Hel, Zeehonden, toros en zwanen slapen naast een scheepswrak. Het zomerresort kan u in de winter verrassen

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Hel, Zeehonden, toros en zwanen slapen naast een scheepswrak. Het zomerresort kan u in de winter verrassen

Bericht door Lech » do feb 15, 2024 5:19 am

Zeehonden, toros en zwanen slapen naast een scheepswrak. Het zomerresort kan u in de winter verrassen

- Waarom ga je in de winter naar Hel? - vroegen mijn vrienden verbaasd toen ik vertelde over mijn plannen voor het weekend. Nou waarom? Er waren twee redenen. Beide bleken goed te zijn, maar ik moest mijn idee van deze plek in de winter snel verifiëren.

Een week eerder, toen ik aan het kajakken was op de rivier de Brda , kwam toros uit de zee. Ik hoopte echt dat de ijsblokken ondanks de dooi nog steeds op de stranden van het schiereiland Hel lagen en dat ik ze eindelijk met eigen ogen zou zien. Bovendien was ik benieuwd of de zomerhoofdstad van Polen in de winter eigenlijk een spookstad is, waar alleen meeuwen te vinden zijn.
Afbeelding
Toen ik naar Hel ging, overwoog ik serieus of ik proviand moest inpakken. "Alles zal waarschijnlijk gesloten zijn", dacht ik, terwijl ik me een lege spookstad voorstelde. "Maar er is Władysławowo in de buurt, er zijn benzinestations onderweg, ik denk niet dat we van de honger zullen omkomen", antwoordde ik mezelf. Eigenlijk heeft ze niet gedreigd. Het gastronomische aanbod was weliswaar bescheidener dan in de zomer, maar de keuze was behoorlijk groot. De meeste pubs waren open en... helemaal niet leeg. Eerlijk gezegd sterft Hel niet af in de winter, hij pulseert gewoon met een kalm, meer ingetogen leven .
Afbeelding
De charmante pubs aan de oever van de baai van Puck zitten zelfs midden in de winter vol met gasten

IJs wonderen
Toen ik foto's zag van de gelukkige mensen die een paar dagen eerder op het schiereiland waren aangekomen, benijdde ik ze enorm. Na weken van vorst kwam de opwarming, het waterijs begon te barsten en de zee duwde enorme brokken op het strand . Hoe ik het wilde zien... Helaas konden we alleen in het weekend op reis gaan, en aangezien de temperaturen nog steeds behoorlijk hoog waren, was ik er bijna zeker van dat het schilderachtige landschap niet eens een herinnering was.

Desondanks keken we vanaf het begin van het schiereiland uit het autoraam naar de kust en zochten naar de langverwachte stapels toros . En plotseling - daar zijn ze! Ze verschenen in de buurt van Kuźnica. Ik vond een vrije plek en parkeerde. We stapten uit de auto en ik rende naar het strand. Natuurlijk viel er niets te dromen over zulke bergen als een week eerder, maar het uitzicht was nog steeds prachtig. Vooral omdat zwermen zwanen naar de witte bergen zwommen die het water van het land afsloten . Zelfs als niets anders mij die dag zou bekoren, was het de moeite waard om te gaan! Ik heb eindelijk toros gezien!
Afbeelding
Hopen gebroken ijs creëren een spectaculair fenomeen aan de kust, genaamd toros

We zijn niet alleen!
Even later ontdekte ik dat ik niet de enige was die besloot op jacht te gaan naar dit geweldige uitzicht . Een paar honderd meter verderop stonden een tiental auto's geparkeerd op een kleine parkeerplaats en veel mensen dwaalden langs het 100 meter lange stuk kust waar ijsklonten zich opstapelden. Ze bewonderden het, maakten foto's en vertrokken. Sommigen richting Władysławowo, anderen naar de rand van Polen - naar Hel. Eigenlijk had ik na deze kennismaking verwacht dat we niet alleen zouden zijn in Hel. En dat waren we niet.

Wij drieën en onze hond gingen op reis. Ieder van ons had een aantal plaatsen die we wilden zien, dus de lijst was behoorlijk lang. Alleen de hond was het met alles eens, hij wilde alleen maar naar de kust.

Voordat we vertrokken, moesten we echter parkeren. Parkeerverboden gelden vrijwel overal. Er zijn grote parkeerplaatsen. Natuurlijk is er een vergoeding , ook in de winter, en het is behoorlijk duur - PLN 20 voor de hele dag - ongeacht of we de auto hier een uur of zes laten staan.

