2016 Rio

Alle berichten m.b.t. de Olympische Spelen mogen hier gepost worden
Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

2016 Rio

Bericht door Plievo » za aug 06, 2016 7:48 pm

Eerste medaille binnen door Majka Brons





Wielergoud Van Avermaet

1 uur geleden

De Belgische wielrenner Greg van Avermaet is olympisch kampioen op de weg geworden. De Nederlandse coureurs speelden geen rol van betekenis. "Ik ben er heel vaak net niet bij geweest", aldus een glunderende Van Avermaet in een eerste reactie.

De Deen Jakob Fuglsang werd tweede. Rafal Majki legde beslag op de derde plek in een wedstrijd die werd ontsierd door talrijke valpartijen.

De Italiaanse favoriet Vincenzo Nibali kwam in de laatste afdaling in leidende positie ten val. De Nederlanders speelden geen rol in de strijd om de medailles. Bauke Mollema, Steven Kruijswijk en Wout Poels kwamen er, mede door pech, niet aan te pas. Poels moest na een valpartij afstappen. Mollema kwam als zeventiende binnen op 3.31. Kruijswijk finishte op twaalf minuten. Tom Dumoulin, niet geheel fit, stapte als verwacht al snel uit.

Aanvankelijk leken drie koplopers de medailles te gaan verdelen, Nibali, Majka en de Colombiaan Sergio Henao. In de loodzware koers over bijna 240 kilometer kwamen Nibali en Henao echter ten val. Majka leek vervolgens op het goud af te stevenen, maar werd op de valreep achterhaald door Van Avermaat en Fuglsang. De Pool bemoeide zich vervolgens niet meer met de sprint en nam genoegen met de derde positie.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: 2016 Rio

Bericht door Lech » zo aug 07, 2016 5:11 am

Ik heb de finale gezien.
In een kopgroep met Majka viel iedereen behalve Majka. Hij leek ongehinderd alleen de finish te kunnen bereiken maar helaas duurde de wedstrijd 1.5 km te lang voor hem.

Knappe prestatie.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: 2016 Rio

Bericht door Lech » di aug 09, 2016 5:03 am

Poolse gewichtheffer positief op doping op Olympische Spelen
heywoodu 09-08-2016 03:01 print

De Poolse gewichtheffer Tomasz Zielinski is op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro betrapt op het gebruik van het verboden middel nandrolon. Dat melden Poolse media maandag. De dopingtest zou in Rio zijn uitgevoerd en dus lijkt dit het eerste echte dopinggeval van de Spelen van 2016.

Zielinski zorgde eerder in het jaar al voor flinke rellen in het Poolse team. Hij en een teamgenoot wilden per se niet onder het nationale team trainen, maar bij hun eigen club - de reden daarvoor laat zich nu wellicht raden. Veel Poolse fans hadden graag gezien dat Zielinski, dit jaar Europees kampioen, daarom uit het nationale team gegooid zou worden, maar dat gebeurde niet.

Zielinski had later deze week samen met zijn broer Adrian in actie moeten komen in de klasse tot 94 kilogram. Adrian heeft overigens nooit voor problemen gezorgd en wilde ook gewoon met het nationale team trainen.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: 2016 Rio

Bericht door Lech » vr aug 12, 2016 5:03 am

Sterk eindschot bezorgt Poolse dames olympische titel in dubbel-twee

Afbeelding
Het Poolse duo mocht na een flinke eindsprint het goud vieren.


do 11/08/2016 - 16:52
In de dubbel-twee bij de dames heeft Polen aan het langste eind getrokken. Magdalena Fularczyk-Kozlowska en Natalia Madaj persten in de slotfase nog een flinke eindsprint uit hun lijf en snoepten de Britse dames zo het goud af.

De Britse dames Katherine Grainger en Victoria Thornley leken in de dubbel-twee lange tijd op weg naar de overwinning. Grainger mocht vier jaar geleden al eens olympisch goud vieren, toen met Anna Watkins in de boot. Een tweede olympische titel op rij hing in de lucht, maar uiteindelijk staken de Poolse dames daar een stokje voor.

Magdalena Fularczyk-Kozlowska en Natalia Madaj begonnen met de finish in zicht aan hun eindsprint. Het werd een nek-aan-nekrace waarin de Poolse dames uiteindelijk aan het langste eind trokken. Na 7'40"10 mocht ze hun zegegebaar maken, daarmee waren ze 95 honderdsten sneller dan het Britse duo. Voor Katherine Grainger is deze zilveren medaille overigens al de vijfde plak over evenveel olympische deelnames.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: 2016 Rio

Bericht door Plievo » za aug 13, 2016 7:01 pm

Zilver met discuswerpen

Christoph Harting heeft voor een verrassing gezorgd bij het discuswerpen. Met zijn vijfde en laatste worp in de finale gooide de Duitser de discus naar een persoonlijk record van 68,37 meter. Daarmee versloeg hij de Poolse wereldkampioen Piotr Malachowski die de hele tijd aan de leiding stond met 67,55. Het brons was eveneens voor Duitsland. Met 67,05 werd Daniel Jasinski derde.



