VN onderzoeken Zwarte Piet

Al wat niet met Polen te maken heeft mag hier geplaatst worden
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door bertvaneck » za okt 19, 2013 9:12 am

VN onderzoeken Zwarte Piet




AMSTERDAM -
De Verenigde Naties zijn bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Vier VN-rapporteurs over culturele minderheden en racisme hebben Nederland om opheldering gevraagd over de viering van het sinterklaasfeest nadat ze klachten hadden ontvangen over het stereotiepe karakter van Zwarte Piet.


Dat blijkt uit brieven die NRC Handelsblad zaterdag heeft gepubliceerd. De VN-rapporteurs waarschuwden dat Nederland betrokken minderhedenorganisaties moet raadplegen als de regering Sinterklaas op de UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed zou willen plaatsen.

Deze zomer antwoordde de Nederlandse VN-ambassadeur Roderick van Schreven dat van plannen om Sinterklaas op een UNESCO-lijst te plaatsen geen sprake is. Hij schrijft ook dat de Nederlandse regering Sinterklaas ziet als een kinderfeest waarbij het in de eerste plaats gaan om het uitdelen van cadeaus. De regering is zich ervan bewust dat de meningen over de rol van Zwarte Piet uiteen lopen.

De laatste jaren is het aantal klachten over Zwarte Piet bij het anti-discriminatiekantoor in Amsterdam sterk gestegen. Volgens de ambassadeur kan dat samenhangen met het publieke debat over rol van het hulpje van Sinterklaas.

Premier Mark Rutte zei vrijdag dat Zwarte Piet nu eenmaal zwart is. De discussie is een zaak van de samenleving, niet van de regering.

heeft deze club niks beter te doen

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Przyrodnik » za okt 19, 2013 6:12 pm

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Wilhelmus Johannes » za okt 19, 2013 7:29 pm

'Zwarte Piet is nooit een slaaf geweest '
OPINIE - Arnold-Jan Scheer − 15/10/13, 06:00

© anp.
opinie Zwarte Piet bestaat niet sinds 1850. Jongemannen met zwart gemaakte gezichten kwamen al in de Oudheid voor. Dat schrijft Arnold-Jan Scheer.

Robert Vuijsje schrijft dat Zwarte Piet moeiteloos kan worden vervangen door een rode, gele, blauwe, groene of zwarte (!) Piet. Omdat Kleurenpiet net zo veel lettergrepen heeft.

Het valt me op dat iedereen ervan uitgaat dat Zwarte Piet een 19de-eeuwse uitvinding is. Van Andree van Es: 'Tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet' en prof. Stipriaan Luïscius: '150 jaar is nog niet eens zo lang geleden' tot Van Helsloot van het Meertens Instituut: 'Hij is in essentie een racistisch fenomeen'. Ik denk het niet.

Heidense elementen
Maar die oorringen, dat kroeshaar en die rode lippen dan? Ik antwoord: wat doet een negerslaaf met een roe? En waarom ontvoert deze kinderen in een zak, door de schoorsteen? Het klopt gewoon niet. Dat zijn heidense elementen, ouder dan de Bisschop van Myra.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.

Integendeel. Sinds meer dan dertig jaar bezoek ik Sinterklaas- en nieuwjaarsriten op afgelegen plekken in Europa. Daarnaast verdiep ik me in wat geschiedschrijvers uit de Oudheid (Herodotus, Tacitus) zeggen over in essentie sjamanistische gebruiken en hun betekenis (waaronder het zwart maken van het gezicht en de rest van het lichaam). Ik bezocht, filmde en fotografeerde rond 5 december en jaarwisselingen tientallen Sinterklaas- en winter­zonnewende-riten op ooit zeer geïsoleerde plekken, die alle in een oorspronkelijke vorm de tijd hebben doorstaan. En waar maar weinigen van weten.

Dat is andere speculaas. Tijdens deze Sinterklaasriten, die in modern Europa plaatsvinden, worden kinderen letterlijk doodsbang gemaakt (in onze ogen getraumatiseerd), vrouwen geslagen (waarmee ze geen emotionele problemen hebben) en breken er bloedige gevechten uit onder volwassen mannen (ambulances staan klaar). Overal onder aanvoering van Sint Nicolaas.