- Er zijn mensen, er zijn er - de parkeerdame lachte toen ik mijn verbazing uitsprak of het voor hen rendabel was om ze buiten het seizoen te openen. - Doordeweeks is het nogal leeg, maar in het weekend komen er mensen, en niet alleen van het schiereiland of uit Gdańsk - de dame bekeek snel onze registratie en trok de juiste conclusies. - Je zult zien, deze komt uit Wrocław, deze komt uit Łódź - ze wees naar de staande auto's.

Om 10.00 uur waren er nog een paar, maar toen we daarna terugkwamen op de parkeerplaats 15, er waren al enkele tientallen auto's. We wisten al zeker dat we de winter Hel niet in eenzaamheid zouden aanschouwen, en dus werd de mythe dat de zomerhoofdstad in de winter uitsterft ontkracht voordat we de parkeerplaats verlieten .

Militaire attracties
Als iemand liefhebber is van allerlei bunkers, resten van kanonbatterijen en andere sporen van militaire aanwezigheid, dan voelt Hel als een paradijs. Het aantal van dergelijke voorzieningen is enorm. We hebben er maar een fractie van bezocht, lopend vanaf de parkeerplaats door het bos naar de zee. Ik moet toegeven dat de gebouwen zelfs indruk maken op degenen die geen geschiedenis- en militaire liefhebbers zijn .
Afbeelding
Militaire faciliteiten zijn op veel plaatsen verspreid over Hel en omgeving

- Is dit de eerste keer dat je hier bent? - vroeg een dame die de hond kwam aaien aan ons. Wij zeggen nee, maar de laatste keer was jaren geleden, dus we zijn alles aan het herontdekken. - Ik ben hier voor de derde keer dit jaar - de vrouw bekende en voegde eraan toe dat ze uit Pułtusk kwam.

- Wat is de derde keer? Het is nog maar het begin van het jaar - ik was eerlijk gezegd verrast.

- Eerst kwamen mijn man en ik op nieuwjaarsdag - dat is onze traditie. Toen was mijn kleinzoon, die in Warschau woont, op vakantie, dus ik nam hem een ​​paar dagen mee, en nu gingen mijn man en ik weer op een eendaagse reis, legde de vrouw uit. - We houden van Hel, en het is hier zo vredig in de winter - voegde ze eraan toe.

Eigenlijk zijn er overal vrij kleine groepen mensen. Als we ons dieper in het bos verstopten of door tunnels dwaalden die opeenvolgende bunkers met elkaar verbonden, waren we soms helemaal alleen.

Het einde of het begin?
De plaats waar alle toeristen waarschijnlijk vroeg of laat aankomen is de top van het schiereiland Hel - het begin (of einde) van Polen . Het punt waar het water van de baai de open zee ontmoet . We kwamen er langs een prachtig houten pad dat over de duinen was aangelegd. Het waaide ontzettend hard, maar dat weerhield niemand ervan om te gaan wandelen. Veel mensen met honden, nog meer gezinnen met kinderen. Golven, het gebrul van de zee en een enorme zwerm meeuwen .

Het begin van Polen in zijn winterversie heeft echt indruk op ons gemaakt. We liepen langs het strand richting het stadscentrum omdat we het Visserijmuseum wilden bezoeken, gevestigd in het historische gebouw van de voormalige Evangelische kerk . Het belangrijkste doel was om de toren te beklimmen om Hel te zien vanuit het perspectief van meeuwen die boven onze hoofden cirkelden.
Afbeelding
Door het uitzicht vanaf de toren kun je Hel vanuit een geheel nieuw perspectief bekijken

Het voeren van de zeehonden
Het uitzicht vanaf de kerktoren was prachtig - vooral omdat de zon net had besloten even door te komen. Veel tijd om de tentoonstelling zelf te bezoeken hadden we echter niet, omdat we van de gelegenheid gebruik wilden maken om de zeehonden te zien voeren . In de zomer is het een echte kunst om naar de show in het sealarium te gaan. In de winter waren er geen problemen met het kopen van een kaartje (de toegangsprijs voor een volwassene is PLN 15) of zelfs het vinden van een zitplaats direct naast de slagboom. We hadden een prachtig uitzicht en konden deze fantastische en uiterst slimme dieren gemakkelijk bewonderen.
Afbeelding

Belangrijke informatie voor iedereen die kritiek heeft op alle attracties die verband houden met dieren: Zeehondencentrum van het Marine Station. prof. Krzysztof Skóra is geen circus, maar onderdeel van de wetenschappelijke en onderzoeksfaciliteit van het Instituut voor Oceanografie van de Universiteit van Gdańsk . Dit is een plek waar dieren worden gered, waar ze broeden en waar ze naar de natuurlijke omgeving gaan. Een plek waar we, terwijl we de wijsheid en schoonheid van zeehonden bewonderen, ook veel kennis kunnen opdoen over hun leven en hoe we deze fantastische dieren kunnen beschermen.