Christoph Harting is het jongere broertje van voormalig wereldkampioen en titelverdediger Robert Harting die zich vrijdag niet wist te plaatsen voor de eindstrijd.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: 2016 Rio

Bericht door Lech » di aug 16, 2016 5:31 am

Afbeelding


Goud en wereldrecord voor Poolse kogelslingeraarster

Anita Wlodarczyk heeft vandaag haar olympische titel bij het kogelslingeren kracht bijgezet met een verbetering van het wereldrecord. De 31-jarige Poolse atlete liet bij haar beste poging een afstand van 82,29 meter opmeten. Dat was aanzienlijk verder dan de 81,08 die ze vorig jaar voor eigen publiek in de boeken zette.
Redactie 15-08-16, 17:23 Laatste update: 17:24 Bron: ANP


Wlodarczyk was in Rio zoals verwacht een klasse apart. De Chinese Zhang Wenxiu (76,75) en de Britse Sophie Hitchon (74,54) bleven ver achter maar haalden wel het erepodium.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: 2016 Rio

Bericht door Lech » di aug 16, 2016 8:48 am

Poolse draagt al zeven jaar handschoen overledene

Anita Wlodarczyk pakte maandag goud in het kogelslingeren met een nieuw wereldrecord. De handschoen die Wlodarczyk al ruim zeven jaar draagt bij elke worp, is die van een overleden voorbeeld.

Redactie 16-08-16, 08:58
Laatste update: 09:00
0
1

De bewuste handschoen behoorde toe aan Kamila Skolimowska, het grote voorbeeld voor Wlodarczyk. Skolimowska veroverde in 2000 tijdens de Spelen in Sydney goud in het kogelslingeren. Sindsdien was Skolimowska een idool voor elke Poolse atleet. Tot er zich in februari 2009 een drama afspeelde op een trainingskamp in Portugal. Skolimowska werd onwel in het krachthonk, stapte zelf nog in de ziekenwagen, werd opnieuw onwel en zou nooit meer ontwaken. Ze stierf op 26-jarige leeftijd aan een longembolie.

,,Na de dood van Kamila kwam haar vader naar mij toe'', zegt Wlodarczyk. ,,Hij wilde dat ik voortaan haar werphandschoenen zou dragen. Ik stemde in, Kamila's handschoenen zijn nu al zeven jaar bij elke wedstrijd een vast attribuut. En dat zal in de toekomst zo blijven. Kamila was voor mij meer dan een ploegmaat, het was ook een vriendin. Daarom ben ik zeer gelukkig om zestien jaar na Kamila goud te hebben veroverd. We hadden een bijzondere relatie.''

Die bijzondere relatie met Skolimowska kwam ook tot uiting na afloop van de Olympische Spelen in Londen, waar Wlodarczyk zilver won in het kogelslingeren. Toen Wlodarczyk naar huis terugkeerde, stond de vader van Skolimowska haar op de luchthaven op te wachten met 77 rozen, één voor elke meter die ze geworpen had.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: 2016 Rio

Bericht door Lech » zo aug 21, 2016 5:33 pm

Poolse discuswerper doet zilveren medaille weg om hartverwarmende reden
Afbeelding

Hij heeft een ruwe bolster, maar duidelijk ook een klein hartje. Piotr Malachowski (33) heeft zijn olympisch zilver in het discuswerpen te koop aangeboden. Op die manier hoopt de Poolse atleet voldoende geld in te zamelen om de kankerbehandeling van de driejarige Olek te betalen. De Poolse peuter heeft een oogtumor - een retinoblastoom - en kan alleen maar geholpen worden in de Verenigde Staten. Kostprijs van de behandeling: meer dan 100.000 euro.
Afbeelding

Malachowski had het goud vorige week voor het grijpen - de 67m55 van de 33-jarige Pool bleek lange tijd onbereikbaar. Tót de Duitser Christophe Harting bij zijn laatste poging een 68m37 uit zijn mouwen schudde. Geen goud dus voor Malachowski, wel voor de tweede keer in zijn carrière olympisch zilver.

Meteen na het discuswerpen kreeg Malachowski vervolgens een brief van een radeloze Poolse moeder, met de vraag of de atleet haar driejarige zoontje zou kunnen helpen. Olek heeft namelijk een retinoblastoom in het oog - een zeldzame vorm van kanker in het netvlies van het oog die meestal voorkomt bij kinderen onder de vijf jaar - en kan enkel behandeld worden in New York.

Malachowski aarzelde geen seconde om zijn zilveren plak ten gelde te maken. "Het lot heeft mij de kans gegeven om de waarde van mijn medaille te verhogen", reageerde hij op zijn Facebookpagina. "Ik zal het ingezamelde bedrag dan ook doorstorten aan Olek en zijn familie. In Rio de Janeiro streed ik voor goud, nu vraag ik de mensen om te vechten voor de gezondheid van dit kereltje." Het hoogste bod in deze veiling ligt tot dusver op zo'n 16.000 euro.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: 2016 Rio

Bericht door Plievo » ma aug 22, 2016 5:15 pm

Polen op de 33e plaat met 1 medailles waarvan 2 gouden

https://www.google.nl/#tbs=qdr:d&q=rang ... ull%2C0%5D

Plaats reactie