Archetype
Ik ontdekte op die afgelegen plekken ook dat die roe veel ouder is dan uit het stereotiep van Zwarte Piet dat wij sinds 1850 kennen van het uiterst populaire prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht, van de Amsterdamse onderwijzer en humorist Jan Schenkman. De slavernij moest door Nederland nog worden afgeschaft.

Zwarte Piet is een archetype, net als Sinterklaas zelf, een hybride wezen, het resultaat van wat ze in de godsdienstwetenschap noemen: syncretisme. Hij speelt een rol, zoals iemand die de nar speelt of in travestie gaat tijdens carnaval. Daarmee worden ook geen vrouwen beledigd. Hij is de ongrijpbare knecht van Sinterklaas, de vrolijke tegenhanger, Tijl Uilenspiegel, Jack Sparrow, Pan, Arlequino (die ook een zwartgemaakt gezicht heeft), de sjamaan, de duivel zoals Rome hem afschilderde, de genezer. Hij is altijd sluwer dan de clerus, de magistraten, de intellectuelen en de mensen op posities, die hem tot slaaf proberen te maken, of met hem proberen te sollen.

Vorig jaar om deze tijd mocht ik een lezing geven op een avond voor Caribische letteren. Op Curaçao hebben de nakomelingen van Afrikaanse slaven geen enkele moeite met Zwarte Piet. Ze verven zich nog zwarter dan ze zijn, inclusief kroespruiken, oorringen, roodgeverfde lippen en pagepakjes, tijdens een uitbundige vrolijke Sinterklaasintocht.

Zwartmaken van het gezicht
En in Cornwall, waar ze hun gezichten ook zwart verven, krijgen ze hetzelfde verwijt over racisme, maar daar hebben nooit slavenschepen aangelegd. Ook daar weten ze dat het gebruik heel oud is.

Het zwartmaken van het gezicht tijdens de jaarwisseling gebeurt van Engeland tot Macedonië, ontdekte ik, tot op heden. En nog verder naar het oosten. In Perzië wordt de komst van het nieuwe jaar, van de tijd van Zara-thustra tot nu, gevierd met zich dwaas gedragende zwartgemaakte jongemannen die dansen in een felgekleurde hansop, een week lang. Wanneer deze zwartgemaakte mannen verdwijnen, verschijnt een grijsaard met een lange baard die geschenken brengt, waaronder kiemen en noten. Deze traditie wordt door de islam bestreden, maar op het platteland gevierd. Ook Iraniërs in Nederland doen dat.

Kleurenpieten in Nederland, belachelijk. Deze discussie is verworden tot een oud-Hollandse geloofsstrijd waarbij de rekkelijken en preciezen, correcten en incorrecten elkaar in de haren vliegen.

De geschiedenis begint niet in 1850. Als je alleen het laatste stukje ervan meeneemt, slaat deze hele discussie nergens op. Zwarte Piet is geen slaaf, integendeel. Hij laat zich niet temmen. Hij duikt steeds weer op. Hij is ongrijpbaar. Hij is van het volk.

Arnold-Jan Scheer is journalist, televisiemaker en auteur van Wild Geraas.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Plievo » zo okt 20, 2013 6:12 am

Mooi stukje 16qq

Wat een zinloze discussie, en dat de vn er zich mee inlaat pffffffffffff.

Gewoon sinterklaas, het kinderfeest, laten vieren.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door bertvaneck » zo okt 20, 2013 6:24 am

Morgen Johan ik zag de reactie op de telegraaf meer dan 2000 stuks er bleef niks over van dat voorstel de geen die er tegen zijn doen maar niet mee of gaan terug waar van zei van dan komen 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma okt 21, 2013 9:04 am

GOTSPE

Eerst wilde ik op deze plek een Sinterklaasgedicht voor Verene Shepherd schrijven, mede ondertekend door Zwarte Piet uiteraard, met in de laatste regels een omschrijving van het cadeau dat ik voor haar in gedachten had.

