Hoe gezond is kefir? 4 redenen om kefir te drinken Karine

Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16607
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Hoe gezond is kefir? 4 redenen om kefir te drinken Karine

Bericht door bertvaneck » do sep 27, 2018 1:37 am

Hoe gezond is kefir?
4 redenen om kefir te drinken


Karine Hoenderdos | Gepubliceerd: 10-09-2018 | Gewijzigd op: 11-09-2018
Kefir is een licht sprankelende, tikje zure drank. Het wordt gemaakt van melk of water, het bevat bacteriën en het is enorm in opkomst. Je kunt het kant-en-klaar kopen in de supermarkt of natuurvoedingswinkel of zelf maken van melk of gezoet water, met behulp van kefirkorrels. Op internet worden er de meest krachtige gezondheidsvoordelen aan toegeschreven. Geloof niet alles wat ze zeggen, want al die claims zijn behoorlijk overdreven. Toch is kefir drinken best een heel gezond idee: we geven vier redenen.
1. Kefir bevat gisten en bacteriën
Kefir ontstaat door fermentatie. Bij dit chemische proces worden gisten en gezonde bacteriën ingezet om de smaak van een product te veranderen en het langer houdbaar te maken. Waarschijnlijk is het maken van kefir begonnen in de Kaukasus. Mensen gebruikten melk, voegden gist en bacterien toe en lieten de melk fermenteren op lauwe temperatuur. Door de werking van de bacteriën werd het melksuiker, wat van nature in melk zit, omgezet tot melkzuur en door de gisten werd de melk een beetje bruisend. Het maken van kefir was van oudsher een manier om melk langer houdbaar te maken, maar veel mensen vonden de kefir ook gewoon erg lekker.

Als je kefir drinkt, krijg je meteen een portie gisten en gezonde bacteriën binnen. Dat is niet eng of gevaarlijk, want dit zijn gezonde bacteriën die de bacteriën in je darm kunnen helpen ondersteunen. Soms kunnen we namelijk best wel wat extra bacteriën gebruiken. We leven immers in een maatschappij, waarin we heel goed letten op hygiëne en waarin we nauwelijks meer écht vies worden. Het drinken van kefir kan dan een kleine bijdrage leveren aan het binnenkrijgen van gezonde bacterien. En wat je daar dan van merkt? Sommige mensen merken een verbetering in de stoelgang of hebben minder last van een opgeblazen buik. Of het voor jouw lichaam iets doet, is lastig te voorspellen. Maar het is de moeite waard om eens uit te proberen.

2. Waterkefir is een lekker alternatief voor alcohol
Probeer je minder alcohol te drinken? Je bent niet de enige, want het wordt steeds duidelijker dat minder drinken beter is voor je gezondheid. Maar ja, wat drink je als je geen wijn, maar toch een feestelijk drankje wilt? Neem waterkefir! Dat wordt gemaakt van water en iets dat suiker bevat (bijvoorbeeld gedroogd fruit, ahornsiroop of suiker). Het is lekker fris en licht bubbelend. Overigens is het niet 100% alcoholvrij, want door het gistingsproces bevat kefir ongeveer 1 procent alcohol.

3. Geschikt bij een lactose-intolerantie
Heb je een lactose-intolerantie en kun je daardoor gewone melk niet goed verdragen? Er is een kans dat je melkkefir wél kunt verdragen. Daarin is namelijk de lactose (een ander woord voor melksuiker) door de bacteriën omgezet in melkzuur. Een kwestie van uitproberen, want er blijft altijd wel een spoortje melksuiker achter. Maar de meeste mensen met een lichte lactose-intolerantie kunnen melkkefir gewoon drinken. En zo profiteer je wel van het goede van melk, zoals eiwitten, calcium, vitamine B2 en B12.

4. Kefir bevat weinig suiker
Je hebt voor het maken van kefir wel suiker nodig, zoals lactose in melkkefir of de toegevoegde suiker in waterkefir. Maar na omzetting door de bacteriën bevat zowel melk- als waterkefir nog maar weinig suiker. Dat maakt beide dranken van nature ‘light’ en daardoor gunstig voor iedereen die minder suiker wil gebruiken. Goed alternatief voor zoete melkdranken of frisdrank!

Plaats reactie