Politiek cafe

Al wat niet met Polen te maken heeft mag hier geplaatst worden
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » wo mei 28, 2014 10:56 am

Dat jij je thuis voelt bij deze club ik niet en mijn naald blijf niet steken kijk dat jij jeeigen thuis voelt bij de bruinhemden en rasisten ik niet en dat geeft zo fijn gevoel dat ik anders bent 6qq 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Politiek cafe

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo mei 28, 2014 11:34 am

bertvaneck schreef:Dat jij je thuis voelt bij deze club ik niet en mijn naald blijf niet steken kijk dat jij jeeigen thuis voelt bij de bruinhemden en rasisten ik niet en dat geeft zo fijn gevoel dat ik anders bent 6qq 6qq


Afbeelding

5qw 5qw 5qw

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Politiek cafe

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo mei 28, 2014 2:18 pm

wo 28 mei 2014, 14:42 | 13 reacties

VVD: verdrag met Marokko opzeggen
DEN HAAG -

Nederland moet het verdrag over sociale zekerheid met Marokko opzeggen omdat dit verdrag het onmogelijk maakt uitkeringen die naar dat land gaan, te verlagen. Dat staat in een motie die VVD-Kamerlid Anouschka Schut woensdag heeft ingediend en die mede ondertekend is door de SGP. Regeringspartij VVD dreigt hierdoor in aanvaring te komen met PvdA-minister en vicepremier Lodewijk Asscher van Sociale zaken.

Asscher wil het verdrag met Marokko nog niet opzeggen, heeft hij al diverse keren laten weten. Als Nederland dat doet, heeft het geen mogelijkheden meer fraude met uitkeringen in dat land te controleren, onderstreepte hij woensdag. Hij wil de motie gebruiken als „signaal” om in zijn onderhandelingen met Marokko over aanpassing van het socialezekerheidsverdrag de druk op te voeren.
Brief

Asscher beloofde de Kamer snel een brief te sturen om de kwestie gedetailleerd uiteen te zetten. Hij vroeg Schut haar motie voorlopig aan te houden, maar dat weigerde ze. Asscher ontraadde daarop de motie. Daarover wordt waarschijnlijk dinsdag gestemd. De kans is vrij groot dat ze wordt aangenomen. PVV en ChristenUnie zullen haar naar verwachting steunen. Het CDA neigt daar ook toe, maar wacht eerst de brief van Asscher nog af, zei Kamerlid Pieter Heerma.

Het kabinet besloot eerder de kinderbijslag voor kinderen buiten de EU aan te passen aan de kosten van levensonderhoud in het land waar het kind woont, het 'woonlandbeginsel'. Die kosten zijn in Marokko veel lager. De rechter stak daar echter een stokje voor, omdat dat woonlandbeginsel strijdig is met het socialezekerheidsverdrag.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Politiek cafe

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo mei 28, 2014 2:19 pm

Hij vroeg Schut haar motie voorlopig aan te houden, maar dat weigerde ze.


Go Anouschka Go. 6qq 6qq 6qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » wo mei 28, 2014 4:41 pm

De gedachte van een PVV op haar retour is prettig, maar prematuur



Lex Oomkes − 28/05/14, 11:39



© anp. 'De PVV is Wilders, Wilders is de PVV. Na hem komt er niets.'

column Een extreem-rechtse vloedgolf overspoelde zondagavond Europa. Alleen een braaf klein landje aan de Noordzee hield manmoedig stand. Daar haalde de grote leider geen enkele van zijn strategische doelen bij deze verkiezingen. In plaats van de drijvende kracht te worden in een gloednieuw eurosceptisch, ultra-nationalistisch samenwerkingsverband in het Europees Parlement, wordt hij hooguit het vijfde wiel aan de wagen van Franse makelij. .






Dat Wilders stelselmatig leed onder de lage opkomst lijkt niet erg waarschijnlijk. De opkomst was vijf jaar geleden immers nagenoeg gelijk en toch verliest de PVV nu 3,6 procentpunt


Gelukkig voor Geert Wilders kreeg hij zondagavond een zeteltje meer dan vorige week donderdag werd voorspeld. Kon hij toch nog victorie kraaien, hoe onterecht en vals van toon ook.

Wilders preekte aan het begin van de campagne de revolutie. Europa zou het nog van angst dun door de broek lopen door de opmars door de instituties waaraan hij en zijn Europese geestverwanten begonnen waren. Holle retoriek, want het programma van Wilders valt niet uit te voeren via het Europees Parlement. Daarvoor moet hij toch echt in de nationale politiek zijn en een stevige uitslag bij Europese verkiezingen diende dan ook vooral een binnenlands politiek belang.

