fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door lief milieu » za mar 24, 2012 7:59 pm

Plievo schreef:Afbeelding

Die rijen herinner ik mij ook nog wel. Soms wist men niet eens wat er te koop was, maar omdat anderen ervoor in de rij ging staan moest het bijzonder zijn en ging m en erbij staan.
Langste rij die ik ooit zag, was dacht ik voor brood, 6uur :o .


De langste rij, die wij hebben zien staan in Polen rond de eeuwwisseling waren de échte armen, die om een stuk brood en een kom soep bij het klooster van de nonnen gingen bedelen.

In Polen hebben we toen échte armoede gezien. Schrijnend! We hebben er indertijd foto's van gemaakt en een filmpje. Ik zou er eens werk van moeten maken om de grote kuis te doen in mijn archieven.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Przyrodnik » za mar 24, 2012 8:13 pm

ron schreef:Ruilhandel was overal. Bijvoorbeeld mensen die geen sigaretten rookten ruilden hun bonnetjes tegen andere bonnetjes. Bijna iedereen nam van het werk wel iets (of meer) mee naar huis om daar weer andere zaakjes mee te kunnen regelen. Iedereen wist daarvan af en deed daaraan mee. Zo te horen waren het soms hele 'kunst- en vliegwerken' om een bruiloft te kunnen organiseren waar niets aan ontbrak. Zat je bij DE PARTIJ, dan was alles meestal net even iets makkelijker.


Ja, dat was voor ons raar en daar best gewoon. Maar ik weet zeker dat er mensen zijn die, als ze onze manier van doen in onze samenleving kunnen beoordelen, dat ze ook zeggen: vreemde gewoontes.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Wilhelmus Johannes » za mar 24, 2012 8:20 pm

Ruilhandel is best grappig,ik heb vorig jaar nog een oprit en parkeerplaats voor 4 auto`s aan laten leggen in ruil voor een tafel met 6 stoelen.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Plievo » za mar 24, 2012 8:21 pm

Stamgast schreef:Thomasz.

Zijn Poolse dorpen te vergelijken met Poolse steden?

In de steden was het soms moeilijk om aan basisproducten te komen. Degene die in buitenwijken woonden hadden nog het geluk van een eigen tuintje en soms een varken en kippetjes (maar dan wel verborgen).

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Thomasz » zo mar 25, 2012 3:35 pm

Plievo schreef:
De verkoper vraagt wat ik wil hebben.
“Nie rozumiem”, zeg ik en wijs op de appels en kersen. Een klant naast mij begint in het Duits te praten en biedt zich aan als tolk. Ik zeg hem waar ik vandaan kom en waar ik heen wil gaan. De man vertelt me dat hij in de oorlog in Nederland is geweest en de slag om Arnhem heeft meegemaakt. Hij leert me enkele nuttige Poolse uitdrukkingen goed uit te spreken en adviseert me een Poolse reisgenote te zoeken die me meer Pools kan leren. Dit lijkt me een uitstekend idee: ik zal uitkijken naar een Poolse fietsster!
De fruitverkoper vind het best amusant en geeft me nog eens een kilo tomaten en aardbeien mee. Verrast door zoveel hulpvaardigheid ga ik op het marktplein op mijn gemak genieten van het verse fruit en de levendige taferelen die deze stad biedt.


Die hulpvaardigheid was vroeger heel gewoon. :)

Zes uur op een brood wachten, dus er waren in die tijd ook geen machines waarmee je het zelf kon bakken. Anders zou men die wel gebruiken. Trouwens brood kan je toch ook gewoon maken met deeg, een plank en een deegroller en bloem?

Ook meel was in die periode moeilijk te verkrijgen.


Ik praat namens mijn vrouw !!!!! 10 % van de graan oogts was voor eigen gebruik, dat hier in huis in 7 ton graan daar kon men HEEL VEEL BRODEN VAN BAKLKEN !!!

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Plievo » zo mar 25, 2012 3:55 pm

Ik praat namens mijn vrouw !!!!! 10 % van de graan oogts was voor eigen gebruik, dat hier in huis in 7 ton graan daar kon men HEEL VEEL BRODEN VAN BAKLKEN !!!


Hoi Thomasz,

ik geloof je hoor.
Ik kom al sinds de jaren 80 in Poznan, een grote stad. Hier bleek brood / meel lastig te verkrijgen. Bigos was vrij standaard als basismenu.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door bertvaneck » zo mar 25, 2012 5:34 pm

ik kan mij wel de verhalen van Iwona herinneren dat vlees moeilijk was te krijgen dat je als gezin bonen had 2.5 kilo per maand per persoon dus mij schoonouders hadden 10 kilo per maand maar brood was er genoeg 6qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door kees » zo apr 01, 2012 8:15 am

Wat was het in Tsechie een zooitje een 20 jaar geleden. Ik was daar in Pilzen, een grauw stoffig bier-stadje. Wat wel interessant was : in Praag doen ze het graag. vr.gr. kees.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door bertvaneck » zo apr 01, 2012 9:28 am

kees schreef:Wat was het in Tsechie een zooitje een 20 jaar geleden. Ik was daar in Pilzen, een grauw stoffig bier-stadje. Wat wel interessant was : in Praag doen ze het graag. vr.gr. kees.
wat bedoel je Kees wat men graag doet bier drinken of sex 5qw 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Plievo » zo apr 01, 2012 2:49 pm

bertvaneck schreef:ik kan mij wel de verhalen van Iwona herinneren dat vlees moeilijk was te krijgen dat je als gezin bonen had 2.5 kilo per maand per persoon dus mij schoonouders hadden 10 kilo per maand maar brood was er genoeg 6qq

Mijn schoonouders hadden in die tijd altijd een varkentje verstopt in de schuur.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door bertvaneck » zo apr 01, 2012 3:02 pm

mij schoonouders hadden een grote volkstuin met een huisje er op waar hij alles verbouwde plus fruit bomen en bloemen en vanaf het voorjaar tot aan de herfst ging hij daarna toe na zijn werk en kwam dan thuis met gele boontjes komkommers tomaten sla uien en veel kool soorten en mij schoonmoeder wekte alles en als wij dan kwammen en we gingen terug kregen we veel mee wat ik erg lekker vond van haar en nog vind haar zelf gemaakte zoet zuur en ook haar zure galat of te wel zure zult 6qq wat zei ook nog steeds maak haring in het zuur of zoute haring wassen en dan bakken en in het zuur doen

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door kees » zo apr 01, 2012 4:55 pm

Beide Bert, Ik kom met mijn maat zon 20 jaar geleden in Praag en worden natuurlijk meteen flink besodemietert door een taxichauffeur. Gaan we savonds een eindje lopen praag in en worden we een aangesproken door een man bij een deur. Was van buiten niks te zien wat voor een pand het was, maar we werden naar een trap geleid diep onder naar een kelder, en daar was een grote stripteasetent en het barste van de japanners.Er waren voor de liefhebbers wat gordijnen gespannen waarachter je met de dames kon babbelen of zoiets. Dus: voor elk wat wils.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door bertvaneck » zo apr 01, 2012 5:07 pm



Plaats reactie