Goud voor Zbigniew Brodka

Alle berichten m.b.t. de Olympische Spelen mogen hier gepost worden
Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Goud voor Zbigniew Brodka

Bericht door Plievo » za feb 15, 2014 6:21 pm

Soczi 2014. Szczęśliwy Bródka wróci ze złotem do ciasnej kawalerki, a zapłakany Verweij ze srebrem do luksusowego apartamentu


Koen Verweij heeft op de olympische 1500 meter de zilveren medaille veroverd, maar hij verloor goud. Even gaf het scorebord in de Adler Arena een 1 voor zijn naam aan, maar dat werd snel gecorrigeerd en zo ging de titel toch naar de Pool Zbigniew Brodka. Verweij greep op slechts drieduizendste van een seconde naast eeuwige roem. 'Zuur zilver' was zijn deel, zo verraadde zijn gezichtsuitdrukking. Het brons ging naar Denny Morrison uit Canada.


Mark Tuitert valt net buiten de prijzen en wordt onttroond als olympisch kampioen van de 1500 meter. Foto: ANP
Stefan Groothuis komt dit keer niet op het podium terecht. Foto: ANP


Het koningsnummer kreeg net als de 500 meter bij de mannen een bizar slot. In de laatste race zette Verweij zijn schaats in 1.45,009 over de finish. Brodka bracht drie ritten eerder echter een tijd van 1.45,006 op de klokken, zo zou vrij snel naar de finish blijken. Het 1-tje verdween bij Verweij en kwam tevoorschijn bij Brodka. Omgerekend kwam de TVM'er vier centimeter tekort.

Verweij werd vier jaar geleden door TVM nog aan de kant gezet. Het toen 19-jarige talent was niet goed genoeg. Het spreekwoord 'bij de pakken neerzitten' kent hij niet. Verweij vervolgde zijn 'eigen weg' in het schaatsen en kreeg dit seizoen plotseling weer een herkansing bij TVM. Een kans die de geboren Alkmaarder met beide handen aangreep. Goud was bijna zijn deel, zo zal hij vannacht vast en zeker nogmaals beseffen. Zilver is de kleur.

Regerend kampioen Mark Tuitert (33) werd in Sotsji dus onttroond. Eigenlijk plaatste hij zich via een sterk OKT in december enigszins verrassend voor de Spelen. Het werd op zaterdag 15 februari een surprise zonder passend vervolg. Tuitert klokte in de Adler Arena 1.45,42 en viel daarmee net buiten het podium (5e) en baalde daar zichtbaar van.

Stefan Groothuis hoopte in de Adler Arena op zijn tweede plak. Op de 1000 meter was de 32-jarige Empenaar nog oppermachtig, maar de 500 meter van vandaag was hem dit keer veel te machtig. Met een tijd van 1.46,08 deelde hij niet mee in de prijzen (12e).

Ook Jan Blokhuijsen (24) speelde geen rol van betekenis. De vervanger van Sven Kramer, die de schaatsmijl niet in zijn programma vond passen, zag zichzelf niet terug bij de beste schaatsers. Zijn tijd was 1.46,50 en daarmee eindigde hij net als Groothuis buiten de top-10 (13e).

Afbeelding

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Goud voor Zbigniew Brodka

Bericht door Plievo » za feb 15, 2014 6:52 pm

Bródka: 'Het is ongelooflijk'
Van onze Telesportreactie

Zbigniew Bródka versloeg Koen Verweij met drieduizendste van een seconde en pakte de olympische titel op de 1500 meter.

"Het is ongelooflijk. Het doel was om Shani Davis (zijn rechtstreekse opponent, red.) te verslaan", vertelde de 29-jarige Pool.

"Ik was heel nerveus tijdens de race van Verweij. Ik had niet gelijk door dat ik had gewonnen. Eerst was het gelijk. Even later besefte ik dat ik drieduizendste sneller was", liet Bródka aan de NOS weten.

Plaats reactie