Moment van glorie
Maar zo krachtig is ook dat signaal niet geworden. De PVV verloor een zetel en, belangrijker, 3,6 procent aandeel in het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Donderdag dreigde nog een verlies van twee zetels en die avond lag dat volgens Wilders aan de lage opkomst. Zondag had hij er weer een zetel bij en was die klacht niet meer te horen.

Bij uitstek de Europese verkiezingen hadden zijn moment van glorie moeten en, gezien de uitgangssituatie, ook kunnen worden. Vijf jaar crisis in Europa, de steun van Noord aan Zuid en de dientengevolge krimpende economie en stagnerende welvaart waren op het eerste gezicht voorwaarden, die alleen maar koren op de molen zijn van een eurosceptische partij.

De redenen waarom het zich niet uitbetaalde voor Wilders zijn niet zo maar te achterhalen. Dat Wilders stelselmatig leed onder de lage opkomst lijkt niet erg waarschijnlijk. De opkomst was vijf jaar geleden immers nagenoeg gelijk en toch verliest de PVV nu 3,6 procentpunt.

Nederland is ongetwijfeld minder sceptisch over Europa dan Wilders beweert. Maar om nu te zeggen dat er pro-Europa gestemd is, zoals D66 ons wil doen geloven, is wel erg kort door de bocht. Ook daar ligt op het eerste gezicht niet de oorzaak van het PVV-verlies.

Te vroeg voor conclusie
Zou het kunnen zijn dat de PVV gewoonweg over de top van haar glorie is? Het is een aantrekkelijke gedachte, maar welk bewijs is er voor die stelling? Wilders deed het bij deze verkiezingen slecht en ook bij de verkiezingen voor de gemeenteraden in Den Haag en Almere dit voorjaar waren de resultaten ronduit teleurstellend.

Het zouden aanwijzingen kunnen zijn, maar het is te vroeg voor een stevige conclusie. Een tegenargument zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de maatschappelijke omstandigheden waaronder Wilders kan gedijen, niet wezenlijk veranderd zijn.

Een afdoende verklaring is er eenvoudigweg niet. Feit is wel dat Wilders zich in de campagne voor deze verkiezingen niet of nauwelijks liet zien. Het gezicht van de PVV was Marcel de Graaff, kleurloos lid van de Eerste Kamer en niet echt handig met de populistische gereedschapskist.

De PVV is Wilders, Wilders is de PVV. Na hem komt er niets. Zou dat de reden kunnen zijn van het uitblijven van de beloofde revolutie?
5qw 5qw 5qw 6qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » wo mei 28, 2014 4:49 pm

Mantelzorgboete jaar uitgesteld
van onze parlementaire redactie



DEN HAAG -
Ouderen met een AOW-uitkering die gaan inwonen bij hun kinderen worden niet gekort op hun toelage. Staatssecretaris Klijnsma (Sociale Zaken) heeft de invoering van de zogeheten kostendelersnorm met een jaar uitgesteld.






Het plan dreigde te sneuvelen in de Eerste Kamer, waar senatoren van ’bevriende’ oppositiepartijen ChristenUnie en SGP het plan niet zagen zitten. CU en SGP zijn wel nodig voor een meerderheid voor de coalitie in de senaat. Of van uitstel ook afstel zal komen, zal moeten blijken.

De kostendelersnorm werd door oppositiepartijen als het CDA verkocht als een ’mantelzorgboete’: een boete op samenwonen, terwijl het kabinet van mensen verwacht dat ze in het kader van de participatiesamenleving steeds meer zorgtaken op zich nemen. Het kabinet redeneerde dat mensen die gaan samenwonen minder kosten maken. Er hoeft immers niet twee volle keren voor de elektriciteitsrekening of voor het kabelabonnement te worden betaald.

Onbegrip

Coalitiepartij PvdA is verheugd over het besluit. „Invoering van de mantelzorgboete stuitte op veel onbegrip in de samenleving. Deze oplossing biedt het kabinet de mogelijkheid om met een afgewogen plan te komen voor mantelzorg”, zegt Kamerlid Kerstens. „Een plan waarin die belangrijke vorm van voor elkaar zorgen wordt gewaardeerd. De PvdA heeft daar steeds om gevraagd.”