„En voor jou namens dit racistische land / Een pondje polderlands boerenverstand.” Zoiets. Verene Shepherd is een van de vier VN-hotemetoten die de Nederlandse regering in een brief op poten tekst en uitleg vragen over klachten die bij de VN zijn binnengekomen – je kunt van Quinsy Gario zeggen wat je wilt, maar hij weet wel de weg – over het feit dat die racisme bevorderende Zwarte Piet hier nog altijd deel kan blijven uitmaken van een kinderfeest.

Ik had zelfs al enkele coupletjes klaar.

„Heb jij, Verene, wel eens gehoord / Van dat ene Bijbelse spreekwoord / Waarmee velen van de illusie worden beroofd / Dat zij géén boter hebben op hun hoofd?”

Vergis je niet, ik acht je hoog / Maar ook jij ziet slechts de splinter in ons oog / Terwijl je de balk in het jouwe / Steeds weigert te aanschouwen.”

Maar ja, veel gedoe hè, zo’n gedicht. Bovendien bewijs ik er vooral mee, dat er geen Leo Vroman of Adriaan Roland Holst in mij huist, waar nog bij komt dat er wellicht niet luid en duidelijk genoeg mee kan worden gezegd dat die VN-brief inderdaad de gotspe van het jaar is.

Als Verene Shepherd, hoofd van een werkgroep die opkomt voor de belangen van mensen met een Afrikaanse achtergrond, een brief namens de Verenigde Naties schrijft, dan schrijft zij die namens 193 landen, waartoe behoren: Afghanistan, China, Cuba, Irak, Iran, Jemen, Libië, Noord-Korea, Pakistan, Saudi-Arabië, Somalië en Syrië.

Er worden negenjarige meisjes uitgehuwelijkt op deze planeet. Er worden homo’s opgehangen, verkrachte vrouwen gestenigd, onschuldigen opgesloten omdat zij een andere politieke of religieuze mening dan hun overheersers zijn toegedaan. Er worden christelijke kerken in de brand gestoken, kinderen ritueel besneden, dieren ritueel geslacht. Bij de burgeroorlog in Syrië, waar gifgas wordt gebruikt en burgers zonder proces worden onthoofd, kijkt de VN machteloos toe. En in de VN-Veiligheidsraad mocht onlangs het barbaarse Saudi-Arabië aanschuiven, hetgeen het land overigens weigerde, omdat het de raad niet in staat acht conflicten op te lossen.

Dat mag allemaal gebeuren.

Maar Zwarte Piet, een kindervriend nota bene?

Schande, schande, schande! Discriminatie! Op Twitter stuurde ik gisteren een foto rond die vorig jaar was gemaakt tijdens de intocht van Sinterklaas op Curaçao, waar Quinsy Gario trouwens het levenslicht zag. De volgepakte publieke tribune stond erop afgebeeld. Er zaten donkere mensen en blanke mensen door elkaar, samen met hun donkere en blanke kinderen. Ze hadden plezier met z’n allen. Ze vierden samen feest terwijl de Sint en zijn Zwarte Pieten voorbijtrokken. Rassenonderscheid speelde geen rol en ik vertel er graag bij dat veel Curaçaose kinderen de wens koesteren om ooit zelf die leuke, vrolijke Zwarte Piet te spelen, let wel: geschminkt.

Ik denk dat ik die foto ook naar Verene Shepherd stuur.

https://telegraaf-i.telegraaf.nl/telegr ... 10/21/003/

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Wilhelmus Johannes » di okt 22, 2013 7:11 am

Andere kleur
Bert Dijkstra

Eerst dat rapport-op-poten van de Raad van Europa, toen de brandbrief van dat VN-clubje en nu weer de noodkreet van ombudsman Brenninkmeijer… We kunnen er niet langer omheen: in Nederlandse buurten als de Schilderswijk struikel je over de racisten. Terecht, dat alarm. ’t Loopt de spuigaten uit, vooral in zo’n Haagse allochtonenbuurt.

Blanke mannen molesteren, omdat ze van elkaar houden… Blonde vrouwen uitschelden voor tyfushoer, omdat ze geen hoofddoekje dragen… Als dat geen discriminatie is. ’Inhakken op iemand met een andere kleur’, constateert de ombudsman.

