Westerse autofabrikanten gaan onderuit in Rusland

Al wat niet met Polen te maken heeft mag hier geplaatst worden
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Westerse autofabrikanten gaan onderuit in Rusland

Bericht door bertvaneck » ma mar 30, 2015 9:36 am

Westerse autofabrikanten gaan onderuit in Rusland
Geert Groot Koerkamp

Gisteren, 18:00

De Russische president Vladimir Poetin hield in 2009 een toespraak bij de opening van een Volkswagen fabriek in Kaluga.
De Russische president Vladimir Poetin hield in 2009 een toespraak bij de opening van een Volkswagen fabriek in Kaluga. (Reuters)

Autofabrikanten onderuit in Rusland (PDF)


Nog maar twee jaar geleden keek de Europese automobielindustrie nog hoopvol naar Rusland. De Russische markt, zo leek het, groeide tegen de stroom in en de perspectieven waren veelbelovend. De automobieldichtheid in Rusland kwam immers nog lang niet in de buurt van die in, bijvoorbeeld, Nederland.

Geen wonder dus dat de ene na de andere buitenlandse autoproducent de afgelopen jaren in Rusland neerstreek, daartoe met belastingvoordelen aangemoedigd door de Russische overheid en in ruil voor de belofte van omvangrijke investeringen. General Motors, Ford en Nissan zetten fabrieken neer in St. Petersburg. De stad Kaloega, 140 km ten zuidwesten van Moskou, veranderde met de komst van Volkswagen, Peugeot Citroën en Mitsubishi Motors in een miniatuur Detroit.

Inmiddels is de bubbel gebarsten. In februari was de verkoop van personenauto’s in Rusland gekelderd met een formidabele 38 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verwachting voor 2015 is niet veel beter. Vrijwel de hele sector draait met verlies. De Russische economie stagneert, geplaagd door kelderende olieprijzen en westerse sancties die volgden op de annexatie van de Krim. De roebel heeft in korte tijd fors aan waarde ingeboet. Bij flink stijgende prijzen gaan de Russen er voor het eerst in jaren in inkomen op achteruit. De gevolgen voor de autoverkopen laten zich raden.

Opmars Lada

Ruslands grootste autoproducent – eind jaren zestig opgezet in samenwerking met Fiat, maar sinds 2012 in handen van Renault-Nissan – hoopt garen te spinnen bij de crisis en in het gat te springen dat het vertrek van buitenlandse concurrenten als General Motors achterlaat.


Ook zonder dat vertrek was het marktaandeel van Lada, het paradepaardje van AvtoVAZ, met ruim 15 procent al indrukwekkend. Maar sinds het begin van dit jaar is het verder opgelopen tot bijna 20 procent, al zag ook AvtoVAZ vorig jaar de eigen verkoopcijfers fors kelderen en was het bedrijf gedwongen de prijzen te verhogen. Toch zit er meer in, gelooft de Zweedse president van AvoVAZ, Bo Andersson. ‘Dit is ons jaar’, zei hij onlangs uitdagend op het jaarlijkse automobielforum in Moskou. AvtoVAZ is volgens hem niet van zins te concurreren met ‘de grote internationale producenten’. De sleutel voor het succes van het bedrijf uit de Wolgastad Togliatti ligt op de Russische markt.


De Lada’s mogen dan geen beste reputatie hebben in vergelijking met veel buitenlandse merken, ze zijn wel aanmerkelijk goedkoper. Niet alleen in aanschaf, maar vooral ook in onderhoud. Reserveonderdelen voor Lada’s zijn vrijwel overal in Rusland te krijgen tegen een acceptabele prijs, en dat verklaart de grote populariteit van het model. Veertien miljoen Russen rijden ondanks de groeiende populariteit van buitenlandse merken nog altijd in een Lada. De prijs kan laag blijven doordat 70 procent van de onderdelen voor een Lada in Rusland wordt geproduceerd.