Het kabinet is bezig met een brede visie op mantelzorg. Samen met het Sociaal Cultureel Planbureau en de gemeenten wordt er gekeken hoe de mantelzorg moet worden vormgegeven
6qq 6qq 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Politiek cafe

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo mei 28, 2014 4:51 pm

De PVV verloor een zetel en, belangrijker, 3,6 procent aandeel in het totaal aantal uitgebrachte stemmen.


De PVV verloor inderdaad een zetel,die had ze de vorige keer als rest zetel verworven,nu heeft het CDA de rest zetel,zo gaat dat nu eenmaal in de Politiek Bert de PVV heeft dus weinig tot niets verloren.
Gezien het aantal stemmen dat in Nederland is uitgebracht zou dit nog altijd goed zijn voor 20 kamerzetels een winst dus. :idea: :idea: :idea:

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » wo mei 28, 2014 5:08 pm

Onthoud nu maar als de economie aantrek en dit koppel blijft zitten tot 2017 dan krijg hij een nog grotere afstraffing het Nederlandse volk 87 % wil niks met deze club te maken hebben en ook de andere politieke partijen niet wat ik mijn goed kan voor stellen met zulk lomp gedraag zonder fatsoen ......het is gewoon een schooiers zooitje 9qq :?: zag het lid maatleder wat een dombo tegen Timmermans over het tegen stemmen in de Europese raad over het verhuis circus waar de club van jou altijd voor was nu niet meer want loopjongen geert heeft het front nationaal nodig 5qw 5qw 5qw

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Politiek cafe

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo mei 28, 2014 5:39 pm

Bert,ik weet niet wat jou bezielt,maar ik begin jou nog enger te vinden dan al dit soort lieden die mijn vriend Pim Fortuyn hebben gedemoniseerd,tot de dood er op volgde.
In mijn ogen super gefrustreerde lieden die in hun jeugd een trauma hebben opgelopen en minderwaardige lieden.

Zie hier de lijst van van demoniserende hulp moordenaars.

http://www.rijnlandmodel.nl/media/hetze ... ronnen.htm

Ik heb nog ergens een lijstje van meer van dit soort TUIG,maar ik moet even zoeken.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » wo mei 28, 2014 5:49 pm

Bert,ik weet niet wat jou bezielt,maar ik begin jou nog enger te vinden dan al dit soort lieden die mijn vriend jij moet eens weten hoe eng ik jou vind Hans ik word niet goed van jou gedachten goed en je wil Pim Fortuin toch niet vergelijken met die blonde dictator van jou partij Pim had klasse de jouwe heeft niks alleen een onbeschofte bek 9qq en verder bezielt mijn niks voel mijn blij in dit land de enige ergenis is voor mijn jou PVV. 5qw 5qw

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Politiek cafe

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo mei 28, 2014 5:59 pm

Je voelt je dus prima tussen al dat geteister??Nou veel plezier dan met jouw Linkse Fascisten.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » wo mei 28, 2014 6:08 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Je voelt je dus prima tussen al dat geteister??Nou veel plezier dan met jouw Linkse Fascisten.
Dan moet je toch eens meer na je eigen club kijken die zoeken aansluiting bij de fascisten uit Europa en ik niet links ik ben CDA in het midden en wij houden ons ver van rasisten en fascisten Hans dus je denkt verkeert 9qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Politiek cafe

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo mei 28, 2014 6:37 pm

ik ben CDA


Bert,je lijkt wel een jojo,vorig jaar was je nog VVD,dat jaar ervoor CDA,jij bent ook nooit tevreden volgens mij.
Ik zie jou volgend jaar bij de Staten verkiezingen nog wel op dat miezerige mannetje stemmen,ook daar is een politieke moord gepleegd in het belang van de Linkse Fascisten. (Mevrouw Borst wist teveel over de affaire Demmink zoals een aantal andere mensen die inmiddels dood zijn en dan moet je verdwijnen in dit land)

De wijze woorden van Sir Winston tonen reeds aan dat jij niets van fascisten weet of begrijpt evenals het woordje racist daar snap je ook niets van.

