Kritiek Europese Rekenkamer op koppeling EU-steun aan rechts

Al wat niet met Polen te maken heeft mag hier geplaatst worden
bertvaneck
Berichten: 16607
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Kritiek Europese Rekenkamer op koppeling EU-steun aan rechts

Bericht door bertvaneck » di jul 17, 2018 2:07 pm

Kritiek Europese Rekenkamer op koppeling EU-steun aan rechtsstaat
De Europese Rekenkamer is kritisch over het voorstel van de Europese Commissie om EU-lidstaten financieel te straffen als die hun rechtsstaat en democratie ondergraven. Volgens de onafhankelijke financiële controleurs in de Europese Unie, die zetelen in Luxemburg, ontbreken er 'duidelijke en specifieke criteria' om die landen gelden uit de Europese begroting te ontzeggen.

Ook is onduidelijk hoe Brussel regeringen kan verplichten om de financiering van lopende EU-projecten in hun eigen land te blijven garanderen, zo staat in een advies dat dinsdag is gepubliceerd. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat de uiteindelijke ontvangers van Europese steun, bijvoorbeeld bedrijven en wetenschappelijke instellingen, de dupe worden van kortingen.

Controverse in Oost-Europa
De Europese Commissie deed haar voorstel in mei dit jaar tijdens de presentatie van een nieuwe meerjarenbegroting voor de EU. Dat leverde direct controverse op. Polen en Hongarije, twee lidstaten die onder vuur liggen omdat ze de rechtsstaat al hebben ondermijnd, vrezen voor minder financiële bijdragen uit Brussel.

Kritische passages
De kritiek van de Europese Rekenkamer richt zich op meerdere passages in het wetsvoorstel.

Zo heeft de Commissie een 'kwalitatieve beoordeling' voorgesteld om tekortkomingen op het gebied van de rechtsstaat vast te stellen.

'The identification of a generalised deficiency requires a qualitative assessment by the Commission. That assessment could be based on the information from all available sources and recognized institutions, including judgments of the Court of Justice of the European Union, reports of the Court of Auditors, and conclusions and recommendations of relevant international organisations and networks, such as the bodies of the Council of Europe and the European networks of supreme courts and councils for the judiciary.'

Daarnaast is in de wetgeving opgenomen dat een lidstaat verplicht is om EU-steun te blijven betalen aan de uiteindelijke ontvangers, ook als dus vanuit Brussel de uitkering is opgeschort of verlaagd:

'Unless the decision adopting the measures provides otherwise, the imposition of appropriate measures shall not affect the obligation of government entities [...] to implement the programme or fund affected by the measure, and in particular the obligation to make payments to final recipients or beneficiaries.'

West-Europese lidstaten willen juist een wapen in handen krijgen om steun aan die landen te kunnen tegenhouden. In de huidige meerjarenbegroting, die eind 2020 afloopt, is Polen veruit de grootste ontvanger van EU-geld en ook Hongarije kan op vele miljarden euro's rekenen. Dat wringt bij nettobetalers aan de begroting, zoals Nederland, die vrezen voor afbrokkeling van steun om jaarlijks geld over te maken naar Brussel.

De Europese Rekenkamer stelt nu dat het goed is om de EU-begroting te beschermen tegen 'fundamentele tekortkomingen op het gebied van de rechtsstaat'. Daarmee staat er belastinggeld op het spel, aldus het Belgische lid Annemie Turtelboom.

Meer duidelijkheid
Tegelijkertijd dringt de Rekenkamer aan op verbetering van het huidige voorstel, zodat duidelijk is welke redenen de Commissie kan hebben om te besluiten een lidstaat financieel te straffen. Belangrijk is verder dat er meer duidelijkheid komt over tijdslimieten waaraan lidstaten en de Commissie zich moeten houden. Daarnaast wil de Rekenkamer weten hoe de belangen van de uiteindelijke ontvangers van EU-geld kunnen worden beschermd.

Onzekerheid
Het is lang niet zeker dat het voorstel van de Commissie voldoende steun krijgt. De 27 EU-lidstaten die overblijven na het vertrek van de Britten in 2019 moeten het ook nog eens worden over een nieuwe EU-begroting.

Het is lang niet zeker dat het voorstel van de Commissie voldoende steun krijgt. De 27 EU-lidstaten die overblijven na het vertrek van de Britten in 2019 moeten het ook nog eens worden over een nieuwe EU-begroting. De Commissie heeft voorgesteld om vanaf 2021 de uitgaven te verhogen naar €1279 mrd over een periode van zeven jaar. Nederland vindt samen met enkele andere landen dat bij een kleinere EU (zonder de Britten) een kleinere begroting hoort

Plaats reactie