Grens D.D.R.

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
pietje Bell
Berichten: 511
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Grens D.D.R.

Bericht door pietje Bell » za nov 05, 2011 3:36 pm

Afbeelding

Hier nog een foto toen ik de oude grens van de D.D.R passeerde.
Ik heb hem overgenomen van een van mijn foto's, genomen uit mijn oude citroen gsa.
Nooit had ik zo'n barrel gereden,tenminste mee naar het buitenland,mijn mercedes was iets met de motor,en ik dorste het niet aan,ben toen maar met dit ding gegaan,had deze er bij om in het land terijden,hij kwam wel overal doorheen met zijn voorwiel aandrijving.
Het was eind sept 1989 toen ik er weer naar polen ging,nadat ik mijn visa in Den Haag had opgehaald.
De rit ging goed,tot ik op plaats van bestemming was,en de volgende dag het barrel wilde starten,was er geen beweging in tekrijgen.
En met boeren verstand denkend,we zullen dat ding wel even aantrekken met een andere auto.Nog geen beweging in de citroen tekrijgen.
Uiteindelijk naar een vriend van kennissen gegaan,deze was auto monteur,maar had in heel zijn leven nog nooit zo'n moter gezien[boxer].Maar kwam wel tot de conclusie,dat de distrubutieriem verschoven was,met het gevolg dat het hele spul van tijd afwas,en alle kleppen 30 graden krom stonden.
De kleppen kon hij [tussen 2 haakjes]wel richten.
Zo gezegd zo gedaan,ding naar zijn garage,en hij aan het sleutellen met twee man.
Het sleutellen duurde ong een week,maar toen was er nog een probleem,er was nergens een riem tevinden.
Ik op alle auto markten zoeken en zoeken,maar niets totaal niets.
Een uit holland laten komen was ook geen optie,duurde veels telang.
Toen kreeg ik een idee,zei tegen mijn vriend bel al je kennissen op in Poznan,die in alle regio'sdaar wonen,en laat een ieder daar in zijn buurt zoeken,in garages.Nou en waarrempel na twee dagen hadden wij de riem,het moest er een zijn met 92 of 96 tanden,dat weet ik niet meer precies,maar we hadden er tenmisten een.En kwam nog bij iemand vandaan die handelde in mercedessen.
Gemonteerd en starten,waarrempel het ding liep,en nog goed ook.
Ik gelijk weer mijn koffers gepakt,en rijden weer naar nederland.
Wat ik niet wist dat er in die tijd ook de polen nog vrij naar duitsland mochten winkelen of zo iets in die trend.Er stond me toch een rij wagens naar de grens,en voorbij rijden was geen optie,dus maar rustig aansluiten de hele nacht.En toen kwamen de problemen ook weer met de citroen,hij begon raar telopen,en slecht testarten.Maar in donker was niets tezien,rustig afwachten tot het licht zou worden.Eindelijk bij de grens na een lange nacht,blijkt mijn visa verlopen tezijn,en of ik maar even 150 mark op tafel wou leggen.Anders kwam ik er niet uit,ik verrekte dit een hele tijd,en probeerde ze omtekopen,wat met geen mogelijk lukte,na een paar uur gaf ik dan toe,en liep met de man mee naar de bank.Toen ik betaald had,vroeg ik hem waarom hij niet wat wou aannemen,hij verteld mij,dat er op mijn verlopen visa was getypt,was hij nu met de hand geschreven,dan kon hij nog wel wat rommellen,vandaar.
Ik de grens over,en rijden maar,dat dacht ik,het barrel begon teschudden als ik boven de 60 km per uur kwam.Op zich was dit geen probleem ,want je kon toch zowat niet harder op die verotte autobhan.
Ik heb en had totaal geen verstand van autotechniek,en hobbelde rustig door,tot aan maagdenburg,waar ik probeerde een garage tevinden.
En vond er een,in het rond gekeken,en zag niet meer als een hamer en een zaag hangen,en dacht dit is het ook niet.
Maar goed wie niet waagt wie niet wint.Alleen de eigenaar was in geen velden en wegen te bekennen.
Wel stond er binnen de korste tijd een vopo in een bruin pakkie naast me en vroeg waarom ik hier was.
Ik ben nergens bang voor,maar deze man had een rare uitstraling,leek wel een robot.Legde hem uit wat er aan de hand was,en hij acepteerde mijn uitleg,en verdween.Even later kwam de eigenaar ook met een sleepwagen terug,van de autobaan,met een pech geval,maar de beste man moest gelijk weer weg voor nog een pechgeval.
En zei dat ik moest wachten en vooral nergens moest aankomen,nou dat was niet zo moeilijk met niets in dat hok.
Het duurde en duurde,tot ik warempel een krik zag staan,ik die onder de citoen,en kijken onder het ding.
Nou en dat is net hetzelfde kijken als een blinde in de nacht,werd daar ook niks wijzer van,en ben hem toen maar weer gesmeerd,en hobbelde en schudde mijn weg weer verder,het had een dikke 14 uur geduurd eer ik in nederland was.Daar trapte ik het gas in en dacht al ontplof je,ik zal wel zien.
Nou en dat gebeurde bij sneek,toen vloog de as van de voorwiel aandrijving eruit,mijn broer gebeld en op sleeptouw naar huis,en wat bleek,er was een bougiekabel tegen de hete moter aangekomen,en die maakte contact met het ijzer,met het gevolg de citoen liep op drie poten, ik kon er op twee niet eens meer staan.
Dit was een van mijn ontelbare belevenissen in polen.

Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Grens D.D.R.

Bericht door Przyrodnik » za nov 05, 2011 5:06 pm

En sommige van die poorten staan er nog altijd, je rijdt er onderdoor als je het parkeerterrein op rijdt, waar die Fiat 125 in de hangar staat.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2047
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Grens D.D.R.

Bericht door Wilhelmus Johannes » za nov 05, 2011 6:16 pm

Lekker laten staan,kunnen mensen die het bezoeken zien wat de D in DDR betekende.

Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Grens D.D.R.

Bericht door Przyrodnik » za nov 05, 2011 6:42 pm

In Oost-Duitsland waren ze zelfs gezegend met een "dubbel D" zz5

Houtstoker
Berichten: 289
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Grens D.D.R.

Bericht door Houtstoker » za nov 05, 2011 7:05 pm

Pietje toch. Een GSA met een distributieriem? dit is een veredelde dyane motor met onderliggende nokkenas! Ze hebben je toen dus getilt! Kenmerkend voor deze motor is net als bij de eend de ventilator op de krukas die alle (4 in dit geval) cilinders koelt.

De watergekoelde motoren van peugeot die o.a. in CX, BX, en XM toegepast zijn hebben wel een distributieriem

pietje Bell
Berichten: 511
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Grens D.D.R.

Bericht door pietje Bell » zo nov 06, 2011 9:10 am

Houtstoker,dit zei ik al ,heb er geen bal verstand van.
Er moest in ieder geval een riem op,of een v snaar,en rijden kon ik toch niet meer.En voor 150 mark,daar rol je ook niet van om.Je kon er natuurlijk wel een vracht biertjes voorkopen.

Stamgast
Berichten: 429
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Grens D.D.R.

Bericht door Stamgast » zo nov 06, 2011 12:29 pm

Ook ik heb er de ballen verstand van.

Maar zijn CX - BX en XM geen Citroën modellen.

Citroën heeft toch ook iets met Polen zegt ergens mijn geheugen.

Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Grens D.D.R.

Bericht door Przyrodnik » zo nov 06, 2011 12:33 pm

Lijkt er wel op Stamgast.

Afbeelding

kees
Berichten: 399
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Grens D.D.R.

Bericht door kees » ma nov 21, 2011 9:21 pm

Ik was met een maat vorig jaar naar Dresden gereden om een motor te kopen, net voor Dresden is een DDR museumpje, wat vroeger een grens geweest is, verkopen ze aller lei prullaria.

Plaats reactie