Voorbeeld voor jou: Als iemand wie dan ook Wilders - ik of iemand anders het over dat moslimtuig heeft,roep jij gelijk Racist,terwijl moslims helemaal geen RAS zijn,maar gevaarlijke lieden die een enge sekte aanhangen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » wo mei 28, 2014 7:01 pm

Wilhelmus Johannes schreef:
ik ben CDA


Bert,je lijkt wel een jojo,vorig jaar was je nog VVD,dat jaar ervoor CDA,jij bent ook nooit tevreden volgens mij.
Ik zie jou volgend jaar bij de Staten verkiezingen nog wel op dat miezerige mannetje stemmen,ook daar is een politieke moord gepleegd in het belang van de Linkse Fascisten. (Mevrouw Borst wist teveel over de affaire Demmink zoals een aantal andere mensen die inmiddels dood zijn en dan moet je verdwijnen in dit land)

De wijze woorden van Sir Winston tonen reeds aan dat jij niets van fascisten weet of begrijpt evenals het woordje racist daar snap je ook niets van.

Voorbeeld voor jou: Als iemand wie dan ook Wilders - ik of iemand anders het over dat moslimtuig heeft,roep jij gelijk Racist,terwijl moslims helemaal geen RAS zijn,maar gevaarlijke lieden die een enge sekte aanhangen.


Ik ben niks geen jojo ik hebt een keer vvd gestemd en de rest altijd vroeger kvp en later cda En jij draait de wereld om jij weet niet wat fascisten zijn en ra sisten jou club heeft er voor gekozen om steun bij dit soort te zoeken en wat jij er nu weer bij haalt mevrouw Borst wat dit te maken heeft met dit thema ik zal jou een advies geven je moet een boek schrijven complot theorieën

Voorbeeld voor jou: Als iemand wie dan ook Wilders - ik of iemand anders het over dat moslimtuig heeft,roep jij gelijk Racist,terwijl moslims helemaal geen RAS zijn,maar gevaarlijke lieden die een enge sekte aanhangen.[/quote]waarom zeg jij niks over de woonwagen bewoners en roep je loze kreten over de Bulgaren en de roemenen de Grieken enz de Spaanjarden iedere bevolkings groep deug niet in de ogen van jou club je moet nu maar eens snel naar het kamer debat kijken dan zie je die dikke tong van dijk weer onzin uit kraaien

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Politiek cafe

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo mei 28, 2014 7:19 pm

Voor jou dan nog even een berichtje uit de achterlijke cultuur,een prima reden voor jou om mij voor racist uit te maken toch?
Ik heb er zo nog wel een paar duizend voor jou trouwens.

In Jemen is een 8-jarig meisje overleden tijdens haar huwelijksnacht. De jonge bruid is gestorven aan verwondingen die ze opliep door gemeenschap met haar echtgenoot.

De 8 jaar oude Ruwan uit Koeweit werd onlangs door haar ouders uitgehuwelijkt aan een man uit Jemen. Haar echtgenoot, die ruim 5 keer zou oud was als het meisje, wilde na hun bruiloft seks. Dit werd het kind alleen fataal. Op haar huwelijksnacht overleed het meisje omdat haar genitaliën scheurden, waardoor er bloedingen ontstonden.

De dood van Ruwan heeft voor veel woede gezorgd in het Midden-Oosten, meldt Gulfnews. Activisten willen dat de man voor de rechter moet verschijnen en wordt gestraft. Ook eisen ze dat de familie van het meisje, die het huwelijk heeft gearrangeerd, terechtstaat. Daarnaast willen ze dat er eindelijk een eind wordt gemaakt aan gedwongen kindhuwelijken.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » wo mei 28, 2014 7:30 pm

Met dit bericht ben ik het helemaal eens dit klop niet maar er zijn meer dan 1 miljard moslim,s dus je moet weer niet generaliseren hoeveel smeerlappen gaan er niet uit west Europa naar Azië voor seks vakantie daar hebt jij het weer over en altijd jou stokpaardjes achterlijke cultuur normaal worden ken jij schijnbaar niet .... 5qw 5qw

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » wo mei 28, 2014 7:45 pm

Wilders en Le Pen zoeken nog twee partijen voor hun eurofractie



Bewerkt door: redactie − 28/05/14, 17:16 − bron: ANP



© reuters. Marine Le Pen en Geert Wilders vandaag in Brussel.

De Nederlandse PVV van Geert Wilders en het Franse Front National (FN) van Marine Le Pen hebben nog onvoldoende partijen warm kunnen maken voor samenwerking in het Europees Parlement. Wilders en Le Pen komen nog twee partijen te kort om een fractie te kunnen vormen. Die partijen gaan de komende weken gevonden worden, zo kondigden de twee vandaag in Brussel aan. .




Fractievorming in het EP betekent meer financiële steun en meer spreektijd. Om een fractie te vormen zijn er 25 zetels uit 7 EU-landen nodig. Het zetelaantal is geen probleem; dat aantal halen het FN (met 24 afgevaardigden) en de PVV (met vier zetels) samen al. Zeven partijen vinden blijkt in de praktijk een uitdaging.

