite willen nemen om Nederlands te leren. Zij werken meestal in de agrarische sector en als zij de werkgever verstaan en omgekeerd dan is dat voor hen voldoende. Als Polen besluiten langer te blijven, druk ik hen op het hart om Nederlands te leren. Overigens krijgen veel Polen bij de grotere bedrijven in de regio al Nederlandse les.”

Krystyna verwacht niet dat de Polen die nu naar Horst aan de Maas komen geen stimulans meer hebben om Nederlands te leren. “Bij een aantal winkels en bijvoorbeeld het postkantoor zijn de laatste tijd mensen in dienst genomen die Pools en Nederlands spreken. Ik ben ervan overtuigd dat de Polen die zich hier definitief vestigen zich uiteindelijk toch de Nederlandse taal eigen maken.”

Uiteindelijk moet de beslissing van de politie in Horst tot een besparing van tijd, kosten en energie leiden.
http://www.hallohorstaandemaas.nl/Polit ... voor-Pools

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Politie gaat voor Pools

Bericht door Kees1221 » za jan 14, 2012 11:49 am

Is dit nu nodig? De politie die Pools leert?
Nog even en dan wordt van de politie verwacht dat ze minimaal 5 buitenlandse talen kent voordat ze ook maar aangenomen worden.

Waarom zorgen die Polen er niet voor dat ze verstaanbaar zijn in het land dat ze bezoeken met b.v. engels of duits?

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Politie gaat voor Pools

Bericht door Houtstoker » zo jan 15, 2012 7:21 am

Polen die in NL werken wonen vaak op een camping, waarbij soms voor 100en mensen een apart gedeelte is gemaakt. Hierdoor zijn ze voor als na hun werk omgeven door landgenoten, wat de prikkel en noodzaak een andere taal als Pools te spreken onderdrukt.

Hier in de regio worden de Polen soms met een afgedankte openbaar vervoer bus van de camping naar de winkels (Lidl, Jumbo oid) gebracht. Deze bus bediend verschillende campings (op verschillende dagen) waardoor Polen zonder vervoer ook makkelijk inkopen kunnen doen. Bij de camping in Maasbree is donderdagavond de vaste tijd voor een invasie van Polen in de plaatselijke Lidl.

Net in de omgeving van Horst aan de maas (politie regio Limburg Noord waar ook Peel en Maas onder valt (Maasbree dus)) wonen op deze manier heel veel Polen Ik kan de wens om een tolk in het korps te hebben dus wel begrijpen.

Lech
Berichten: 4957
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Politie gaat voor Pools

Bericht door Lech » di jan 24, 2012 10:50 am

Poolse les voor vrijwilligers Re-sell

Afbeelding
Poolse les bij Olga de Meij. dinsdag 24 januari 2012, 00:42
Medewerkers van de 's-Gravenzandse kringloopwinkel Re-Sell hebben maandagavond een stoomcursus in de Poolse taal gekregen. Het oogmerk is de Poolse klanten beter in hun eigen taal te woord te kunnen staan. De eenmalige les werd gevolgd bij Volksuniversiteit Westland in 's-Gravenzande.

De cursus was het resultaat van een zogeheten match tussen Re-Sell en de Volksuniversiteit tijdens de eerste Beursvloer Westland, die in oktober jl. door Vitis Vrijwillige Inzet was georganiseerd.


http://www.wos.nl/nieuws/item/20120124- ... s-re-sell/

Plaats reactie