En de tweede belangrijke informatie - dit keer voor degenen die met dieren reizen: een hond kan natuurlijk niet het sealarium of de kerk, dat wil zeggen het museum, betreden . We wisselden om de beurt: er kwam iemand binnen, iemand anders rende met zijn hond over het strand.

Zonsondergang boven het wrak
Helaas zijn de winterdagen te kort om alles te doen wat je gepland had. We konden echter één attractie niet missen: de wrakken van de ORP Wicher II- en Grom II-schepen, die zich in een ander deel van de stad bevinden, vlakbij de marinehaven . Dus pakten we snel de auto en reden richting de haven.

De wind was iets gaan liggen, de zon liet een ansichtkaartwaardige zonsondergang zien en - afgezien van drie vogelfotografen beladen met camera's en statieven - was er niemand in de buurt. Absolute leegte. In het warme licht van de zon die zich achter de horizon verschuilt, zag het hele strand er gewoonweg magisch uit .
Afbeelding
En de wrakken... De ene bijna volledig onder water, de andere presenteert zich trots op het zand. Een werkelijk fantastisch uitzicht. We hebben trouwens ontdekt waar de zwanen slapen. Achter de schaal van Thunder II dobberde een hele kolonie vogels lui op de kalmerende golven. Een mooier einde van de dag is nauwelijks denkbaar.

Is het de moeite waard om in de winter naar Hel te gaan? Zeker. Naast de mogelijkheid om in zee te zwemmen - tenzij je in de verleiding komt om te gaan zwemmen - zijn vrijwel alle andere attracties aanwezig. En er is gelegenheid om ze te bewonderen – misschien niet alleen, maar zeker zonder drukte!


https://turystyka.wp.pl/foki-torosy-i-l ... 545983616a

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Hel, Zeehonden, toros en zwanen slapen naast een scheepswrak. Het zomerresort kan u in de winter verrassen

Bericht door Lech » vr apr 26, 2024 9:00 am

Toeristen werden verliefd op "Pools Hawaï". Ze komen hier voor het meiweekend
Afbeelding
Er is een unieke plek in Polen die er zelfs op een kaart uniek uitziet. Het wordt om verschillende redenen "Pools Hawaï" genoemd. Toeristen komen hier niet alleen in de zomer massaal, maar ook tijdens het meiweekend.

Begin april berichtten we dat een Brits dagblad enthousiast was over een bepaalde Poolse regio. Buitenlandse journalisten schreven vervolgens over Katowice en het nabijgelegen Gródekpark in Jaworzno. Het unieke gebied genaamd de "Poolse Malediven" maakte zo'n indruk op hen dat ze de Britten begonnen aan te moedigen hier op vakantie te gaan.

In Polen hebben we echter niet alleen de "Malediven", maar ook "Pools Hawaï". Een bepaalde regio in het uiterste noorden van ons land kan bogen op deze term. Het is vooral populair in juli en augustus, maar de liefhebbers komen hier al in mei. Ontdek wat zijn charme is.

"Pools Hawaii" is een hit voor het meiweekend
"Pools Hawaï" is te vinden in Pommeren. Dit is waar het unieke schiereiland Hel ligt. Het is een 35 kilometer lange zandbank, ontstaan ​​door een zeestroom die oostwaarts langs de Poolse kust stroomt. Het is over een groot gebied bebost en is op het smalste punt ongeveer 175 meter breed. Het hele schiereiland is een aparte mesoregio en wordt gekenmerkt door een uniek microklimaat. Vanwege de gelijkenis met de eilanden in de Stille Oceaan, wordt het het Poolse "Hawaï" genoemd.