Het Oostenrijkse FPÖ, het Belgische Vlaams Belang en het Italiaanse Lega Nord hebben zich al wel wel aangesloten bij de groep, die Europese Alliantie voor de Vrijheid (EAF) moet gaan heten. Vandaag gaven ze een gezamenlijke persconferentie.

Le Pen zei zich geen zorgen te maken over de missende twee partijen. 'Kijk naar de lachende mensen voor u. We hebben nu al een solide basis van 38 leden en we zijn optimistisch over de mogelijkheden om uit te breiden.'

De beoogde samenwerking met de Zweden-Democraten gaat in ieder geval niet door. SD-voorman Jimmie Åkesson liet gisteren weten liever met het Britse UKIP van Nigel Farage te gaan samenwerken. Een andere beoogde partner, het Slowaakse SNS, haalde bij de verkiezingen geen zetel in het parlement.

'Sorry Nigel'
De vijf partijen gaan al wel samen een groep vormen 'die vechten voor nationale zeggenschap', aldus Wilders. 'In de komende weken vinden we nog de twee benodigde partijen.' Hij wilde niet zeggen met welke partijen er contact wordt opgenomen of gepraat.

Wilders en Le Pen ondervinden wellicht concurrente van Farage, die in het Verenigd Koninkrijk een grote overwinning behaalde. Zijn partij UKIP vormt nu een fractie met onder meer de Deense Volkspartij. Ook Farage kijkt of hij zijn politieke familie kan uitbreiden. Vandaag had hij naar verluidt een gesprek met de Beppe Grillo van de Italiaanse Vijfsterrenbeweging. Farage heeft samenwerking met het Front National en de PVV uitgesloten. Volgens Le Pen is dit geen probleem. 'Sorry Nigel, wij gaan gewoon door met onze groep', aldus de Franse politica.

De partijen hebben tot eind juni de tijd om tot een fractie te vormen

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » do mei 29, 2014 11:57 am

Krijgt Wilders zijn geliefde Europese fractie?



Geplaatst door Frank Verhoef op 29 mei, 2014 - 10:15


© Marie-Lan Nguyen / Wikimedia Commons

De kans op een anti-EU-fractie met Le Pen en Wilders erin wordt met de dag kleiner.

Hoewel Geert Wilders zelf hartstikke optimistisch is over de vorming van een anti-EU-fractie in het Europees parlement met Marine Le Pen van Front National, ziet het er toch niet zo goed uit voor de PVV-leider. De reden: Wilders en Le Pen hebben gesproken met drie andere partijen (Lega Nord, FPÖ, Vlaams Belang) die mee willen doen met die fractie. Dat is niet genoeg.

In totaal zijn er zeven fracties uit zeven verschillende landen nodig om een Europese fractie te vormen om subsidie te kunnen krijgen en om echt een vuist te kunnen maken in Brussel. Dat zijn nu eenmaal de regels van het Europees parlement. Er moeten dus nog twee partijen bij. In eerste instantie hadden Wilders en Le Pen gerekend op de Slowaakse nationalisten en de Zweden Democraten.

De beoogde partner uit Slowakije heeft de kiesdrempel niet gehaald en de Zweedse eurosceptici willen, net als de Deense Volkspartij, liever samenwerken met UKIP-leider Nigel Farage in de Europese EFD-fractie. De Italiaanse Vijfsterrenbeweging van Beppo Grillo gaat eveneens in zee met Farage. De ene na de andere eurosceptische partij kiest voor de charismatische Farage en niet voor Le Pen en haar antisemitische vader.

Het wordt dus erg lastig voor Wilders en Le Pen om een eigen eurosceptische fractie te vormen. Sterker nog, de kans daarop slinkt iedere dag. Wilders heeft er overigens nog steeds vertrouwen in dat het gaat lukken: "Misschien niet morgen, maar wel in de komende weken." De vraag is: met wie? Er blijven niet veel fracties over waar mee kan worden samengewerkt.