Productiestop

Volkswagen maakte vorige week bekend dat op de fabriek in Kaloega 750 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen, op een totaal van 4.800. Er komen ook tijdelijke productiestops, inkorting van de werkweek en extra vakantiedagen. ‘Wij hebben dat zo lang mogelijk uitgesteld, maar de teruglopende vraag naar auto’s is nu zodanig dat we wel gedwongen zijn maatregelen te nemen’, zegt PR-directeur Natalja Kostjoekovitsj. ‘Maar we vertrekken niet uit Rusland. Wij denken dat de markt op de lange termijn groeipotentieel heeft en we gaan door met onze investeringsprojecten.’ Kostjoekovitsj waagt zich niet aan prognoses over de duur van de crisis.

Op de planning van Volkswagen staan de opening later dit jaar van een motorenfabriek in Kaloega en een magazijn voor reserveonderdelen in Tsjechov. Een deel van het nu overbodige personeel kan daar aan de slag. Met de nieuwe fabriek moet Volkswagen minder afhankelijk worden van de import van onderdelen, aldus Kostjoekovitsj. Nu nog wordt 40 procent van de benodigde onderdelen in Rusland gemaakt. Dat moet volgend jaar 50 procent zijn.

Ploegendienst

De werknemers bij Volkswagen zijn er niet gerust op en houden rekening met meer ontslagen. ‘Het productieplan voor dit jaar is 88 duizend auto’s, bij een normale capaciteit van 160 duizend’, zegt Dmitri Troedovoj van de vakbond MPRA. ‘Dat is te doen met anderhalve ploegendienst. Nu draaien we nog met tweeënhalve ploegendienst, straks met twee. Maar als de situatie op de markt verder verslechtert, en dat zal gebeuren, dan heb je ook die twee ploegen niet nodig. Dan is één ploeg voldoende.’

Het Amerikaanse General Motors heeft besloten de verdere ineenstorting van de markt niet af te wachten en Rusland resoluut de rug toe te keren. De meeste andere buitenlandse producenten kiezen ervoor de storm uit te zitten en niet te vertrekken, gelooft Joerg Schreiber, voorzitter van de automobielsectie van de Association of European Businesses in Moskou. ‘Uiteindelijk zal de situatie stabiliseren, maar we zijn er niet zeker van of we de bodem al bereikt hebben. Wij denken dat de zwaarste tijden voor de markt in het tweede kwartaal zullen komen.’

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Westerse autofabrikanten gaan onderuit in Rusland

Bericht door Lech » ma mar 30, 2015 1:21 pm

De Lada is uitgerust met achteruitverwarming om koude handen tijdens het aanduwen te voorkomen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Westerse autofabrikanten gaan onderuit in Rusland

Bericht door bertvaneck » ma mar 30, 2015 1:32 pm

Lech ik hebt jaren geleden een Lada NIVA gehad 4 wiel drive om er een paarden trailer mee te trekken ik hebt met deze auto 8 jaar gedaan en hij kosten ook niet de hooft prijs 16000 gulden en ik hebt niet een keer pech gehad ze hadden een probleem het plaatwerk maar dat wist ik dus had ik hem laten tectyleren en spoot ik eens per twee maanden olie tegen de onderkant en had ik geen last van roest 6qq 6qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Westerse autofabrikanten gaan onderuit in Rusland

Bericht door kees » zo apr 19, 2015 9:43 am

Ik heb 10 jaar geleden in Oekraine een nieuwe Lada Kalina gekocht, mijn zwager rijd er nu in Jekaterinenburg nog steeds mee. Ik ben er meerdere keren mee de route UA-NL mee gereden zonder problemen. Hij kostte toen nieuwe 6000 dollar, 4200 euro. Topsnelheid ongeveer 180 op de teller.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Westerse autofabrikanten gaan onderuit in Rusland

Bericht door bertvaneck » zo apr 19, 2015 10:20 am

Daar hebt jij gelijk in Kees maar echt comfortabel zijn ze niet ook niet Polki Fiat en die ander modellen die werden gemaakt in het Oost blok binnen een jaar vielen de gaten er in ik hebt dit kunnen voor komen door te tectyleren elke twee jaar en de onderkant met olie in te spuiten 5qw

Plaats reactie