Aan de toog

Al wat niet met Polen te maken heeft mag hier geplaatst worden
Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aan de toog

Bericht door Plievo » za jul 04, 2015 4:19 pm

ron schreef:
bertvaneck schreef:Ron dan mag jij niet mopperen en hoe gaat het met de groei van de producten?


Het is mijn droogste voorjaar ooit in de 18 jaar dat ik hier ben. Daardoor staat het niet overal zoals het hoort te staan.
Dit groeiseizoen zijn er twee periodes geweest dat er wat regen was gevallen. Erg veel was het niet, maar toch genoeg om het niet kapot te laten gaan.

Maargoed, ik mag niet klagen, vergeleken met veel andere delen in Polen staat het hier waarschijnlijk super.

Ron,

Hier zie ik de boeren al tijden water sproeien op de gewassen, doe jij dat ook?

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Aan de toog

Bericht door ron » za jul 04, 2015 5:39 pm

Voor aardappelsen, groenten e.d. doen de meeste dat wel. Dat zijn kapitaalintensieve teelten.
De suikerbieten staan bijn mij nog goed, koolzaad gaat richting afrijpingsstadium. Granen gaan beregenen is iets waar volgens mij maar weinig mee valt te behalen.
Zelfs als ik zou willen heb ik in de meeste sloten niet genoeg water om een nachtje m'n haspel te laten draaien.

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Aan de toog

Bericht door Lech » zo jul 05, 2015 3:02 pm

Gisteren eens een bakje kruisbessen gekocht.
Heeft iemand deze fruitsoort wel eens in Polen geproefd? Langs de wegen in Polen ben ik de kruisbes zelf nooit tegen gekomen.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Aan de toog

Bericht door ron » zo jul 05, 2015 7:56 pm

Hier hebben we een kruisbessenstruik in de tuin staan. Alleen kregen de bessen volgens mij niet echt de kans om uit te rijpen, want daar werden ze door de kinderen te vaak op gecontroleerd :twisted:

De struik is nu een beetje overwoekerd door iets anders.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aan de toog

Bericht door Plievo » ma jul 06, 2015 9:32 am

Mijn oma had vroeger struiken met kruisbessen, wat heb ik daar van gesmuld 8-)
In de omgeving zijn een paar locale fruitleveranciers die sinds een paar jaar kruisbessen verkopen, de groene sort, in de winkels ben ik de rode sort tegen gekomen.


ron schreef:Hier hebben we een kruisbessenstruik in de tuin staan. Alleen kregen de bessen volgens mij niet echt de kans om uit te rijpen, want daar werden ze door de kinderen te vaak op gecontroleerd :twisted:

Tja Ron, kwaliteitscontroles zijn nu eenmaal arbeidsintensief :roll:

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aan de toog

Bericht door Plievo » wo jul 08, 2015 11:02 am

Na de hitte nu net zijkenat geregend c0321

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Aan de toog

Bericht door Lech » ma aug 10, 2015 9:16 am

Het is komkommertijd. Hoe komen ze aan dat woord?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Aan de toog

Bericht door bertvaneck » ma aug 10, 2015 9:51 am

Lech het is een heel oud woord mijn groot vader gebruikte al en die was van 1874 maar zomers zei hij het tegen mijn jochie er is geen kwartje te verdienen in deze komkommer tijd 5qw 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aan de toog

Bericht door Plievo » ma aug 10, 2015 12:17 pm

Betekenis van ‘het is weer komkommertijd’

15 juli 2013 - yoricksmakman

133200

Nu het weer zomer is hoor je het mensen vaak zeggen: ‘Het is weer komkommertijd.’ Iedereen kent dit woord om uit te drukken dat er maar weinig opzienbarende dingen gebeuren in de zomerperiode, maar waarom wordt deze tijd eigenlijk zo genoemd en waar komt de term ‘komkommertijd’  vandaan?

De herkomst van de term ‘komkommertijd’ is niet helemaal duidelijk, hoewel het wel duidelijk is dat in de ‘komkommertijd’ inderdaad de oogst van komkommers plaatsvindt. Dit verklaart natuurlijk nog niet waarom er uitgerekend voor komkommers is gekozen, want er zijn veel meer groenten die in de zomer geoogst worden.

Komkommertijd en cucumber time

Waarschijnlijk is het woord ‘komkommertijd’ overgenomen uit het Engels, waarin de term ‘cucumber time’ ontstond rond het jaar 1700. Het woord werd toen door kleermakers gebruikt om de periode aan te duiden waarin ze weinig te doen hadden. De adel, waar deze kleermakers vooral voor werkten, verruilde de stad in de zomer voor het platteland. Zo ontstond de grap dat de kleermakers zo weinig verdienden dat ze in de zomer slechts komkommers konden eten, omdat vlees te duur voor ze was.