Mijn voorspelling: die fractie komt er niet (tenzij er wordt gekozen voor hardcore-neonazi-partijen). Kortom, Wilders' partij moet noodgedwongen opnieuw vijf jaar langs de zijlijn staan in Brussel, bij de Niet-Ingeschrevenen. Misschien moet 'ie volgende keer toch proberen de banden aan te halen met Farage en zijn partij. Maar dan zal Wilders eerst wel een tikje gematigder moeten worden. Inderdaad, die kans is uitermate klein. Nou ja, hij heeft in ieder geval vijf jaar de tijd om eens goed na te denken over met wie hij de volgende keer in zee wil

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » vr mei 30, 2014 5:59 am

Islamsticker zat in envelop Tweede Kamer





De Saoedi's zijn niet alleen kwaad om wat er op de anti-islamsticker van PVV-leider Geert Wilders staat, maar ook om de manier waarop deze is verstuurd naar de Saoedische ambassade in Den Haag. Dat gebeurde namelijk in een envelop van de Tweede Kamer.




Wilders poseert trots met zijn islamsticker.Foto: ANP



„Een van de dingen die ze enorm steekt is dat die sticker en de begeleidende brief in een envelop van de Tweede Kamer zijn bezorgd”, aldus minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken in de Volkskrant. Hierdoor zou de suggestie zijn gewekt dat Wilders' sticker niet alleen van hem afkomstig is, maar ook is goedgekeurd door het voltallige parlement of zelfs de regering.

Volgens een voorlichter van de Tweede Kamer is het 'absoluut ongebruikelijk' dat politieke partijen enveloppen van het parlement gebruiken. De PVV wil niet reageren.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politiek cafe

Bericht door bertvaneck » vr mei 30, 2014 6:03 am

'Bussemaker veel te slap'
door Jan-Willem Navis



DEN HAAG -
Bij de onderhandelingen over een nieuw contract voor de ov-studentenkaart heeft minister Bussemaker (Onderwijs) zich veel te slap opgesteld. In de gesprekken over het leenstelsel stuurden vier Kamerleden haar steeds terug naar de vervoersbedrijven om meer korting te eisen voor de ov-studentenkaart, resulterend in 200 miljoen euro besparing per jaar.




Minister Jet Bussemaker (Onderwijs)Foto: ANP



Dat blijkt uit gesprekken die deze krant voerde met de parlementariërs van de coalitie en D66 en GroenLinks, die woensdag een akkoord sloten over het afschaffen van de basisbeurs en het invoeren van een leenstelsel. Bussemakers woordvoerder erkent dat de druk van de parlementariërs tot de besparing leidde.

Drie keer werd een ’eindbod’ van de openbaarvervoerbedrijven voor een nieuw contract voor de ov-kaart door de onderhandelaars van de coalitie, D66 en GroenLinks van tafel geveegd, waarna de PvdA-bewindsvrouw opnieuw moest onderhandelen.

„Bussemaker zei dan: ’meer zit er echt niet in’, maar nadat we haar weer aan het werk hadden gezet, kwam er zo weer een korting van tientallen miljoenen extra van de bus- en spoorbedrijven”, vertelt een van de Kamerleden.

In het regeerakkoord was afgesproken dat de ov-studentenkaart een kortingskaart zou worden, maar bij de gesprekken over het leenstelsel bleek dat de meeste studenten de reispas belangrijker leken te vinden dan de basisbeurs. Daarom werd besloten om te proberen de kaart in zijn huidige vorm te behouden. Ook moesten mbo’ers onder de achttien gratis kunnen reizen.

Dat laatste kostte alleen al 150 miljoen euro per jaar, maar dat bedrag ging uiteindelijk naar nul euro. Afgesproken is dat voor al het studentenvervoer de ov-bedrijven jaarlijks maximaal 750 miljoen euro krijgen, 200 miljoen minder dan begroot. Dit geld kan in beter onderwijs worden gestoken.

Tuindeal

Bussemaker liep in december een lelijk blauwtje in de Kamer met haar eerste plan voor een leenstelsel. Dat de basisbeurs nu toch verdwijnt, is te danken aan een deal die VVD-Kamerlid Duisenberg en GL-collega Klaver sloten onder een luifel in de tuin van de liberale politicus.

Opgewarmd met een door de groenen verafschuwde terrasverwarmer werden op de late avond van 10 april de contouren van het stelsel getekend door het tweetal, vertelt Duisenberg. „Ik heb Klaver nog mijn excuses aangeboden voor de energieslurpende brander”, lacht de zoon van de oud-president van De Nederlandsche Bank en de ECB Wim Duisenberg. De twee waren door hun politiek leiders Zijlstra en Van Ojik bij elkaar gezet om de impasse te doorbreken. GroenLinks doet voor het eerst mee met het bijsturen van kabinetsplannen.

Plaats reactie