Scheuren op scootmobiel door Koen Nederhof Op twee wielen d

Al wat niet met Polen te maken heeft mag hier geplaatst worden
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Scheuren op scootmobiel door Koen Nederhof Op twee wielen d

Bericht door bertvaneck » do jun 28, 2018 5:12 am

Scheuren op scootmobiel
door Koen Nederhof

Op twee wielen door de bocht op een scootmobiel. Het ging er heftig aan toe op het NK scootmobiel op het circuit van Zandvoort. „Al is dit wel een extreme omstandigheid. Maar ook in het verkeer hoor je over ongelukken en vinden ouderen het eng.”

Sommige deelnemers gaan fluitend de wedstrijd in, andere ’coureurs’ binden met een verbeten trek om de mond de strijd aan op het NK scootmobiel op het circuit van Zandvoort. Foto ANP
Liefst 72 tot op het bot gemotiveerde ouderen raasden over het circuit op jacht naar de titel Nederlands kampioen scootmobiel. Op de kenmerkende voertuigjes moesten ze, sommigen verkleed en wel, obstakels omzeilen en zo snel mogelijk het parcours afleggen. „Naarmate de dag vorderde, zag je steeds meer verbeten koppies”, zegt Jan Romme van organisator Gouden Dagen. „Ze reden elkaar letterlijk in de wielen, er waren protesten, de race moest twee keer over omdat er gerommeld was met de begrenzer. Ze waren bloedfanatiek.” Ellebogen, bandjes leksteken, het gebeurde allemaal.

Drempels

Zo kon het gebeuren dat in alle hectiek twee ouderen omvielen, mede dankzij drempeltjes in het parcours. Het bleef bij schrammen. Ook een vrouw die op haar hoofd viel, kwam er goed vanaf. „We hadden de scoots begrensd op 17 kilometer per uur. Dat lijkt niet hard, maar wel als je een haakse bocht maakt. Dus we hebben de begrenzer op 9 kilometer gezet.”

De valpartijtjes pasten eigenlijk niet bij de achterliggende gedachte van de organisator. Die wilde namelijk juist aantonen dat ouderen er zelfstandig opuit moeten kunnen trekken en zo andere mensen kunnen ontmoeten. En dat moet wel veilig gebeuren; juist om die reden was Veilig Verkeer Nederland ook naar Zandvoort afgereisd. Romme was blij dat die organisatie er was. „Daar werd enthousiast op gereageerd. En veel ouderen vinden het verkeer ook wat eng. Maar met wat tips kunnen ouderen echt veilig de weg op. Zonder certificaat, gewoon met een training op vrijwillige basis.”

Over de pech van de anderen wil winnaar Jan Stegeman (88) het niet hebben. Hij is gewoon apetrots op zijn titel. „Ja, op mijn leeftijd Nederlands Kampioen, het is toch wat”, lacht hij. Hij had zich niet specifiek voorbereid op het NK, maar heeft het ’scootmobielen’ goed in de vingers. „Ik rijd al meer dan een jaar met de scootmobiel. Ik ben vorig jaar gevallen met de fiets en heb mijn heup gebroken. Lopen gaat wel, maar dankzij de scootmobiel kan ik echt de hort op.”

De razendsnelle Tilburger raadt alle mensen van zijn leeftijd dan ook aan om er één te kopen. „Je kunt er gewoon heel veel kanten mee op.” En het circuit beviel hem ook wel. „Al hadden ze de Tarzanbocht er niet in gedaan. Dat was toch wel jammer”, lacht hij.

Plaats reactie