Ho! Stop! Brenninkmeijer, Europa en ’t VN-clubje bedoelen de aútochtone Nederlanders als ze ’t over racisten hebben. Blanke Schilderswijkagenten, klappen uitdelend aan jongens met 'n andere kleur. Als die knapen naar school fietsen? Nee, wanneer ze als straattuig een buurt terroriseren… Homo’s molesteren en blonde vrouwen uitschelden voor tyfushoer. Daar hard tegen optreden? Hoe dúrven die agenten! Vuile rassenhaters.
reageren: bdijkstra@telegraaf.nl

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door bertvaneck » di okt 22, 2013 7:27 am

Ben dat met je eens Hans nou weet ik dat er een onderzoekt is geweest in de schilderswijk waar niet uit bleek dat er overheersing was door allochtonen waar ook autotonen- en Politie aan het woord kwamen

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Wilhelmus Johannes » di okt 22, 2013 7:36 am

De Schilderswijk veranderde van een volksbuurt in een multiculturele wijk, in 2008 was ruim 90% van de geregistreerde bewoners van allochtone afkomst.

Meer dan 90% van de geregistreerde bewoners is van niet-Westerse afkomst — met name Turks, Surinaams en Marokkaans.

Groep % (2008) aantal (2012) % (2012) aantal (2012)
Turks 26,2 8.600 27,09 8.942
Marokkaans 22,5 7.380 22,70 7.494
Surinaams 20,4 6.690 18,24 6.020
Autochtonen 9,4 3.083 8,77 2.895
Antilliaans 3,7 1.213 3,10 1.024
overige niet-westerse allochtonen 14 4.592 13,68 4.516
overige westerse allochtonen 3,8 1.246 6,41 2.115

Aandeel autochtonen van de Schilderwijkse bevolking:

2012 2895 8,8%

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildersw ... en_Haag%29

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door bertvaneck » di okt 22, 2013 9:05 am

Wat wil je nu hier mee zeggen Hans we hadden het over Sinterklaas niet over hoe een wijk is samen gesteld ik ben er wel eens geweest vroeger toen woonde er ook het tuig van richel en dat waren Hollanders ik had als kind een paar vriendjes die stonden op de camping in Katwijk aan Zee en deze de ouders gingen toe ook verhuizen voor het tuig dat wijk stond bekend om zijn rellen met oud en nieuw ik krijg de in druk dat jou geheugen erg beperk is Hans 5qw 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Wilhelmus Johannes » di okt 22, 2013 10:44 am

di 22 okt 2013, 12:04 | 0 reacties

VN beschermt 'Perzische Zwarte Piet'
AMSTERDAM -

Terwijl de VN onderzoek doen naar de Nederlandse Zwarte Piet omdat die racistisch zou zijn, beschermt de landenorganisatie een Arabisch feest waarbij zwartgeschminkte figuren een grote rol spelen.


Afbeelding

Rond 20 maart vieren verschillende Arabische landen Noroez. Hiermee worden het nieuwe jaar (volgens de Perzische kalender) en het voorjaar ingeluid. Mensen gaan bij elkaar op bezoek en geven elkaar cadeautjes.

In Iran speelt de figuur Hajji Firuz een grote rol tijdens de festiviteiten. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt om kinderen en hun ouders te vermaken.

Volgens een theorie zou de traditie afkomstig zijn uit het zoroastrisme, een Perzische religie. De zwarte figuren zouden vuurbewakers moeten voorstellen wier huid zwartgeblakerd is omdat ze aan het eind van het jaar bij mensen langsgingen en hen aanspoorden om hun oude spullen te verbranden. Door de rook werd hun huid zwart.

Een andere theorie is dat Hajji Firuz stamt uit ouder tijden waarin zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de plaatselijke bevolking.
Erfgoed

In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.

"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.

Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2199 ... et___.html

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door bertvaneck » di okt 22, 2013 10:53 am

Hans ik hebt het gelezen vandaag in de krant 6qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Przyrodnik » di okt 22, 2013 11:23 am

Altijd hetzelfde liedje.