Den komkommertyd van Multatuli

Dat het Nederlandse woord ‘komkommertijd’ hieraan ontleend is, wordt echter niet door alle taalkundigen aangenomen. De term werd bovendien in  het Engels al snel vervangen door ‘taylor’s holiday’. De term ‘cucumber time’ is inmiddels totaal verdwenen uit de Engelse taal. In het Nederlands werd de term later, namelijk in de 19e eeuw, geïntroduceerd, ‘komkommertijd’ wordt onder andere teruggevonden in de teksten van Multatuli (1820-1887). Hij had het in een tekst over ’t hartje van den komkommertyd’.

Het woord werd oorspronkelijk vooral in de financiële sector gebruikt, om aan te geven dat er weinig gebeurde op de beurzen. Later werd het een meer algemene term om aan te geven dat er weinig gebeurde in de zomermaanden. Bijna elke taal heeft overigens wel een woord voor de rustige periode in de zomer waarin weinig gebeurt, maar deze woorden lijken niet op ons woord ‘komkommertijd’. 

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Aan de toog

Bericht door bertvaneck » ma aug 10, 2015 12:38 pm

Johan bedankt voor jou uit leg ik hebt net een nicht van mijn gesproken van 85 jaar en die wist mijn te vertellen dat deze uitdrukking van Joodse afkomst want deze kooplui hadden weel meer typische uitdrukkingen bij onweer in de kersen tijd dan werd er gezegd ik naam mijn hoed af en condoleerde mijn want de kersen waren overleden dit zei mijn opa ook weleens tegen mijn 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aan de toog

Bericht door Plievo » di sep 22, 2015 5:21 pm

Net weer terug na een paar dagen ATB-en in de Harz met een groep van 16 vrienden, man wat zijn die bulten hoog :o
De Drentsche heuvelen passen mij beter.

Nu weer trainen voor volgend jaar.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Aan de toog

Bericht door ron » di sep 22, 2015 6:34 pm

Toevallig in Hüttenrode geweest?

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aan de toog

Bericht door Plievo » di sep 22, 2015 8:11 pm

ron schreef:Toevallig in Hüttenrode geweest?

Wij zaten in een hotel in Ilsenburg: Kurpark-Hotel Im Ilsetal

http://www.booking.com/hotel/de/kurpark ... al;ucfs=1&

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Aan de toog

Bericht door ron » wo sep 23, 2015 7:07 pm

Mmmm, niet zo erg ver weg daar vandaan. Ooit had ik eens bij Gut Hasselfelde een aanvraag ingediend om op de voormalige 'VEB Jungrinderanlage Hüttenrode' wat te kunnen beginnen.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aan de toog

Bericht door Plievo » do sep 24, 2015 5:49 pm

Als hotelier?
De omgeving wordt steeds populairder in de zomer en in de winter.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Aan de toog

Bericht door ron » do sep 24, 2015 7:28 pm

Plievo schreef:Als hotelier?


Nou nee, als boer :) Als bergboer 5qw Door de hoogte waarop de boerderij was gelegen was de gewaskeuze een beetje beperkt. Heel wat stenen in de grond. Niet voor niets hadden ze daar in de DDR-tijd een jongveeopfokbedrijf, was voor 6000 stuks vee. Ik weet nog wel dat ze daar een vliegtuigmotor in de noodstroomagregaat hadden staan :shock:

Verder was het daar wel een mooie omgeving 6qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Aan de toog

Bericht door bertvaneck » do sep 24, 2015 7:37 pm

Ron het had een voordeel je familie was dichter bij 5qw 5qw 6qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Aan de toog

Bericht door ron » vr sep 25, 2015 7:54 pm

bertvaneck schreef:Ron het had een voordeel je familie was dichter bij 5qw 5qw 6qq



Dan kon ik nog wel eens op een zondag naar huis in NL voor een kopje koffie te drinken, of op een drukke dag m'n broer thuis helpen op de boerderij (of andersom natuurlijk) :)

Bert, je hebt helemaal gelijk. Iedereen wordt ouder en we zien elkaar natuurlijk niet zo vaak meer als vroeger. Niet echt een bijzonder fijn gevoel, maar emigranten 50 of 100 jaar geleden hadden het wat dat betreft natuurlijk helemaal slecht.

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Aan de toog

Bericht door Lech » di apr 12, 2016 5:16 am

Vandaag veel berichten over herdenking bevrijding van het Noorden van ons land.
Goed dat dit in al die plaatsen herdacht wordt.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Aan de toog

Bericht door bertvaneck » di apr 12, 2016 6:12 am

Lech ben dat helemaal met je eens dit mag nooit vergeten worden maar tegenwoordig met die partijen in de tweede kamer die fascistische zijn is er weinig geleerd :?: :?:

Plaats reactie