Deze term werd er niet alleen aan toegekend door liefhebbers van het schiereiland zelf, maar ook van kitesurfen en windsurfen, die opmerkten dat het een groot deel van de tijd wordt gekenmerkt door weer vergelijkbaar met dat van Hawaï. Natuurlijk is het hier veel kouder dan in de Amerikaanse staat, die dichter bij de evenaar ligt. Maar vaak, zoals op Hawaï, waait hier de wind, wat nodig is voor het beoefenen van watersporten aan de Baai van Puck. Interessant genoeg gaat het ook gepaard met de zon. Het weer is dus perfect om te ontspannen of actief bezig te zijn op het water.
Afbeelding
Als het weer goed is, d.w.z. zonnig en winderig tegelijk vanuit de baai van Puck, nemen atleten hun boards onder de armen, maken er zeilen aan vast of pakken vliegers en gaan het water op. Op Hawaï is golfsurfen in deze periode populair. Tegelijkertijd is het aan de andere kant van het schiereiland, vanaf de Oostzee, meestal rustig en zijn de windstoten veel lichter. Daarom zijn er goede omstandigheden om te zonnebaden.

Het is de moeite waard eraan toe te voegen dat het hele schiereiland Hel ook groen is, wat ook associaties met Hawaï kan oproepen. Over een smalle strook land strekt zich een bos uit, hier en daar onderbroken door duinen die tussen de bomen doorsnijden. U vindt hier unieke vegetatie die alleen typisch is voor deze regio.

Het gaat bovenal om de unieke sfeer van deze plek en de gemeenschap die deze creëert. – Prachtige zandstranden, vegetatie die te vergelijken is met die van Hawaï, maar dan op onze breedtegraad, maar niet alleen dat. Als er kans is op wind, gaan mensen naar buiten en wachten op de eerste windvlaag. Zodra het waait, gaat iedereen het water op. 's Avonds worden er gesprekken gevoerd over zwemmen, heeft iedereen een gebruind gezicht en staat het geluk op het gezicht geschreven. De mensen hier hebben een ontspannen levenshouding, ze zitten op het strand en houden van zonsondergangen. En zelfs als het slecht is, is er hier een grotere glimlach - zegt Ada, een kitesurfinstructeur die al sinds haar babytijd naar Hel komt.
Afbeelding
Het schiereiland Hel is het populairst in de zomer
We kunnen kampeerplekken vinden langs het smalle stuk land dat het schiereiland Hel heet. Ze zijn hier niet per ongeluk ontstaan, en de meeste zijn te vinden tussen Władysławowo en Chałupy. Ze strekken zich uit over ongeveer 7 km. Ten eerste is het voordeel van deze locatie de korte afstand tot de baai van Puck en de open Oostzee aan de andere kant. Ten tweede zijn de wateren van de Puck Bay ondiep, wat uitstekende mogelijkheden biedt voor ouders met kinderen. Hier kunnen ze veilig rondspetteren of hun eerste stappen zetten op verschillende soorten boards die in veel watersporten worden gebruikt: windsurfen, kitesurfen en SUP.

En hoewel we in elke stad op het schiereiland - Chałupy, Kuźnica, Jastarnia, Jurata en Hel - onderdak, pensions, hotels kunnen vinden, besluiten veel mensen hun vakantie hier door te brengen in een caravan, camper, busje of tent. Daarna kamperen ze op campings die over de juiste infrastructuur beschikken voor een comfortabele rust. Hier zijn toiletten en douches aanwezig en tevens kunt u aansluiten op elektriciteit. Het allerbelangrijkste is echter dat een verblijf op een camping ons de mogelijkheid garandeert om onze vakantie vrijwel geheel buiten door te brengen. En het dichtstbijzijnde strand ligt op slechts 2 minuten afstand.

In de zomer kent het schiereiland aangename temperaturen - zo'n 20-25 graden Celsius - die, in combinatie met de wind, perfecte omstandigheden bieden voor ontspanning. In mei kan het hier echter veel kouder zijn. Dit ontmoedigt echter de fans van het schiereiland, voor wie de zogenaamde seizoen. Voor windsurfers of kitesurfers is dit het moment waarop ze het water op kunnen en hun boardvaardigheden kunnen verbeteren. Daarom kun je hier in mei meer mensen ontmoeten. Het is de moeite waard eraan toe te voegen dat sommigen van hen zo vastbesloten zijn om hun zwemvaardigheden te ontwikkelen dat ze hier soms ook komen... in de winter. In februari, wanneer er stormen woeden in de Oostzee, zijn er uitstekende zwemomstandigheden in de baai, bijvoorbeeld in het Siberische district in Kuźnica . En hoewel het water echt koud is, zorgt de harde wind ervoor dat je tijdens het zwemmen aan niets anders denkt.
Afbeelding



https://podroze.wprost.pl/miejsca/11667 ... jowke.html

Plaats reactie