Patiënt moet rekening van de dokter navlooien

Al wat niet met Polen te maken heeft mag hier geplaatst worden
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Patiënt moet rekening van de dokter navlooien

Bericht door bertvaneck » vr mar 13, 2015 7:31 am

Patiënt moet rekening van de dokter navlooien



Laura Schalkwijk
13-3-15 - 06:59
© anp.

Twee grote zorgverzekeraars doen een beroep op patiënten in de bestrijding tegen fraude en onjuiste zorgnota's. Ze vragen hun verzekerden alle rekeningen te controleren. CZ wist zo in 7 maanden tijd al bijna 600.000 te veel berekende euro's op te sporen.


Bij de zorgverzekeraar kunnen klanten het sinds augustus eenvoudig aangeven als een rekening niet klopt. Via de beveiligde 'Mijn CZ'-internetpagina kan een verzekerde alle rekeningen terugvinden, ook die van zorgverleners. Bij elke nota staat een meldknop, waardoor je met een simpele muisklik je vraagtekens kunt zetten bij een ingediende declaratie.

Verzekerden reageerden tot nu toe massaal. In 7 maanden tijd kreeg de zorgverzekeraar maar liefst 16.000 meldingen. Bij 15 procent daarvan bleek na controle de nota inderdaad niet te kloppen.

Fraude
Naast de bijna 600.000 euro die ten onrechte op de rekeningen stond, zijn twee vermoedens van fraude opgedoken. ,,Net zoals je het bonnetje in de supermarkt controleert, kun je ook je zorgnota nakijken,'' zegt Fleur Hasaart, programmamanager zorgkostenbeheersing. ,,En wij kunnen niet altijd zien of een patiënt wel of niet op een bepaalde dag een bepaalde behandeling heeft gehad.''

Volgens CZ gaat er ook een preventieve werking van uit. ,,Als verzekerden op grote schaal hun rekeningen nakijken, wordt het voor zorgverleners die willen frauderen nog moeilijker.''

Ook voor verzekerden van Zilveren Kruis komt de online meldknop binnenkort beschikbaar. ,,Je kunt natuurlijk altijd al bij ons terecht als je vraagtekens zet bij declaraties,'' zegt woordvoerder Femke Theunissen. ,,Maar via zo'n button is het natuurlijk veel eenvoudiger.''

Alertheid
In 2014 kreeg de verzekeraar 374 signalen van fraude via klanten binnen. Via de meldknop hoopt Zilveren Kruis op veel meer alertheid. Theunissen: ,,Alle extra ogen en oren helpen ons ervoor te zorgen dat het premiegeld wordt uitgegeven aan waar het voor is bedoeld.''Het 'inzetten' van de verzekerden is een nieuwe stap tegen het verspillen van zorgkosten.
6qq 6qq

Lech
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Patiënt moet rekening van de dokter navlooien

Bericht door Lech » vr mar 13, 2015 9:05 am

Goed initiatief, alleen zijn de nota's behoorlijk onleesbaar met al die code's.

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Patiënt moet rekening van de dokter navlooien

Bericht door kees » zo apr 19, 2015 9:47 am

De katholieke kerk had de missen vroeger in het latijn dan snapten normale mensen het niet. Dokters schrijven nu onleesbaar met veel vaktermen erin zodat normale eerlijke mensen het niet snappen. Als men zoveel te verbergen heeft, dan zal het wel niet deugen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Patiënt moet rekening van de dokter navlooien

Bericht door bertvaneck » zo apr 19, 2015 10:07 am

Kees ik ben goed verzekerd maar kijk elke rekening na nou moet ik jou teleur stellen toen ik als kleine jongen na de mis ging wist ik precies waar meneer Pastoor het over had dus wat van elke tijd is je hebt altijd domme mensen Kees maar wat je ook niet moet vergeten sta voor ieder mens open dan kan je veel leren groet Bert 6qq

Plaats reactie