[Polenforum aan]

Eerst gaat het over en of ander populair onderwerp.

Vervolgens komt Waldorf in (moraal-) ridderpak en gaat het over seggregatie van mensen op basis van ras.

[Polenforum uit]

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Wilhelmus Johannes » di okt 22, 2013 11:35 am

en gaat het over seggregatie van mensen op basis van ras.


Je leest te selectief Frank,die "rassen" doen dat zelf. 5qw 5qw Laat ze dan lekker teruggaan naar waar ze vandaan komen,probleem opgelost toch.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Wilhelmus Johannes » di okt 22, 2013 11:38 am

di 22 okt 2013, 12:19 | 211 reacties

VN wil einde Sinterklaasfeest
AMSTERDAM -

Nederland moet helemaal stoppen met het Sinterklaasfeest. Dat zegt professor Verene Shepherd, hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet. De werkgroep bezoekt binnenkort Nederland om zelf het Sinterklaasfeest mee te maken. Maar wat Shepherd betreft is het ook meteen de laatste keer dat het feest gevierd wordt.

Zwarte Piet-heisa alleen in Amsterdam

Verene Shepherd Foto: University of the West Indies
Afbeelding
Hoewel het onderzoek van de VN nog in volle gang is, heeft de van oorsprong Jamaicaanse Sheperd haar conclusie al klaar, zo blijkt uit een interview met EenVandaag. ,,De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", zo stelt ze onomwonden. De VN-onderzoekster vindt dat Nederlanders maar genoegen moeten nemen met de kerstman. ,,Wat is er mis met 1 Santa Claus, waarom twee Santa Clauses?”

Wat haar betreft moet premier Rutte persoonlijk ingrijpen. ,,De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt.”

Eerder liet Rutte nog weten dat het geen taak van de overheid is om het Zwarte Piet-debat te beslechten. Volgens de premier staat het iedereen vrij om een witte piet op te voeren, maar hij wees erop dat het hulpje van de Sint volgens de overlevering altijd zwart is geweest. „Zwarte Piet is zwart, daar kunnen we weinig aan veranderen.”

Uit een rondgang van De Telegraaf langs gemeenten in Nederland blijkt bovendien dat buiten Amsterdam eigenlijk vrijwel niemand zich druk maakt om Zwarte Piet. Ook niet in plaatsen met grote Antilliaanse of Surinaamse gemeenschappen zoals Den Helder en Dordrecht of in andere grote steden als Rotterdam en Den Haag.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2199 ... aas__.html

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Wilhelmus Johannes » di okt 22, 2013 11:46 am

Zal niet zolang meer duren voordat onze kinderspelletjes ook uit de schappen verdwijnen.

Afbeelding

De naam van deze lekkernij is reeds verdwenen door toedoen van het hypocriete volkje uit dit zielige landje,dat zich alles maar laat welgevallen.
Walgelijk.

Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door bertvaneck » di okt 22, 2013 11:52 am

Ik ben het met je eens de geen die dit niet willen retour naar hun thuisland alle minuut nou is mij standpunt over Amsterdam glas helder ik wil er nog niet wonen al kreeg er een fortuin voor wat een volk en hun humor

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Przyrodnik » di okt 22, 2013 12:42 pm

Sinterklaas en Zwarte Piet verbieden is even dom als hetgeen Waldorf hierboven tegen mij schreef.

Wat ik alleen niet wist, toen ik naar de Muppet Show keek, is dat Waldorf racistisch is.

Nee, doe mij Statler dan maar.

Noodzakelijk kwaad cf. Henk Westbroek!

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Wilhelmus Johannes » di okt 22, 2013 12:46 pm

toen ik naar de Muppet Show keek


Dat hoort bij je leeftijd Frank. 5qw 5qw 5qw

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: VN onderzoeken Zwarte Piet

Bericht door Wilhelmus Johannes » di okt 22, 2013 12:59 pm

Ga jij nu eerst maar eens uitpluizen wat racisme betekent,zou zo maar kunnen dat jij bij die club hoort.

Je kent ze wel Kafka - AFA en consorten.

Plaats reactie